| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 06 September 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blot et lille "for sjov" indlæg, for at høre andres meninger om noget så flot som "verdens bedste enheder".
Et par af mine forslag:
Diskant:
Scan-Speak 2904/7000
Thiel & Partner C2 23/6
Mellemtone:
Thiel & Partner C2 44/8
Bas:
Scan-Speak 25W8565-00
Kom med nogle bud!
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 06 September 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 06 September 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Torben
Ja, de Manger er ret interessante (og kostbare). Kender en der har brugt dem i en konstruktion, men har aldrig hørt dem.
Specifikationerne er ganske imponerende.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt Manger i sidste uge, men 'kun' brugt som en for for mellemtone, med 2 10" i bunden, og et bånd i toppen. Og den blev jo så brugt noget ud over det normale mellemtone område, så det er vel nærmere at betegne som fuldtone, med lidt støtte/aflastning i begge ender.
Den kan altså noget særligt den enehde, go jeg kunne godt tænke mig sådan nogle selv. Men så er vi tilbage ved det med prisen. Men hvis det er den ultimative enhed, så er den helt klart en kandidat til verdens bedste. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tænkt mig at mine Manger skal spille fra omkring 100 hz og op efter (helt uden dele filter) og så skal min TacT dele resten til min subwoofer.
Så må jeg høre om det kan blive verdens bedste hjemme hos mig?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med en pris på 5-6.000/stk er Manger selvfølgeligt dyre, men ud fra specifikationerne kan den klare fra 80Hz-35KHz, og burde derfor kunne klare sig med en deling til en bassektion.
Er det en af verdens bedste enheder, så kan man vel godt sige at et sæt til f.eks. 12.000 (alt efter version), faktisk er BILLIGT for en high-end højttaler. Dertil kommer selvfølgelig et bassystem, men stadig billigt i forhold til andre high-end systemer.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er Mangers impedansforløb? foresvæver mig et og andet om to resonanser i den dybe ende...
Nogen der kan uddybe? __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette du ville se:
Impedance Magnitude:
Phase Response:
Frequency Response:
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blandt de rigtigt tunge drenge gælde TAD for noget af det ypperste, men så er priserne også derefter. 10.000-15.000 for en 15" basenhed er ikke usædvanligt.
Går vi til toppen af kransekagen, så er det nok kun de rigtigt fanatiske selvbyggere der kan være med. ALE i japan laver drivere (tror der er venteliste) som ikke alene kræver mange penge men også muskler. Driverne indgår i deres GOTO højttalersystemer i 1.000.000 kroners klassen.
De har alt fra horndiskanter til nok verdens største bas-driver (15-1000 Hz) der vejer 100 kg. Hornet hertil skal specielbygges så det passer til rummet/huset. Efter sigende skulle lyden være af en anden verden!
http://www.tachyon.co.jp/

P160 driveren - 15-1.000 Hz - vægt 100 kg og en følsonhed på 110 dB med et passende horn.

Et eksempel på hvordan bashornet til ovenn. driver kan se ud. Fremstillet i støbt dæmpet alu. HxBXD er 200 x 150 x 150 cm. Dækker området fra 100 Hz ned til 15 Hz. Der kræves et specielt stel/stativ til understøttelse af driveren (100 kg svæver ikke i luften af sig selv!) __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke det er det store antal bestillinger de får til 7.1 surround systemer...
De er store og dyre, og der er få der har hørt dem, det kan være tvivlsomt om de også er de bedste.
Det er ligesom Thiel & Partners diamant diskanter. de bliver brugt så sjældent, så det er svært at sige om de er blandt de bedste lydmæssigt. Erfaringerne er sparsomme.
Sigter lidt efter enheder, som man har erfaringer med, og som deraf skulle være de "bedste i verden".
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu fundet priserne på de ovenn. ALE enheder:
Omregnet til DKR men excl. moms og fragt mv. P160 &n bsp; - 177.207 kr. Bashornet - 208.554 kr.
... og så mangler man stadig alt fra 100 Hz og op 
Mht. erfaringer - så HAR jeg hørt Thiel diamant diskanten - den er RIGTIG god, men jeg mener nu nok Scan Speaks store ringradiator kan være med rent kvalitetsmæssigt og den koster en hel del mindre. De typske gode bånddiskanter som f.eks. Aurum Cantus har en anden "klang" som nogle hælder til. Jeg foretrækker dem selv frem for bånde Thiel og SS, men det er jo igen høj grad tale om "smag", samt hvad man skal anvende dem sammen med.
Jeg har også hørt TAD ved nogle lejligheder, men her afhænger lyden meget af ydre faktorer som hornkonstruktionerne samt filtre mv.
Jeg har hørt mange "bedste" højttalere. En jeg aldrig vil glemme var det store hornsystem i Sverge med JBL enheder og 2 stk. 9 meter lange bashorn der gik gennem kælderen og op gennem store huller i stuegulvet. En sådan bas skal man opleve, før man tror det muligt. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 07 September 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg venter til næsten lønningsdag med at bestille det system...
Det "kældersystem" mener jeg nok jeg har set nogle billeder af.
Tror desværre ikke min nabo vil sætte pris på det...
Nogle specielle Aurum Cantus modeller du tænker på?
Hvad med Raven bånd? Deres R2.0 har jeg set få ros mange steder fra. Ellers har de også deres hundedyre R3.2MMX.
Måske ville en Morel MDT33 også kunne ligge blandt de rigtig gode.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
En lille joke 

|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bedste diskant: Dynaudio ESOTAR D330 eller båndet i en DALI Skyline.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedste enhed har en membran med høj stivhed, men samtidigt også høj egendæmpning samt et meget eftergiveligt ophæng (ofte sættes membranens unoder på plads med et kantophæng med stort tab, men så falder compliance og Qm, og lyden bliver "tam"). Kandidater: Thiel/Accuton, flere?
Personligt mener jeg i al ydmyghed, at man bør starte med et kabinet, som sikrer enhederne bedst mulige arbejdsbetingelser både mht. basafstemning, vibrationsfrihed og diffraktionsdæmpning. Hvis man derudover vælger enheder, der kan arbejde sammen vha. et enkelt delefilter med lavt tab og fasedrej, er meget vundet. Og det er nok her, kunsten ligger...at få det hele til at arbejde sammen. Manger driveren opfylder ikke mine ovennævnte betingelser, men jeg er sikker på, at de vil kunne indgå i et topklasse-system.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med den store Heil-diskant (AMT) ?
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
@CarrotMan
Har ikke hørt den, men den ser absolut fornuftig ud.
@jazzman
Ja Thiel/Accuton, er også blandt mine favoritter.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger


Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 09 September 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 09 September 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er ikke i tvivl om, at blandt de bedste diskanter - og måske den bedste - er Focals inverterede Titaniumsdome (bare se mit avatar) - der ind til sidste år kunne købes for ca. 500 kr.
Rent røverkøb til de penge 
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Von Hinten Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 09 September 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |