Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: HT kabel, intern (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 15 August 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skal renovere/modificere delefiltrer og i den forbindelse vil jeg lige se om ikke man skulle sætte lidt ordentlig kabel i indvendigt, mine HT'er er jo ikke verdens mindste (Fostex 2418b) så jeg skal bruge ca 6 meter.

Har du et kabel du vil anbefale, skal man have forskellig type alt efter hvilken enhed kablet skal bruges til? Da jeg skal bruge 6 meter så skal det ikke koste 300,- kr/m, jeg skal jo også have så jeg kan få råd til nye dele til selve filtert.

Rip

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 August 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Et kabel jeg mener er super til prisen, er Van den Hul Clearwater.

Sidst jeg købte nogle meter hos http://www.artsound.dk kostede det under 60 kr/meteren.

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Ja Clearwater er med i mine overvejelser, hificable.dk tager 50 for det, det er fin nok pris. Jeg har også kig på noget Silhouet 4 el 6 kvt. Men det kender jeg slet ikke selv eller fra omtale.

Rip

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 August 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Internt forkabling er ikke så kritisk som selve højtalere-kablet. Jeg vil anbefale noget 2.5 kv til bassen og 1.5 kv til mt. /diskant. Jeg ved godt at man kunne sikkert komme meget mere i den, men det er min opfattelse at noget billigt OFC kobber er meget fint. Vil du være mere kritisk, så husk at jo mindre modstand der er i kablerne, jo mere vil du opleve at højttaleren får lov at spille højere og højere. Det er ikke altid ønskeligt, du vil med andre ord ændre klangen, måske også til det værre. Man kan også opleve det samme ved at skifte en lyt til en rigtig kondensator. Det lukker mere igennem og man kan blive nødt til at dæmpe enheden.

Held og lykke med projektet.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 August 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:

Internt forkabling er ikke så kritisk som selve højtalere-kablet.

Hvad er grunden til det ?

Jeg vil anbefale noget 2.5 kv til bassen og 1.5 kv til mt. /diskant.

OK. Hvad er grunden til det ? - pga. dc modstand ? - hører du meget diskantrigt musik ?

Jeg ved godt at man kunne sikkert komme meget mere i den, men det er min opfattelse at noget billigt OFC kobber er meget fint.

Det er svært at få andet end OFC - så det er jo let nok. Grib det nærmeste strømførende kabel.

Vil du være mere kritisk, så husk at jo mindre modstand der er i kablerne, jo mere vil du opleve at højttaleren får lov at spille højere og højere.

Det må du lige forklare nærmere. Hvad mener du med højere og højere. Hvor tyndt højtalerkabel kan man egentlig få ?

Det er ikke altid ønskeligt, du vil med andre ord ændre klangen, måske også til det værre. Man kan også opleve det samme ved at skifte en lyt til en rigtig kondensator.

En spændende sprogbrug. Fra en bipolar type til eks. polypropylene eller papir/olie fra jensen som eks. dansk audioteknik sælger. Her tror jeg at du har ret. Her kan der efter min mening hentes rigtigt meget for lyden.

Det lukker mere igennem og man kan blive nødt til at dæmpe enheden.

Nej.

Yep.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig at svare Søren Kramer med *-markering.

* freq belastningen er lavere i kablet, derfor er der mindre informationer. Delefilteret laver forhåbenligt sit job....så der burde ikke være noget diskant imellem filteret og bassen. Jeg håber at det ikke er for abstrakt til dig Søren.

OK. Hvad er grunden til det ? - pga. dc modstand ? - hører du meget diskantrigt musik ?

* Der er mindre energi i diskanten, behovet for tykke ledninger er mest kritisk omkring bassen og mellemtonen....dog uden at man kan bruge skodledninger til diskanten, men 10kv er ligesom unødvendigt.

Ja, jeg tror der er diskant i det musik jeg hører. Hvorvidt der er for meget....hvad tror du selv?

Jeg ved godt at man kunne sikkert komme meget mere i den, men det er min opfattelse at noget billigt OFC kobber er meget fint.

Det er svært at få andet end OFC - så det er jo let nok. Grib det nærmeste strømførende kabel.

* sikkert, det lyder usundt. Jeg var ikke klar over almindelig ikke-ofc kobber ikke findes mere - ha ha. Men jeg må lede.

Vil du være mere kritisk, så husk at jo mindre modstand der er i kablerne, jo mere vil du opleve at højttaleren får lov at spille højere og højere.

Det må du lige forklare nærmere. Hvad mener du med højere og højere. Hvor tyndt højtalerkabel kan man egentlig få ?

* Nu ved jeg ikke hvad dine erfaringer er inden for den slags modifikationer, men bl.a. B&W har benyttet sig af nogle temlig tarvelige typer ledninger i deres ældre 801/802, og det er et godt eksempel på udskiftning af internforkabling skal ske med respekt for det modstand og brug af spiralledning, dårlige stik osv. Jeg håber du har har prøvet det selv, men det har du ikke, ellers ville du ikke spørge uvident.

Det er ikke altid ønskeligt, du vil med andre ord ændre klangen, måske også til det værre. Man kan også opleve det samme ved at skifte en lyt til en rigtig kondensator.

En spændende sprogbrug. Fra en bipolar type til eks. polypropylene eller papir/olie fra jensen som eks. dansk audioteknik sælger. Her tror jeg at du har ret. Her kan der efter min mening hentes rigtigt meget for lyden.

Nej.

* Jo. , der er mindre filter effekt i en kondensator, så lyder kan blive lidt hidsig. Men du er velkommen til at mene noget andet, det tænder ikke rigtig mit juletræ. Iøvrigt kan samme oplevelse opstå med at skifte fra trådviklet modstande til induktionsfrie/metalfilms typer. De lukker mere igenenm...., ingen spoleeffekt (induktion), ingen ekstra diskant filter = mere musik ind i stuen. Så man subjektivt godt opleve et løft i diskanten fordi man ændre eller opgraderer filteret. Det er jo også typsik mellemtone og diskant som bliver dæmpet. Jeg har prøvet det igemmen flere situationer, så burde nok vide hvilken oplevelse har haft i den forbindelse.

Yep.

* Det har jeg allerede sagt.

Cheers...

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Højttaleren er en let modificeret (basenheden) Fostex Studio Monitorer 2418b, de er 135 cm høje og der er bla. 36 kg sand "indbygget" i hver af bagvægene. Fostex 2418b info: 1, 2 og bassen.

Jeg er glad for jeres input Bliv endelig ved. Som skrevet i begyndelsen så er kablerne med i et project delefilter renovering/modificering. Jeg ville aller helst lave et helt nyt filter, men da jeg ikke selv kan bygge et filter op fra bunden så er jeg nød til at bruge det layout som jeg har og så gå ind og forbedre alle de steder jeg kan komme til. Filtret er udstyret med niveau regulering til de to øverste enheder, så nivauet skal jeg nok få styr på, overvejer at udskifte reguleringerne med faste modstande når jeg kender værdien.

Rip

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 August 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:

Jeg tillader mig at svare Søren Kramer med *-markering.

* freq belastningen er lavere i kablet, derfor er der mindre informationer. Delefilteret laver forhåbenligt sit job....så der burde ikke være noget diskant imellem filteret og bassen. Jeg håber at det ikke er for abstrakt til dig Søren.

Jo. Jeg er stået fuldstændig af efter den forklaring. Hvad er formlen for optimeringen mellem "frekvens belastning" og "mindre energi" - specielt hvis man skal tage hensyn til mindre spolevirkning fra induktionsfrie modstande (hvilket frekvensområde er det nu at den spolevirkning træder ind ?)

Jeg vil anbefale gode kondensatorer, så gode spoler. Resten kan man godt spare sig. Angående 801/802 du nævner, jammen så var fidusen altså at skifte de elendige bipolare ud med noget bare rimeligt i kvaliteten.

* Der er mindre energi i diskanten,

OK. Men der er større frekvensbelastning ???

behovet for tykke ledninger er mest kritisk omkring bassen og mellemtonen....dog uden at man kan bruge skodledninger til diskanten, men 10kv er ligesom unødvendigt.

Ja, jeg tror der er diskant i det musik jeg hører. Hvorvidt der er for meget....hvad tror du selv?

* sikkert, det lyder usundt. Jeg var ikke klar over almindelig ikke-ofc kobber ikke findes mere - ha ha. Men jeg må lede.

Du kan godt finde det men det skulle være ret dyrt. Du kender nok min holdning til dette - jeg vil anbefale alm. ofc kobber :)

* Nu ved jeg ikke hvad dine erfaringer er inden for den slags modifikationer, men bl.a. B&W har benyttet sig af nogle temlig tarvelige typer ledninger i deres ældre 801/802, og det er et godt eksempel på udskiftning af internforkabling skal ske med respekt for det modstand og brug af spiralledning, dårlige stik osv. Jeg håber du har har prøvet det selv, men det har du ikke, ellers ville du ikke spørge uvident.

Nej.

* Jo. , der er mindre filter effekt i en kondensator, så lyder kan blive lidt hidsig. Men du er velkommen til at mene noget andet, det tænder ikke rigtig mit juletræ. Iøvrigt kan samme oplevelse opstå med at skifte fra trådviklet modstande til induktionsfrie/metalfilms typer. De lukker mere igenenm...., ingen spoleeffekt (induktion), ingen ekstra diskant filter = mere musik ind i stuen. Så man subjektivt godt opleve et løft i diskanten fordi man ændre eller opgraderer filteret. Det er jo også typsik mellemtone og diskant som bliver dæmpet. Jeg har prøvet det igemmen flere situationer, så burde nok vide hvilken oplevelse har haft i den forbindelse.

Yep.

* Det har jeg allerede sagt.

Cheers...

Skål. Hvad med nogle cd fødder til 500 kr, stable mats, grønne tusser, ringklokker mm. :)

Skift de kondensatorer ud. Det har jeg svært ved at se kan blive til andet end en forbedring. De induktionsfrie modstande kan man godt spare sig. Men man kan jo sætte et par alm. cement i parallel.

Den interne forklabling skal være fuldstændig ringklokke elendig før det er en fidus, og det har jeg ikke set i 20 år.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har taget det væsentlig med:

Jeg er stået fuldstændig af efter den forklaring. Hvad er formlen for optimeringen mellem "frekvens belastning" og "mindre energi" - specielt hvis man skal tage hensyn til mindre spolevirkning fra induktionsfrie modstande (hvilket frekvensområde er det nu at den spolevirkning træder ind ?)

Nu er det jo sådan at den minimal spolevirkning fra cement/trådvikkede modstande, der tager den allerøverste diskant. Det er ikke meget, men det er jo noget. Så må man spørge sig selv om man er entusiast eller fedtspiller. Det er da indlysende at den mindre spolevirkning er værd at tage med. Især når man tænker på selve diskantens svingespole også fungerer som lavpasfilter....igen små marginaler som nogen vil sige er ligemeget. Men dem om det. Er holdningen at det er ok med maskering og filtre, så lad os pille diskanten helt ud og træde på den. Så er vi sikre på den ikke spiller det mindste.

vil anbefale gode kondensatorer, så gode spoler. Resten kan man godt spare sig. Angående 801/802 du nævner, jammen så var fidusen altså at skifte de elendige bipolare ud med noget bare rimeligt i kvaliteten.

Det er jo fint, men spoler kan have meget DC, det går du op i ser jeg. Man kan ikke uden videre ændre spoler uden at tage hensyn til spolerne individuelle DC modstand. Igen vil B&W spoler med tynd tråd og en modstand på 3.5 ohm ikke uden videre lad sig skifte ud......jo jo, gør det det bare. Men at ændre spoler på denne måde må karakteriseres som uautoriseret og fusk. Det vil ændre i delefreq. og kompromerer højttaleren. Men det er blot min holdning.

Den interne forklabling skal være fuldstændig ringklokke elendig før det er en fidus, og det har jeg ikke set i 20 år.

Det er ok, jeg forventer ikke du gør som jeg....og jeg er også glad for dig og din laber holdning til tingene. Kys til dig min skat.

Mvh

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 August 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Kramer71 og Bradford tager 1. præmien i kategorien: Mest kreative brug af citér-funktionen

Mht. ændring af intern kabelføring, er det min erfaring, at der kan være mindst lige så meget at hente/miste, som ved udskiftning af delefilterkomponenter til andre fabrikater med samme værdi.

Højttalerens klang ændres, og det kan hver enkelt så mene er godt eller skidt. Men når nu den perfekte højttaler alligevel ikke findes, hvorfor så ikke forsøge at optimere til det man selv synes lyder bedst. Det gøres jo alligevel hver gang det "helt rigtige" eksterne kabel bliver fundet.

Prøv at erstatte det interne kabel til det samme som er fundet bedst til ekstern brug. Jeg har kun gjort positive erfaringer vha. den fremgangsmåde. 
Alternativt kan man lukke op for højttaleren og se hvad der originalt er brugt internt, og derefter, om muligt, anskaffe sig identiske kabler til ekstern brug. Måske et kraftigt hint i retning af hvad konstruktøren har benyttet sig af under udviklingen/færdigørelsen.

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes