Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 05:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: En 2-vejs for begyndere... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 August 2005 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har besluttet mig for at kaste mig ud i højttalerbygningens ædle kunst på trods af at mine faglige færdigheder nok ikke rigtig berettiger det.

Min mor skal dog bruge et par små to-vejs-højttalere, så hvis bare det ender med, at der komme lyd ud, og hendes søn har lavet dem, så er hun såmænd sikkert tilfreds.

Prioriteringen er

1)      Økonomi – de skal være prisbillige enheder

2)      Rimelig spredning – Skruestiks-højttalere går ikke når hun render rundt og pudser af, mens hun hører Elvis.

3)      De skal være relativt følsomme.

Hun har en ældre NAD 3020A der vidst evner 20W, så der er ikke så meget at rutte med.

Bas er desværre ikke helt ligegyldigt da hun hører meget rock’n’roll, så det må blive en basreflex-højttaler da jeg helst heller ikke vil have at de bliver alt for store.

Jeg havde forestillet med en Vifa TC14WG, den er nemlig billig hos Q-sound i øjeblikket og så evt parre den med fx en Vifa DX25. Er der i øvrigt nogen der ved om det er en 4 eller 8 ohms de har på tilbud, eller evt begge to?

TC14’eren har desværre kun en følsomhed på 86db. Jeg har kigget lidt på en Peerless HDS 5, med en følsomhed på 89 db, men til en noget anden pris, så indtil videre holder jeg fast i TC14’eren. DX25’eren har en følsomhed på 93db så det kommer vidst til at kræve en del dæmpning af diskanten men det har jeg ærlig talt ikke beskæftiget mig meget med endnu.

Jeg havde forestillet mig at dele et sted imellem 1,5Khz og 2Khz. Hvis jeg kigger på frekvenskurver så synes jeg ikke det ser helt skævt ud, og jeg skulle mene jeg ikke behøver nogen vanvittigt stejle filtre?!

Efter at have læst Mijus tråd har jeg indtil videre besluttet mig for et 2. ordens Linkwitz Riley-filter. Jeg famler lidt i blinde her, men man skal jo starte et sted.

Jeg har rodet lidt med WinISD for at simulere kabinetstørrelse er og er kommet frem til 16,14L og en tuningsfrekvens på 46,98hz

Jeg er efterhånden kommet til et sted, hvor jeg godt ville have en vurdering fra en af jer proffer, om hvrovidt jeg skal starte forfra med andre enheder, eller om jeg kan fortsætte med dem jeg har valgt. Der er jo ingen grund til at bruge mere tid på projektet, hvis det er dødsdømt fra starten.

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 August 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg synes det lyder som et par fornuftige enheder.

Følsomheden vil jeg ikke tænke så meget over - det er jo en kraftig sag sådan en NAD 

Delefilter og deling lyder meget fornuftig - men jeg ville (selvfølgelig) afstemme kabinettet lidt anderledes:

10 liter og tuningsfrekvens på 50 Hz.

At få et basreflekskabinet til at lyde godt er en balance mellem dyb bas og mellembassen. En højttaleren der spiller meget dyb bas, men (for) lidt mellembas lyder sløv og upræcis - derfor et lidt mindre kabinet.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

1000 tak Nørd. De 10 liter tager jeg imod med kyshånd. Det er alligevel en væsentlig reduktion af kabinettet.

Er det erfaringen der gør sig gældende, eller er der nogen måder at regne sig frem til en god balance mellem bas og mellembas?

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 August 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er en blanding mellem bedste impuls og erfaring - mest erfaring.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 04 August 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

Hun har en ældre NAD 3020A der vidst evner 20W, så der er ikke så meget at rutte med.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409&P N=4

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hvis der er tale om Elvis, så er 45-50 Hz helt fint. På de fleste af pladerne er der næsten ingen dybbas.

Helt enig med Nørd omkring impulsvillighed, der skal helst være lidt spræl i en højttaler - man kan faktisk bedre undvære lidt bas - efter min mening.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Tak for det Aksa, jeg holder fast i de 10L og 50Hz som Nørd foreslog.

Jeg er dog kørt lidt fast mht korrigering for baffelstep.

Jeg har regnet mig frem til spole og kondensator for mellembas og diskant.

DX25 har en reel impendans på 3,44 ohm og da jeg vil dele ved 1800Hz får jeg et C1 på 12,85 uF og et L1 på 0,61mH

TC14 har en reel impendans på 3,88 så C2 bliver 11,40 uF og L2 0,69 Mh.

Bredden på min baffel er 16 cm, og det får jeg til en start på baffelsteppet ved 269Hz

Så langt så godt, men jeg kan dog ikke helt finde ud af hvordan jeg korrigerer for det. Miju anbefaler ikke en sugekreds, og det er jo ikke muligt at dele ved baffelsteppet som det også bliver foreslået.

I øvrigt er jeg lidt i tvivl om hvorvidt jeg mister 3db i følsomhed på mellembassen uanset hvordan jeg korrigerer for baffelsteppet.

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er så småt begynd at erkende at jeg åbenbart ikke kommer uden om måleudstyr hvis jeg skal korrigere for baffelsteppet.

Jeg har dog overvejet at lave højttalerne så de kan hænges helt op af væggen, og have en fremadvendt basport. De kommer alligevel næppe til at stå på en stander med passende afstand til væggen.

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Jeg tror faktisk jeg har fattet hvad det er Miju foreslår, men I må meget, meget, gerne give jeres besyv med her.

Det Miju foreslår for at korrigere for baffel steppet er, at istedet for at benytte den ønskede delefrekvens når spolen regnes ud, så bruger vi bafflesteppets frekvens ved minus 3 db. (4560/baffelbredden i tommer). Er det korrekt?

Når (og hvis) vi så skal impendansmatche diskanten i forhold til bassen, skal vi huske at bassen nu har 3db lavere følsomhed?

EDIT: Ah glem det , jeg har lige set at man stadig skal korrigerre under baffelsteppet enten ved at ændre på kabinettes Q eller ved at justere basporten.

Jeg venter på Dickason-bogen, og så må jeg ud og se mig om efter noget måleudstyr.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes