Forfatter |
|
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Da jeg snart skal lege lidt med at integrere en sub i mit setup, kunne jeg i den forbindelse godt tænke mig at prøve at lave et Low cut på mine højtalere, da subben jo alligevel skal spille den dybe bas.
Jeg forestiller mig at cutte mine ht af ved et sted mellem 50 og 65 Hz, MEN hvordan gør jeg det? Kan nogen hjælpe med at udregne hvilke komponenter jeg skal købe, og hvordan jeg skal sætte dem sammen?
MVH __________________
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest kan/bør du ikke gøre det med passive komponenter.
En del subs har indbygget low-cut til front, men det kræver at du
trækker kabler til fronterne fra sub'en. Her bør low-cut være variabel,
hvilket den som oftest ikke er.
Et aktivt filter, vil nok være den bedste løsning. Alternativt kan et
passivt filter benyttes, men så skal det være mellem forforstærker og
effekt, low-cut i en højttaler ved så lavfrekvens anbefales normalt
ikke, og vil være meget dyrt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkeren er integreret, og der er ikke mulighed for at rykke nogen led ind mellem pre og effektdelen. Så det er udelukket. Det naturligvis "pre-out", men den fodres sub'en med. Og der er ikke ht. tilslutning ud af sub'en, så vidt jeg kan se. (Jeg har ikke fået den endnu, men den er på vej...)
Hvilke muligheder er der for aktiv deling, når det jo skal være efter effekten? __________________
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan sættes kondensatorer i serie med dine mains - men det kræver et par ting: At man kender den korrekte impedans(kurve) på dem, ellers blir' udregningen af kondensatorværdien umulig. Og, disse kondensatorer skal enten være i direkte serie med dybtoneelementet, eller osse parallelkobles med et par små kvalitetskondensatorer, for ikke at spolere diskantgengivelsen.
Generelt er jeg enig med Kjeldsen, løs problemet på anden vis.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA det lyder lidt besværligt. Jeg troede egentlig det ville være såre simpelt, og bare sådan lige uden videre kunne prøves. Men da det slet ikke er sikkert at det er nødvendigt, tror jeg lige jeg vil se tiden an. Tak for hjælpen anywho... __________________
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 16 August 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu, er der jo flere måder at anvende en sub. Hvis man ønsker low cut, så må man have et ønske om at kunne spille højere. Dvs. subben skal overtage en del af frontens basgengivelse.
En anden (og den som jeg er tilhænger af), er at lade subben tager over der hvor fronterne naturligt slipper. Hvis det er til din ProAc cloner, kan du sagtens benytte denne metode. Du beskytter ikke højttaleren yderligere ved at low-cutte, da energien ved så dybe frekvenser ofte ikke er så kraftig. Pro-ac'ens problem er blot at den ruller af, så den ikke spiller dette dybe område.
Her tilføjer du således subben, så du udvider frekvensområdet nedadtil. Ofte vil du slet ikke gøre subben arbejde (meget rytmisk musik siger ikke meget under 50 Hz), tilgengæld vil du virkelig kunne fornemme den ægte dybbas, der findes i materialet.
Jeg har ofte leget med sub's og denne metoden, hvor subben udvider frekvensområdet nedefter, er absolut den bedste løsning, hvis fronterne har en bare nogenlunde basgengivelse.
Som sagt bliver niveauet ikke højere, men du får flere informationer med end før.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nu ikke så meget for at beskytte klonen, eller spille voldsomt højt, men blot for at prøve det, og så hvad det kunne give. i Teorien burde Klonen vel 1: blive nemmere at trække og 2: Spille bedre i resten af registreret, hvis den ikke behøver bekymre sig om hvad der sker eksempelvis under 65 Hz.
Desuden kunne det måske være nemmere at integrere subben, hvis jeg kunne kontrollere fronternes low cut samtidig med subbens low pass.
Så det var egentlig bare for at høre om det kan lade sig gøre, rimeligt billigt, for i så fald ville det være meget sjovt at lege lidt med. Men det kan det så desværre ikke. __________________
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fronternes naturlige low cut bestemmer de selv (men ved godt hvor du
vil hen). Ved at benytter filter til low cut, introducerer du også
fasefejl. Spørgsmålet er som om korrekt fase eller bedre kontrol er
bedst? Her er jeg dig nok svar skyldig.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 17 August 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må give Kjeldsen ret. Min erfaring viser også, at såfremt højttalerne ellers er i stand til at klare effekten uden alt for store problemer (MEGET små højttaler altså undtaget), så er det bedre blot at optimere sub-wooferen til at tage over der hvor hovedhøjttalerne ruller af naturligt (oftest nede omkring 40-50 Hz).
Evt. kan man hjælpe hovedhøjttalerne lidt. Hvis det er basrefleks (hvad efterhånden alle højttalere er), så prop en "klud" i hullet og gå over til en slags lukket/akustisk ventil. Bassen vil rulle hurtigere af og du får også en bedre akustisk dæmpning af membranen ved meget lave frekvenser (= mindre forvrængning).
OK - dette kan måske betragtes som "at hoppe over hvor gærdet er lavest", men efterhånden har jeg hørt at det virker godt i mange konstellationer. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk netop smidt et par uldsokker i porten, og leget lidt mere med hvor højt subben skal spille og hvor den skal sætte ind. Nu spiller den fra omkring 50 Hz med volumen på 1.5 (ud af en 9 - 10 mulige)
Det virker faktisk ret godt. Selvom der selvfølgelig er nogle plader hvor der inæsten kke rigtig sker noget dernede, og så andre plader hvor der VIRKELIG sker noget. Så det er ikke så emt at finde "den rette balance"... __________________
|
Til top |
|
|