Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Q-værdi i 2½-vejs system...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lars E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går og tænker lidt på at lave et 2½-vejs system. Så vidt som jeg kan læse mig frem til her på siden, er det en god idé at sætte mellemtonen i et lukket kabinet med en lav Q-værdi (omkring 0,5) for at få en god kontrol og mindre basgengivelse.   

Til selve bassen, er det ofte et basreflex-kabinet. MEN er der nogen som har erfaringer med at sætte bassen i et lukket kabinet også.....?  (hvis ja, med hvilken Q-værdi?).  På denne måde kunne man så også opnå en mere kontrolleret bas???

mvh. Lars

Til top Vis Lars E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars E

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juli 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

"En højttaler med hul i er defekt".... et noget provokerende udsagn, men der er noget om det. Meget få producenter laver lukkede højttalere. Grunden er simpel - du kan opnå mere bas og højere lydtryk med samme kabinetstørrelse ved at anvende basrefleks end i et lukket kabinet.

Der er dog flere som mener at et lukket system er bedre. Det er i hvert fald nemmere at få at til at virke og med lidt aktiv eq (effekt er billig nu om dage) kan det faktisk blive imponerende godt.

Jeg er nok forudindtaget, men for mig gælder kun åbne bafflere (intet kabinet) eller en lukket kasse med nødvendig let eq.

Dette emne kunne der skrives bøger om, men det vil jeg overlade til andre.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hej Lars E

Jeg kan varmt anbefale dig at bruge lukkede kabinetter til både bas og bas/mellemtone enhederne.

Jeg valgte at give de extra basenheder lavere Q (ca.0,53) end bas/mellemtone delen (ca.0,58). Resultatet er meget tilfredsstillende  

Du kan se resultatet her

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes klart at lukkede kabinetter lyder bedre end basrefleks. Alternativt kan du bruge ventiler til at sænke Q'et, men det er ikke meget.

Ofte virker det nemmere at integrere højttalere med lavt Q i et rum, end med højere Q - eller basrefleks for det sags skyld.

Det er dog lidt blandede erfaringer jeg har med lavt Q til bassektionen. Umiddelbart vil jeg anbefale omkring 0,5, men jeg er stødt på enheder, der gavnede af at have et Q helt oppe omkring 0,6-0,7. Selvom det skulle vanskeliggøre rumpåvirkning/placering, har det været nemmere at integrere bassektionen med diskant/mellemtone.

Men gå efter et Q på 0,5 til bassen. Brug evt. ekstra magneter og ventiler, for at sænke Q'et yderligere. Du kan også dæmpe kabinettet med skum for at sænke Q'et, men det er på bekostning af dybbas.

Lars E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 August 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Tak for svarene!  Har ikke lige været ved nettet den sidste uges tid.....

Til LAST:  De ser lækre ud dine højttalere. Hvilket filter har du på bassen...?

Ud fra teorien ville jeg tro, at et filter af højere orden end 1. orden, er dårlig for basgengivelsen i ethvert system. Et 1. ordens filter har altid en Q-værdi på 0,7 uanset belastningen.  F.eks. et 2. ordens filter, vil ændre sin Q-værdi, når belastningen ændres.  Derfor er Q-værdien meget større ved enhedens resonansfrekvens, hvor impedansen stiger drastisk.  Er der nogen der ved om man kan høre en ændring i basgengivelsen ved f.eks. resonansfrekvensen, når højere ordens filtre anvendes.....?

mvh. Lars

Til top Vis Lars E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars E

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej Lars E

LP-filteret på bassen er et alm 1.orden filter med én 12mH trafospole.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 August 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Citat:"Ud fra teorien ville jeg tro, at et filter af højere orden end 1. orden, er dårlig for basgengivelsen i ethvert system. Et 1. ordens filter har altid en Q-værdi på 0,7 uanset belastningen.  F.eks. et 2. ordens filter, vil ændre sin Q-værdi, når belastningen ændres.  Derfor er Q-værdien meget større ved enhedens resonansfrekvens, hvor impedansen stiger drastisk.  Er der nogen der ved om man kan høre en ændring i basgengivelsen ved f.eks. resonansfrekvensen, når højere ordens filtre anvendes.....?"

Huh?  Altså, nu skal der lige skelnes mellem den elektriske deling til andre enheder - og den rent akustiske, forårsaget af boksen (selvom der er analogier, er det ikke helt det samme). En lukket boks med Q= 0,7 ruller af med 12dB/oktav. Den giver osse den dybest mulige bas i en lukket boks for en given enhed, målt ud fra -3dB punktet.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes