Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 19:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Verdens bedste enheder!(?) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Blot et lille "for sjov" indlæg, for at høre andres meninger om noget så flot som "verdens bedste enheder".

Et par af mine forslag:

Diskant:
Scan-Speak 2904/7000
Thiel & Partner C2 23/6

Mellemtone:
Thiel & Partner C2 44/8

Bas:
Scan-Speak 25W8565-00


Kom med nogle bud!


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Torben
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at bygge højttaler med disse enheder http://www.manger-msw.com/en/produkte/msw_inhalt.html

Så må jeg se om det er verdens bedste enheder

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 06 September 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

@Torben

Ja, de Manger er ret interessante (og kostbare). Kender en der har brugt dem i en konstruktion, men har aldrig hørt dem.

Specifikationerne er ganske imponerende.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 815
Sendt: 07 September 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Manger i sidste uge, men 'kun' brugt som en for for mellemtone, med 2 10" i bunden, og et bånd i toppen. Og den blev jo så brugt noget ud over det normale mellemtone område, så det er vel nærmere at betegne som fuldtone, med lidt støtte/aflastning i begge ender.

Den kan altså noget særligt den enehde, go jeg kunne godt tænke mig sådan nogle selv. Men så er vi tilbage ved det med prisen. Men hvis det er den ultimative enhed, så er den helt klart en kandidat til verdens bedste.



__________________
hilsen sjorslev
Til top Vis sjorslev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjorslev
 
Torben
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 07 September 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig at mine Manger skal spille fra omkring 100 hz og op efter (helt uden dele filter) og så skal min TacT dele resten til min subwoofer.

Så må jeg høre om det kan blive verdens bedste hjemme hos mig?

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 07 September 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Med en pris på 5-6.000/stk er Manger selvfølgeligt dyre, men ud fra specifikationerne kan den klare fra 80Hz-35KHz, og burde derfor kunne klare sig med en deling til en bassektion.

Er det en af verdens bedste enheder, så kan man vel godt sige at et sæt til f.eks. 12.000 (alt efter version), faktisk er BILLIGT for en high-end højttaler. Dertil kommer selvfølgelig et bassystem, men stadig billigt i forhold til andre high-end systemer.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 879
Sendt: 07 September 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hvordan er Mangers impedansforløb? foresvæver mig et og andet om to resonanser i den dybe ende...

Nogen der kan uddybe?



__________________
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 07 September 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Dette du ville se:

Impedance Magnitude:


Phase Response:


Frequency Response:




__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 07 September 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Blandt de rigtigt tunge drenge gælde TAD for noget af det ypperste, men så er priserne også derefter. 10.000-15.000 for en 15" basenhed er ikke usædvanligt.

Går vi til toppen af kransekagen, så er det nok kun de rigtigt fanatiske selvbyggere der kan være med. ALE i japan laver drivere (tror der er venteliste) som ikke alene kræver mange penge men også muskler. Driverne indgår i deres GOTO højttalersystemer i 1.000.000 kroners klassen. 

De har alt fra horndiskanter til nok verdens største bas-driver (15-1000 Hz) der vejer 100 kg. Hornet hertil skal specielbygges så det passer til rummet/huset. Efter sigende skulle lyden være af en anden verden!

http://www.tachyon.co.jp/

P160 driveren - 15-1.000 Hz - vægt 100 kg og en følsonhed på 110 dB med et passende horn.

Et eksempel på hvordan bashornet til ovenn. driver kan se ud. Fremstillet i støbt dæmpet alu. HxBXD er 200 x 150 x 150 cm. Dækker området fra 100 Hz ned til 15 Hz. Der kræves et specielt stel/stativ til understøttelse af driveren (100 kg svæver ikke i luften af sig selv!)



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 07 September 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Tror ikke det er det store antal bestillinger de får til 7.1 surround systemer...

De er store og dyre, og der er få der har hørt dem, det kan være tvivlsomt om de også er de bedste.

Det er ligesom Thiel & Partners diamant diskanter. de bliver brugt så sjældent, så det er svært at sige om de er blandt de bedste lydmæssigt. Erfaringerne er sparsomme.

Sigter lidt efter enheder, som man har erfaringer med, og som deraf skulle være de "bedste i verden".


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 07 September 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Har nu fundet priserne på de ovenn. ALE enheder:

Omregnet til DKR men excl. moms og fragt mv.
P160         &n bsp;    - 177.207 kr.
Bashornet       - 208.554 kr.

... og så mangler man stadig alt fra 100 Hz og op

Mht. erfaringer - så HAR jeg hørt Thiel diamant diskanten - den er RIGTIG god, men jeg mener nu nok Scan Speaks store ringradiator kan være med rent kvalitetsmæssigt og den koster en hel del mindre. De typske gode bånddiskanter som f.eks. Aurum Cantus har en anden "klang" som nogle hælder til. Jeg foretrækker dem selv frem for bånde Thiel og SS, men det er jo igen høj grad tale om "smag", samt hvad man skal anvende dem sammen med.

Jeg har også hørt TAD ved nogle lejligheder, men her afhænger lyden meget af ydre faktorer som hornkonstruktionerne samt filtre mv.

Jeg har hørt mange "bedste" højttalere. En jeg aldrig vil glemme var det store hornsystem i Sverge med JBL enheder og 2 stk. 9 meter lange bashorn der gik gennem kælderen og op gennem store huller i stuegulvet. En sådan bas skal man opleve, før man tror det muligt.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 07 September 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg venter til næsten lønningsdag med at bestille det system...

Det "kældersystem" mener jeg nok jeg har set nogle billeder af.

Tror desværre ikke min nabo vil sætte pris på det...


Nogle specielle Aurum Cantus modeller du tænker på?
Hvad med Raven bånd? Deres R2.0 har jeg set få ros mange steder fra. Ellers har de også deres hundedyre R3.2MMX.

Måske ville en Morel MDT33 også kunne ligge blandt de rigtig gode.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

En lille joke

R29_Joke

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Bedste diskant: Dynaudio ESOTAR D330 eller båndet i en DALI Skyline.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Den bedste enhed har en membran med høj stivhed, men samtidigt også høj egendæmpning samt et meget eftergiveligt ophæng (ofte sættes membranens unoder på plads med et kantophæng med stort tab, men så falder compliance og Qm, og lyden bliver "tam"). Kandidater: Thiel/Accuton, flere?

Personligt mener jeg i al ydmyghed, at man bør starte med et kabinet, som sikrer enhederne bedst mulige arbejdsbetingelser både mht. basafstemning, vibrationsfrihed og diffraktionsdæmpning. Hvis man derudover vælger enheder, der kan arbejde sammen vha. et enkelt delefilter med lavt tab og fasedrej, er meget vundet. Og det er nok her, kunsten ligger...at få det hele til at arbejde sammen.
Manger driveren opfylder ikke mine ovennævnte betingelser, men jeg er sikker på, at de vil kunne indgå i et topklasse-system.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3141
Sendt: 08 September 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hvad med den store Heil-diskant (AMT) ?



/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 08 September 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

@CarrotMan
Har ikke hørt den, men den ser absolut fornuftig ud.

@jazzman
Ja Thiel/Accuton, er også blandt mine favoritter.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 09 September 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Personligt hælder jeg til Revelator diskanten

http://www.d-s-t.com/link/scs/data/D2905_990000a.htm

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 808
Sendt: 09 September 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ikke i tvivl om, at blandt de bedste diskanter - og måske den bedste - er Focals inverterede Titaniumsdome (bare se mit avatar) - der ind til sidste år kunne købes for ca. 500 kr.

Rent røverkøb til de penge

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Von Hinten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 09 September 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hva med Audio-tech`s Flexunit?? de rykker da, eller yder de for lidt i forhold til prisen??

 



__________________
MIT "Hvorforerdetnuligeatjegaldrigkommerafmedmitovertræk" ANLÆG
Til top Vis Von Hinten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Von Hinten
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes