Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 08:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: ZAP trafo ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 02 September 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu er min Sub ved at være klar til de sidste indkøringer, og jeg overvejer derfor snart at spænde en (to) ZAP-pulse forstærker foran.

Min Sub består af 8 12" basser opsat som IB, og bliver PT drevet af en Yamaha forstærker på  ~ 2x 320W i 4 Ohm.

Planen er så at bygge en ZAP, på 2x "hvad jeg nu ender på" , som effekttrin, og spørgsmålet er så om jeg vil få bedst resultat hvis jeg køber LC´s ringkerne,Hovedtrafo 2X42V AC + 15V 500VA Low Noise m. skærm CE/UL godkendt, eller en tilsvarende hos en anden på evt 800-1000va, og lidt højere spænding. så vidt jeg kan se i alle de ZAP emner der har været er folk rimeligt enige om at det der forbedrer lyden mest er mere strøm.

Jeg vil til at starte med bruge deres "Predator" enhed, da jeg ikke er så velbevandret i elektronik endnu . Better safe then sorry.

så spørgsmåler er hvilken trafo-løsning kommer jeg længest med, og betyder det noget hvor jeg køber dem ?

På forhånd tak

Kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1410
Sendt: 02 September 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Strømforsyningen er Alfa & Omega, når du arbejder i lyd, og det gælder både for effektforstærkere og for preamps. I dit tilfælde vil jeg sige at en hovedtraffo på 500VA, er lige til den lille side når du pt. kører med 2 x 320W, her vil jeg mene at 800VA eller 1000VA er tættere på det du nok ønsker.

Jeg har selv 2 E-kerne traffoer på 50V og 2kVA, som jeg havde tænkt mig at mishandle, et par ZAP moduler med.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 02 September 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Ja jeg syntes umiddelbart også det lider for "kleint" med 2x42W 500VA, når man kan få dem til at køre med 2x55V og 1000VA, så får de vel også hvad de har fortjent.

En helt anden ting er at jeg kan bygge en ZAP der er meget mindre med samme eller mere ydelse end min Yamaha, og evt. bygge den ind i min sub

Kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 02 September 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil indbygge og have så lille forstærker som muligt så skal der SMPS forsyning til.

Kig evt. her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4611&KW =Kjeldsen

 

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 05 September 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

God morgen, og vel mødt,

Det er ikke størrelsen men gørelsen

Nej fis, men en ZAP ville jeg kunne bygge ind i mit kabinet, i stedet for at have en forstærker stående oven på, og hvis jeg oven i købet får mere saft i ZAP'en, så er det super fedt.

men hvis jeg bygger en SUB-ZAP vil jeg så ikke få størst gavn af at bygge den strømstærk, og ikke (nødvendigvis) hæve spændingen ???

Kristian

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 05 September 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Til en SUB vil jeg klart anbefale dig at bygge den strømstærk, dvs. med en trafo mellem 8-1000VA og en lytbank på min. 4-60000uF det giver efter min erfaring mest, frem for højere spænding. Jeg kører selv med 2*45 volt på min (2*625VA trafoer) og 80000uF på mine ZAP

__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Bruger selv en 2x50VAC 1000VA trafo, samt samlet 80.000yF lytter, til to moduler.

Det lyder glimrende, og giver også masser af effekt.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
d!esel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

hejsa..

 

Jeg tager lige denne tråd op igen.

 

Sagen er at jeg selv roder lidt med en nykøbt zap 2.3 SE. .. nå ja nykøbt er et fint ord. den har snart lagt 1 år...

 

Anyway

 

Jeg har støvet en mega trafo op. Den afgiver 2* 54VAC + 2*15VAC Effekten kender jeg ikke. Men størrelsen siger mig at dek let kan afgive nok.

 

Spørgsmålet er nu. Kan Zappen tåle denne spænding. 54 vac giver noget der ligner 76 VDC.

Anders

Til top Vis d!esel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af d!esel
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Tekniske Data

Målt med +/- 65V DC forsyning hvis andet ikke er opgivet
Udgangseffekt 8 Ohm200Watt RMS
Udgangseffekt 4 Ohm400Watt RMS
Udgangseffekt 2 Ohm750Watt RMS
Udgangseffekt 1 Ohm (+/-58V 20-20.000 Hz)1000Watt RMS
Peakstrøm 0,6 Ohm (Protection off)100Ampere 1mS
Forvrængning THD < 0,2% 8 Ohms Nom. Load
Forvrængning THD0,04%1 Watt RMS
Frekvensgang0 - 150.000Hz +/- 3dB
Indgangsimpedans17kOhm +/- 1%
Udgangsimpedans5,5Milliohm (70 Hz)
Driftspænding35 - 80Volt DC +/-
Cut-Off strøm25Ampere


LC angiver selv 35-80 Vdc så med lidt forsigtighed, måske ja, men det er en farlig leg at køre på grænsen.... 


__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
d!esel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hey SOXEN

 

Tak for hjælpen.

hvor har du disse spec fra ?

Til top Vis d!esel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af d!esel
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  



Herfra: LC Audio


__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
d!esel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

åhhh - Selvfølgeligt ....

 

thanks Anyway...

Til top Vis d!esel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af d!esel
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes