|
Jeg tillader mig at svare Søren Kramer med *-markering.
Internt forkabling er ikke så kritisk som selve højtalere-kablet.
Hvad er grunden til det ?
* freq belastningen er lavere i kablet, derfor er der mindre informationer. Delefilteret laver forhåbenligt sit job....så der burde ikke være noget diskant imellem filteret og bassen. Jeg håber at det ikke er for abstrakt til dig Søren.
Jo. Jeg er stået fuldstændig af efter den forklaring. Hvad er formlen for optimeringen mellem "frekvens belastning" og "mindre energi" - specielt hvis man skal tage hensyn til mindre spolevirkning fra induktionsfrie modstande (hvilket frekvensområde er det nu at den spolevirkning træder ind ?)
Jeg vil anbefale noget 2.5 kv til bassen og 1.5 kv til mt. /diskant.
Jeg vil anbefale gode kondensatorer, så gode spoler. Resten kan man godt spare sig. Angående 801/802 du nævner, jammen så var fidusen altså at skifte de elendige bipolare ud med noget bare rimeligt i kvaliteten.
OK. Hvad er grunden til det ? - pga. dc modstand ? - hører du meget diskantrigt musik ?
* Der er mindre energi i diskanten,
OK. Men der er større frekvensbelastning ???
behovet for tykke ledninger er mest kritisk omkring bassen og mellemtonen....dog uden at man kan bruge skodledninger til diskanten, men 10kv er ligesom unødvendigt.
Ja, jeg tror der er diskant i det musik jeg hører. Hvorvidt der er for meget....hvad tror du selv?
Jeg ved godt at man kunne sikkert komme meget mere i den, men det er min opfattelse at noget billigt OFC kobber er meget fint.
Det er svært at få andet end OFC - så det er jo let nok. Grib det nærmeste strømførende kabel.
* sikkert, det lyder usundt. Jeg var ikke klar over almindelig ikke-ofc kobber ikke findes mere - ha ha. Men jeg må lede.
Du kan godt finde det men det skulle være ret dyrt. Du kender nok min holdning til dette - jeg vil anbefale alm. ofc kobber :)
Vil du være mere kritisk, så husk at jo mindre modstand der er i kablerne, jo mere vil du opleve at højttaleren får lov at spille højere og højere.
Det må du lige forklare nærmere. Hvad mener du med højere og højere. Hvor tyndt højtalerkabel kan man egentlig få ?
* Nu ved jeg ikke hvad dine erfaringer er inden for den slags modifikationer, men bl.a. B&W har benyttet sig af nogle temlig tarvelige typer ledninger i deres ældre 801/802, og det er et godt eksempel på udskiftning af internforkabling skal ske med respekt for det modstand og brug af spiralledning, dårlige stik osv. Jeg håber du har har prøvet det selv, men det har du ikke, ellers ville du ikke spørge uvident.
Det er ikke altid ønskeligt, du vil med andre ord ændre klangen, måske også til det værre. Man kan også opleve det samme ved at skifte en lyt til en rigtig kondensator.
En spændende sprogbrug. Fra en bipolar type til eks. polypropylene eller papir/olie fra jensen som eks. dansk audioteknik sælger. Her tror jeg at du har ret. Her kan der efter min mening hentes rigtigt meget for lyden.
Det lukker mere igennem og man kan blive nødt til at dæmpe enheden.
Nej.
* Jo. , der er mindre filter effekt i en kondensator, så lyder kan blive lidt hidsig. Men du er velkommen til at mene noget andet, det tænder ikke rigtig mit juletræ. Iøvrigt kan samme oplevelse opstå med at skifte fra trådviklet modstande til induktionsfrie/metalfilms typer. De lukker mere igenenm...., ingen spoleeffekt (induktion), ingen ekstra diskant filter = mere musik ind i stuen. Så man subjektivt godt opleve et løft i diskanten fordi man ændre eller opgraderer filteret. Det er jo også typsik mellemtone og diskant som bliver dæmpet. Jeg har prøvet det igemmen flere situationer, så burde nok vide hvilken oplevelse har haft i den forbindelse.
Held og lykke med projektet.
Yep.
* Det har jeg allerede sagt.
Cheers...
Skål. Hvad med nogle cd fødder til 500 kr, stable mats, grønne tusser, ringklokker mm. :)
Skift de kondensatorer ud. Det har jeg svært ved at se kan blive til andet end en forbedring. De induktionsfrie modstande kan man godt spare sig. Men man kan jo sætte et par alm. cement i parallel.
Den interne forklabling skal være fuldstændig ringklokke elendig før det er en fidus, og det har jeg ikke set i 20 år. |