| Forfatter |
|
Gyzz Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nu er min Sub ved at være klar til de sidste indkøringer, og jeg overvejer derfor snart at spænde en (to) ZAP-pulse forstærker foran.
Min Sub består af 8 12" basser opsat som IB, og bliver PT drevet af en Yamaha forstærker på ~ 2x 320W i 4 Ohm.
Planen er så at bygge en ZAP, på 2x "hvad jeg nu ender på" , som effekttrin, og spørgsmålet er så om jeg vil få bedst resultat hvis jeg køber LC´s ringkerne,Hovedtrafo 2X42V AC + 15V 500VA Low Noise m. skærm CE/UL godkendt, eller en tilsvarende hos en anden på evt 800-1000va, og lidt højere spænding. så vidt jeg kan se i alle de ZAP emner der har været er folk rimeligt enige om at det der forbedrer lyden mest er mere strøm.
Jeg vil til at starte med bruge deres "Predator" enhed, da jeg ikke er så velbevandret i elektronik endnu . Better safe then sorry.
så spørgsmåler er hvilken trafo-løsning kommer jeg længest med, og betyder det noget hvor jeg køber dem ?
På forhånd tak
Kristian
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strømforsyningen er Alfa & Omega, når du arbejder i lyd, og det gælder både for effektforstærkere og for preamps. I dit tilfælde vil jeg sige at en hovedtraffo på 500VA, er lige til den lille side når du pt. kører med 2 x 320W, her vil jeg mene at 800VA eller 1000VA er tættere på det du nok ønsker.
Jeg har selv 2 E-kerne traffoer på 50V og 2kVA, som jeg havde tænkt mig at mishandle, et par ZAP moduler med.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Gyzz Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg syntes umiddelbart også det lider for "kleint" med 2x42W 500VA, når man kan få dem til at køre med 2x55V og 1000VA, så får de vel også hvad de har fortjent.
En helt anden ting er at jeg kan bygge en ZAP der er meget mindre med samme eller mere ydelse end min Yamaha, og evt. bygge den ind i min sub 
Kristian
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 02 September 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gyzz Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
God morgen, og vel mødt,
Det er ikke størrelsen men gørelsen 
Nej fis, men en ZAP ville jeg kunne bygge ind i mit kabinet, i stedet for at have en forstærker stående oven på, og hvis jeg oven i købet får mere saft i ZAP'en, så er det super fedt.
men hvis jeg bygger en SUB-ZAP vil jeg så ikke få størst gavn af at bygge den strømstærk, og ikke (nødvendigvis) hæve spændingen ???
Kristian
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem


Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 05 September 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til en SUB vil jeg klart anbefale dig at bygge den strømstærk, dvs. med
en trafo mellem 8-1000VA og en lytbank på min. 4-60000uF det giver
efter min erfaring mest, frem for højere spænding. Jeg kører selv med
2*45 volt på min (2*625VA trafoer) og 80000uF på mine ZAP
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 06 September 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger selv en 2x50VAC 1000VA trafo, samt samlet 80.000yF lytter, til to moduler.
Det lyder glimrende, og giver også masser af effekt.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
d!esel Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa..
Jeg tager lige denne tråd op igen.
Sagen er at jeg selv roder lidt med en nykøbt zap 2.3 SE. .. nå ja nykøbt er et fint ord. den har snart lagt 1 år...
Anyway
Jeg har støvet en mega trafo op. Den afgiver 2* 54VAC + 2*15VAC Effekten kender jeg ikke. Men størrelsen siger mig at dek let kan afgive nok.
Spørgsmålet er nu. Kan Zappen tåle denne spænding. 54 vac giver noget der ligner 76 VDC.
Anders
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem


Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tekniske Data
Målt med +/- 65V DC forsyning hvis andet ikke er opgivet
| Udgangseffekt 8 Ohm | 200 | Watt RMS |
| Udgangseffekt 4 Ohm | 400 | Watt RMS |
| Udgangseffekt 2 Ohm | 750 | Watt RMS |
| Udgangseffekt 1 Ohm (+/-58V 20-20.000 Hz) | 1000 | Watt RMS |
| Peakstrøm 0,6 Ohm (Protection off) | 100 | Ampere 1mS |
| Forvrængning THD | < 0,2% | 8 Ohms Nom. Load |
| Forvrængning THD | 0,04% | 1 Watt RMS |
| Frekvensgang | 0 - 150.000 | Hz +/- 3dB |
| Indgangsimpedans | 17 | kOhm +/- 1% |
| Udgangsimpedans | 5,5 | Milliohm (70 Hz) |
| Driftspænding | 35 - 80 | Volt DC +/- |
| Cut-Off strøm | 25 | Ampere |
LC angiver selv 35-80 Vdc så med lidt forsigtighed, måske ja, men det er en farlig leg at køre på grænsen....
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
d!esel Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey SOXEN
Tak for hjælpen.
hvor har du disse spec fra ?
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem


Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
d!esel Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 22 Februar 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
åhhh - Selvfølgeligt ....
thanks Anyway...
|
| Til top |
|
| |