Emne: T-Hansen ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
jkk1989 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa jeg har set på en 10" Cerwin Vega enhed til 800kr. Fra T-Hansen på 200rms...
Jeg ville gerne høre om jeg kan bruge den til almenelig Stereo forstærker? Altså det er jo til bil men så gå hen og købe en transformer af en slags der laver de 4ohm om til 8ohm også at den kunne klare effekt fra et almenelig anlæg?
__________________ Med venlig hilsen
Jesper Knudsen
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man -kan- sagtens bruge den enhed til stuen. Altså konstruere en kasse til den og evt. bygge en dedikeret forstærker ind. Man kunne også sætte den til sin forstærker, men det kræver at denne har en ekstra udgang, der i øvrigt også skærer de høje frekvenser fra, medmindre man har lyst til at konstruere et passivt delefilter.
Impedansen skal du ikke tænke på. Langt de fleste forstærkere klarer sig fint med en 4 Ohms belastning. Mange almindelige højtalere er da også på 4 Ohm(1000 Hz).
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er på udkig efter en billig sub til stuen, så tror jeg du har taget fejl.
Enheden koster 800. Dertil kommer kabinet, som fås til 250,-. Dertil kommer delefilter, som kan laves for omkring 100-200,-. Forstærker finder du næppe under 1500.
Totalt er du så på ca. 2700,-. Og det du har fået er en hjemmelavet sub, med en elendig finish i billig vinyl. Delefilteret er passivt, så du har ingen justeringsmuligheder. Den er dybt upraktisk, da forstærkeren skal stå ved siden af. Og for at det ikke skal være nok, så er enheden ikke engang beregnet til hjemme HIFI, men til bilstereo, hvor kravene ikke er de samme.
Og så skal du tænke på, at man ikke bare uden videre laver en sub. Det er ikke bare at købe en enhed, et kabinet, et filter og en forstærker. Hvor lang tid tror du prof. konstruktører bruger på at trimme Deres konstruktioner?? Laaanng tid. Og hvorfor?? Fordi det ikke bare er noget man gør en lørdag eftermiddag. Og hvis ikke en prof konstruktør kan gøre det, hvorfor skulle man så selv kunne???
Det er desværre en KÆMPE misforståelse, at man "bare" laver en højtaler. Det er nok det sværest i et anlæg selv at konstruere. Jeg ved godt, at det er mere ligetil, end at lave eks en forstærker, for det kræver jo en del viden om elektronik. Med en højtaler kan man jo let bare skrue det sammen. Men resultatet er ALTID derefter. Det lyder jammerligt.
Jeg ville nok kigge efter noget i denne stil. http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=5& ;emne=visprodukt&Gruppenr=43&ID_infoside=95197
Så får noget der spiller ordentligt. Du får finish i pianolak, og en hel masse justeringsmuligheder. Og så til 1999,-.
Gelm i øvrigt alt om watt og andre billige salgsargumenter. Man kan IKKE læse i antal watt om noget lyder godt. Man skal bruge sine ører. Man siger jo ikke til folk: "læs lige hvor godt det her det lyder".
|
| Til top |
|
| |
Bandit Branchemedlem

Expert Varde
Bruger siden: 18 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man allerede har spånpladerne til kabinettet stående, og værktøjet til det, så kan der være fornuft i at bygge sin egen subwoofer.
En subwoofer behøver ikke nødvendigvis en meget kraftig forstærker, hvis blot enheden har fornuftig følsomhed og størrelse.
Men har du ikke en AV-forstærker/reciever med dedikeret subudgang, skal du også have fat i delefilter, og så begynder det at blive pebret i prisen.
Hvor stort er dit rum? Måske er den lille Audio Pro med blot én enkelt 6,5" bas for lille. Den lyder næppe godt i et rum på over 15m2 med mindre man spiller lavt, og har den tæt på lyttepladsen. Det med at have subwooferen tæt på er godt ved film, men problematisk ved musik.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvorfor kigger du på en bilstereo enhed ? Der findes bedre og billigere lavet til hjemmebrug. Forstærkere med aktive filter findes også billigt. Det kan næsten aldrig betale sig at købe færdige produkter, iforhold til at bygge selv. Send mig en Privat besked hvis du vil have nogle foreslag.
|
| Til top |
|
| |
a_lexcorp Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal bygge selv kan man godt gøre det for billige penge, og finde enheder der er billigere endnu. Man kan selv konstruere en forstærker hvis man er god til at lodde. Prøv at gå ind på www.hb-elektronik.dk (ligger godt nok i Esbjerg, men sender ud). Hvis du går ned under proff. lyd, og ind under bygselv kan du finde enheder delefiltre osv. Han sælger også hjemmebyg forstærkere inde under elektronik. Hvis du mangler specs. på tingende kan man for det meste finde dem på fabrikaternes hjemmesider.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvad, så skal man IKKE bygge selv for at spare penge. Det kan ALDRIG betale sig.
Man skal bygge selv fordi man vil eksperimentere med lyden, og måske bygge noget der ikke umiddelbart er tilgængeligt på markedet. I så fald skal man være indstillet på at ofre en del penge på "udviklingen", da man med meget stor sandsynlighed IKKE rammer plet første gang.
Man skal IKKE bygge selv for at spare penge, med mindre man er totalt ligeglad med lyden. Og så kan man jo bare købe noget skrammel i Bilka. Hvis man tror man bare bygger en kasse og propper en enhed i, så tager man MEGET fejl. Der ligger lang tid udvikling bag, og det skal man selv betale som selvbygger. Selv meget små detaljer i konstruktionen kan betyde, at det lyder hæsligt.
Hvis man er i tvivl om dette, så prøv at lytte til en af de mange "Brianer" der kører rundt med deres sænkede Kadetter. Har I nogensinde oplevet at Deres hjemmelavede THansen sub lyder godt?? Jeg har aldrig. Typisk har de to problemer: Enten er de afstemt alt for dybt, således at de bare buldrer ukontrolleret, ellers er de afstemt for højt, og er således reelt ikke en sub, men bare en kæmpe bas der forsøger at spille mellembas. Begge dele lyder forfærdeligt.
Men hvis du absolut selv vil bygge, så er her et par ting du kan prøve at tage stilling til først:
Hvilken kabinettype vil du bruge?? Lukket eller refleks? Hvor dybt vil du afstemme din sub? Er du selv i stand til at afstemme et kabinet?? Ved du hvilke data du skal bruge for at gøre dette?? Både fra enheden, filteret og kabinettet??? Hvad er vigtigst, at spille højt eller dybt?
Hvis du ikke er 100% stiv i disse ting, specielt afstemningen af kabinettet, så skal du nok ikke regne med at resultatet bliver særlig godt. Det er som tidligere sagt ikke bare noget man lige gør. Du kan sagtens få det til at spille, men det kommer til at lyde miserabelt! Det er ikke for sjovt, at fabrikanterne har masser af ingeniører til at konstruere deres højtalere. Desværre er der mange der tror, at bare de køber noget på tilbud i Thansen, så rækker deres evner længere end alverdens prof konstruktører.
Slutteligt vil jeg sige, at dette ikke skal ses som en sviner. Jeg synes bare det er en skam at spilde en masse penge på noget skrammel. Køb noget der spiller ordentligt. Tag eksemplet med den sub jeg anbefalede fra TC til 1999,-. Om så du ofrer 4000, og køber en nok så fin enhed hos Thansen, vil jeg vædde med at du aldrig opnår bedre resultat en den til 1999,-.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hurtig > Nu handler det jo om selvbyg.... Og jo, man kan sagtens spare mange penge på selvbyg, hvis man enten køber et kit eller er dygtig. De enheder der sidder i meget dyrer højttalere koster ikke ret meget i løs vægt. Så højttalere til 30.000kr kan laves for omkring 4000kr med stort set samme enheder. Proac klonen er et godt eksempel.
Jeg ville tage og købe en selvbygger subwoofer der indgår i et kit, sammen med en aktiv forstærker til indbygning i suben.
Da jeg er brancemedlem, og ikke vil have det meste af herlev på nakken, vil jeg ikke give konkrete eksempler. Hvis du vil have det, må du gerne sende mig en besked.
Det eneste jeg kan komme i tanke om lige nu, der kunne være godt som færdig køb, er at jeg hørte at TapeC havde nogle SA subs til halv pris. Ved ikke om det var begrænset mængder, eller om det stadig gælder. Men det er jo gode danske enheder der sidder deri.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nemlig ja, ProAC klonen er et kanon eksempel på at selvbyg betaler sig. Men KUN når man køber et kit, hvor en prof konstruktør har stået for udviklingen, ellers som med ProAC'en hvor man direkte kopierer en færdig konstruktion.
Men at starte fra 0, og så tro at man uden videre kan lave noget der er bedre end alverdens konstruktører har brugt de sidste 50 år på, og i øvrigt gøre det i første forsøg uden at spilde penge på forkerte enheder osv... det er sgu naivt!
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 25 Juni 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hurtig > Arg... Først, en sub er altså ikke så svær at lave, hvis man får lavet beregninger herinde eller af en forhandler, og med en aktiv forstærker kan man indstille sig til meget.
Det er klart at nybegyndere skal være et kit, og ikke kaste sig ud i at lave en højttaler fra bunden.
Jeg ved godt man ikke lave en højttaler på én dag, men det tager nu heller ikke 50 år :D vil mene man på en uge til tre kan lave en rigtig god højttaler fra bunden hvis man har sin viden, udstyr og værktøj iorden. Det at nogle fabrikanter skriver eller fortæller at de har brugt over et år på et delefilter nægter jeg at tro på. I så faldet er det tegn på manglende evner eller målsætning.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|