Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 04:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Liter og antal af enheder. Kan det passe? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 August 2005 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Hej gutter og gutinder.

Jeg har længe siddet og tænkt over om det virkelig kan passe at man f.eks skal have dobblet så mange liter hvis man sætter en tilsvarende enhed ekstra i.

Jeg kan ikke få det til at virke fornuftigt oppe i mit hoved :)

Nogle der kan bekræfte eller afkræfte min tvivl?

Til top Vis Crein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crein

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 August 2005 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

Hej!

Det er ellers logisk nok. Hvis en enhed kræver 50 liter, så kræver to enheder 100 liter etc.

Hvis én bil kræver en garage, så kræver to biler to garager.

Det er ikke sådan, at de kan "låne" volumen fra hinanden, og på den måde spare liter.

Men kobler du dem isobarisk, så hjælper de to enheder hinanden med at flytte luften i en tandem-løsning. Så kan man halvere volumen af én enhed.
Altså hvis én enhed kræver 50 liter, så vil to enheder isobarisk kun kræve 25 liter. En smart måde at spare plads på, men man betaler med lidt tabt følsomhed (-3dB), hvilket dog afhænger lidt af hvordan man kobler dem sammen. Der er så også en række andre fordele.

Håber det hjalp lidt.

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Hej!

Det er ellers logisk nok. Hvis en enhed kræver 50 liter, så kræver to enheder 100 liter etc.

Hvis én bil kræver en garage, så kræver to biler to garager.

Det er ikke sådan, at de kan "låne" volumen fra hinanden, og på den måde spare liter.

Men kobler du dem isobarisk, så hjælper de to enheder hinanden med at flytte luften i en tandem-løsning. Så kan man halvere volumen af én enhed.
Altså hvis én enhed kræver 50 liter, så vil to enheder isobarisk kun kræve 25 liter. En smart måde at spare plads på, men man betaler med lidt tabt følsomhed (-3dB), hvilket dog afhænger lidt af hvordan man kobler dem sammen. Der er så også en række andre fordele.

Håber det hjalp lidt.

Jeg kan stadig ikke få det til at passe :)

Dvs. Hvis jeg laver to kabinetter. Det ene kabinet med to enheder i hver deres kammer. Og det andet kabinet sidder de i samme kammer. Begge kabinetter har samme volumen i alt. Så vil de spille nødaktig ens?

Et andet scenarie:
To kabinetter. Det ene med 1 enhed og 50 liter. Det andet med 2 enheder og 100 liter.
De vil gå i resonans ved samme hz?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Scenario 1:
Ja. Hvis begge kamre er 100 liter, og hver enhed skal bruge 50 liter, så er det ligegyldigt om du laver ét kabinet med to 50 liters kamre, ét kammer til hver enhed, eller om du laver ét stort kabinet med 100 liter, som de begge deler.

Scenario 2:
- Ja. De vil have samme resonansfrekvens.
- Følsomheden vil være steget 3dB grundet den ekstra enhed.

Biler:
For at forvirre lidt : Hvis en bil kører 100 km/t, så bevæger den sig med 100 km/t. Hvis to biler kører 100 km/t, så er der godt nok to biler, men de kører stadig 100 km/t til sammen. Kører de ind i noget bliver skaden dobbelt så stor med to biler end med en.
Undskyld, men jeg elsker bil-associationer

Matematisk:
FS er en konstant, der ikke ændrer sig med antallet af enheder hvis volumen forøges eksponentielt med antallet af enheder.

Passer det nu? Ellers fortsætter vi bare

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Scenario 1:
Ja. Hvis begge kamre er 100 liter, og hver enhed skal bruge 50 liter, så er det ligegyldigt om du laver ét kabinet med to 50 liters kamre, ét kammer til hver enhed, eller om du laver ét stort kabinet med 100 liter, som de begge deler.

Scenario 2:
- Ja. De vil have samme resonansfrekvens.
- Følsomheden vil være steget 3dB grundet den ekstra enhed.

Biler:
For at forvirre lidt : Hvis en bil kører 100 km/t, så bevæger den sig med 100 km/t. Hvis to biler kører 100 km/t, så er der godt nok to biler, men de kører stadig 100 km/t til sammen. Kører de ind i noget bliver skaden dobbelt så stor med to biler end med en.
Undskyld, men jeg elsker bil-associationer

Matematisk:
FS er en konstant, der ikke ændrer sig med antallet af enheder hvis volumen forøges eksponentielt med antallet af enheder.

Passer det nu? Ellers fortsætter vi bare

Det vrider min hjerne... Ellers fatter jeg bare hat.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Dine to scenarier var ellers rigtige nok.

Man kan ikke spille dybere fordi man bruger flere enheder. Du kan kun spille højere. FS = ændre sig ikke.

Hvis du kigger på en frekvenskurve for én enhed, så kan du flytte hele kurven 3dB op, hvis du tilføjer en ekstra enhed. Men kurven bøjer af på samme måde og FS er ved samme frekvens.

Prøv at se på det som et blylod på 1kg i en fjeder. Slipper du loddet falder den 1 meter.
Tager du et ekstra blylod på 1kg med sine egen fjeder og slipper den, så falder den jo også kun 1 meter.
Selvom der nu er to blylodder, er der jo også to fjedre, og til sammen falder de kun 1 meter.

Spørg evt. til flere scenarier, for at få spørgsmålet afklaret. Min tålmodighed er MEGET stor.

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Dine to scenarier var ellers rigtige nok.

Man kan ikke spille dybere fordi man bruger flere enheder. Du kan kun spille højere. FS = ændre sig ikke.

Hvis du kigger på en frekvenskurve for én enhed, så kan du flytte hele kurven 3dB op, hvis du tilføjer en ekstra enhed. Men kurven bøjer af på samme måde og FS er ved samme frekvens.

Prøv at se på det som et blylod på 1kg i en fjeder. Slipper du loddet falder den 1 meter.
Tager du et ekstra blylod på 1kg med sine egen fjeder og slipper den, så falder den jo også kun 1 meter.
Selvom der nu er to blylodder, er der jo også to fjedre, og til sammen falder de kun 1 meter.

Spørg evt. til flere scenarier, for at få spørgsmålet afklaret. Min tålmodighed er MEGET stor.

Jeg tror sgu jeg vil anskaffe mig to enheder og lege lidt med :)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hvis du har nogle T/S parametre (specifikationer) på enhederne, så kan jeg sagtens simulere nogle kabinetstørrelser, port/lukket etc. og tal på hvor dybt de vil kunne spille.

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Hvis du har nogle T/S parametre (specifikationer) på enhederne, så kan jeg sagtens simulere nogle kabinetstørrelser, port/lukket etc. og tal på hvor dybt de vil kunne spille.

Det kan jeg også selv. Men jeg vil jo se om det holder i praksis.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Ja, der kan være stor forskel på teori og praksis.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes