Emne: Group delay-Transfer function phase ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 31 Juli 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har jo leget lidt med winisd...
Jeg har et hurtigt lille spørgsmål: Hvor meget har de to at sige i en sub?
Det jeg mener er hvor slemt må det stå til?
Jeg vil bare gerne vide om jeg er for kritisk i min jagt på en enhed.
jeg synes det går helt galt, så snart jeg begynder at lege med basrefleks-kabinetter!
Det er som om , det kun er lukkede der kan bruges. __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvad angår faseskift og impulsgengivelse, er lukkede bokse overlegne. Men det skal huskes, at det er på det helt generelle, principielle plan. I praksis kan der godt designes bokse, der 'modsiger' disse regler. Og, der er osse andre ting der tæller - det er lettere at få en refleksboks til at gå dybt, f.eks. En lukket boks kan EQ'es, men så skal både amp og enhed kunne klare den ekstra belastning.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Group delay er meget hørbart, men kun hvis det overstiger bestemte værdier (ms), og det er jo forskelligt ved forskellige frekvenser.
Mængden af delay er ikke så interessant som forskellen mellem delay'et ved forskellige frekvenser.
Reelt skal du vel bare overholde et simpelt skema, så burde du ikke støde på problemer.
8 KHz - 2 ms
4 KHz- 2,5 ms
2 KHz - 1 ms
1 KHz - 2 ms
500 Hz - 3,2 ms
[Kilde: J. Blauert & P. Laws]
Overholder du disse tal, skulle der ikke opstå problemer. Men du er ude i noget ret så teoretisk, og jeg synes at have hørt ting i praksis, der ikke altid var lige til at forklare teoretisk med formler, så du skal passe på du ikke "drukner" i teori. Kan selv blive grebet af store teoretiske løsninger, der desværre ikke har levet op til det der stod på papiret.
[EDIT]
Det skal ikke være nogen hemlighed, at jeg ikke bruger basrefleks i nogle af mine "high-end" konstruktioner. Mener simpelthen ikke at basrefleks kan leve op til lukkede løsninger. Desuden syntes jeg, at basrefleks er en del sværere at få til at spille godt - måleudstyr er et must (det er det egentlig også ved lukket, men ikke i samme grad).
Chanchen for succes med lukket, er større end ved basrefleks.
Hvad er dine andre krav til den enhed du leder efter?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Wvack Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 06:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er dine andre krav til den enhed du leder efter?
Tjaaa..... Det sædvanlige: Den skal gå dybt.  Jo dybere den kan spille, jo bedre.
Er det ikke altid sådan?
Den skal kun bruges til film.
Jeg er egentlig godt tilfreds med de subber jeg har nu...men jeg kunne godt tænke mig at bygge noget bedre,større,vildere eller bare anderledes...
Jeg kan godt li' at pusle med at planlægge,tegne og designe. Det er den sjove del af projektet, og derfor er der ikke meget ved at kigge efter kits, (selvom det jo nok var det fornuftige).
Kabinet-størrelse betyder knap så meget, det burde jo
være en hjælp.
Jeg er så heldig at ha mit eget rum til bio'en....uden
indflydelse af WAF! (næsten....  )
Og med lidt held bliver den flyttet til et større rum, hvor
jeg får god plads til subben.
__________________ "Knowing is not enough, We must apply."
Bruce Lee
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er dybt nok?
Min subwoofer har en teoretisk F3 på under 20Hz, og det er dybt nok til mig. Desværre kan den så kun spille max. 110-113dB SPL, hvilket ikke er nok til alle, men rigligt til mig (og mine naboer).
Snakker vi lukkede kabinetter, er der ikke mange enheder, der kan klare et F3 på under 35-40Hz af sig selv. Med EQ kan man godt nå de 20Hz. Men "kvaliteten" af bas fra en lukket konstruktion, er god.
Har ikke lige nogle tips til basser i lukket konstruktion, der spiller ret meget over 110dB. I basrefleks er det nemt nok.
[EDIT]
Men man kan jo altid bruge flere enheder af gangen = større SPL.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Wvack Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er dybt nok?
Min subwoofer har en teoretisk F3 på under 20Hz, og det er dybt nok til mig. Desværre kan den så kun spille max. 110-113dB SPL, hvilket ikke er nok til alle, men rigligt til mig (og mine naboer).
Jo, du 110db er fint nok til mig.
Min plan er at købe en hypex DS 4. Den må kunne levere nok saft og kraft.
Desværre har jeg ikke uanede mængder af penge så 1500kr er nok max til enhed(er). __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
Bruce Lee
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil jeg anbefale en Peerlees XLS enhed, find den brugt, den bør kunne findes til 1000kr for en 10" og lidt mere for en 12". (ny pris hos fx Q-sound og DAT for en 10" er 1800) ellers så bed om et godt tilbud på enhed og Hypex sammen - det bør kunne lade sig gøre. XLS er efter min mening super til bio (som faktisk stille andre og ikke laver krav til en sub, en stereo).
__________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|