Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 10:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvorfor er der forskel ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 05 August 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

4 stk. ens 8 ohm´s enheder koblet på 2 måder, samme slutimpedans men VANVITTIG stor forskel i lyden, hvorfor ????

1. Måde: 2 enheder (8 ohm) seriekoblet (16 ohm) + 2 enheder (8 ohm) i serie (16 ohm) og så dem parrallelt (8 ohm) = Dårligt resultat !!!!!

2. Måde 2 enheder (8 ohm) i parrallel (4 ohm) + 2 enheder (8 ohm) i parrallel (4 ohm) og så dem i serie (8 ohm) = Godt resultat !!!???

Det er både serie og parrallelkobling i begge tilfælde og begge ender på 8 ohm - hvorfor så den store forskel ?

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 August 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hvordan dårligt resultat?

Ved ikke om det har noget at gøre med, at i 1.måde bliver det til 2 spoler med den dobbelte værdi (i mH) af hvad en enhed har, ved ikke om det kan gøre noget ved lyden?

Men den samlede spole-værdi blive i begge tilfælde den samme.

Faktisk et ret godt spørgsmål du der har stillet...

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Det burde der ikke være!

Men forskellen er jo serieimpedansen - i det 1. tilfælde har du 2 x 8 ohm i serie. I det sidste har du 2 x 4 ohm i serie.

Ifølge Fritz Linkwitz glimrende hjemmeside bør det ikke give nogen forskel, da der er tale om spoler som bevæger sig i et magnetfeldt, og de derfor ikke kan sammenlignes med almindelige serie-modstande.

Selv har jeg 3 x 8 ohm forbundet med 2 og 2 i serie og så det hele parallelt - altså den løsning du angiver som den dårlige! Jeg anvender dog kun basserne under 150 Hz. Hvordan ytrer forskellen sig?

I princippet er forskellen blot en forbindelse mellem de 2 midtpunkter (mellem de serieforbundne enheder). Her kunne man f.eks. indføje en kontakt og skifte om, for at høre forskellen?

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 05 August 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Forskellen ligger i at, ved MÅDE 1. der er det hele flavrende og upræcist og det virker som om effekten ikke er helt ligeligt fordelt på alle enhederne.

Ved MÅDE 2. står det hele MEGET bedre og fordelingen virker her, meget bedre

Nu er det prøvet 5 gange (hver MÅDE) og det er samme resultat hver gang

I mit tilfælde er det fra 75 HZ og op efter. (delt elektronisk med 18 DB PR Oktav)

Impedans, LE og følsomhed KAN da kun være/blive det samme

Om det er fordi man ved MÅDE 2, ikke kommer over EN enheds impedans og ved MÅDE 1 kommer op på det dobbelte af EN enheds impedans mit i "kredsløbet", aner jeg ikke ???

En klog mand (Dali) sagde engang til mig, at man ALTID skulle parrallelkoble FØRST og derefter seriekoble - men jeg fik aldrig ad vide HVORFOR ????

TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 August 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

har du evt prøvet at fasevende "måde 1" ?

Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 05 August 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

TUBA skrev:
har du evt prøvet at fasevende "måde 1" ?
Yes, det ændrer ikke rigtig noget.

Altså det er alle 4 enheder der er fasevendt (ellers går der jo ged i det) - men hvad mener du da at det skulle gøre ?

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 06 August 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Ikke flere der kunne ha en idé til dette ????

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 August 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Lyder(!) godt nok underligt!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 August 2005 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Endnu et godt eksempel på at ohms lov ikke kan fortælle alt

Selvom det er de samme enheder og det impedansmæssige slutresultat er ens, opstår der forskelligheder pga måden de kobles sammen på.

Forskellen ved  de 2 konfigurationer er den emf "contour" de udviser overfor forstærkeren.

Jeg var på et seminar for et par år siden, hvor problematikken blev illustreret  rimelig godt:  4 enheder blev brugt,  først blev alle sat til serielt..målinge og tests belv udført. Derefter alle i parrallel. så de to kombinationer nævnt af "cujo". En aktuator (minder lidt om en stiksav, sat til en tonegenerator gennem en lvg) blev sat på en af enhederne (de var alle forberedt med en "click on" anordning i midten af enheden). Formålet var at bevæge enheden mekanisk så der kunne fortages målinger af dens reaktive egenskaber.  Det blev gjort i flere konfigurationer, bla de to kombinationer (som nævnt i første indlæg) med en, flere og alle enheder mekanisk aktueret. Konklusionen (den del der er relevant her) er at de to kombinationer, trods ens slutimpedans, har forskellig emf karakterstik, og det er forklaringen på hvorfor der er forskel. Jeg fik en engineer report, vil lige tjekke om det er noget jeg må poste.

Hvis man har lyst til at lave nogle efterprøvninger kan der gøres et par forsøg : Brems en eller flere af enhederne i systemet, så snart deres reaktive natur ændrer sig eller stoppes vil en repons ændring for hele systemet opstå. Man kan også udskifte enheder med effektmodstande, der vil man opleve, at hvis kun en enhed er i systemet,  vil der ikke være  repons forskel mellem de 2 kombinationer.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Formålet var at bevæge enheden mekanisk så der kunne fortages målinger af dens reaktive egenskaber.  Det blev gjort i flere konfigurationer, bla de to kombinationer (som nævnt i første indlæg) med en, flere og alle enheder mekanisk aktueret. Konklusionen (den del der er relevant her) er at de to kombinationer, trods ens slutimpedans, har forskellig emf karakterstik, og det er forklaringen på hvorfor der er forskel. Jeg fik en engineer report, vil lige tjekke om det er noget jeg må poste.

Lyder som en meget plausibel grund Hasselhof. Faktisk et meget interessant indlæg - må have været et spændende seminar.

Hvis man tænker lidt over det, så virker det meget naturligt at en enhed med kun en enkelt anden enhed i parallel vil "se" ind i en lavere impedans emd den enhed der er serieforbunder og herefter "ser" ind i 2 andre, der også er serieforbundet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes