| Forfatter |
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Jeg er igang med at lave en subwoofer. Det er ikke en helt almindelig subwoofer, jeg bygger den nemlig i glas :) Den subwoofer jeg bugger er i et 70 Liters kabinet og højstsandsyneligt bliver det en ZAPpulse 2.1se og med PL26 fra vifaspeak :)
Nu til problemet: Er der nogle er jer der kender eller er glarmester? hvor man kan få fremstillet noget hærdet glas med de nødvendige udskæringer?
Og så den vigtigste del Nogle gode ideer til hvordan man "udsmukker" sådan en så den kommer til at se pæn ud? Det jeg tænker på er inde i kabinettet. Jeg har selv tænkt på at lyse glasset op med en chatode/dioder!
Man kan storset selv bestemme hvad man vil have inde i et glaskabinet til en subwoofer! Når man er nede i de lave frekvenser, så er der ikke nogen resonans i et glas kabinettet, derfor er der ingen krav til dæmpemateriale.
Med venlig hilsen
Thomas Grau
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hærdet glas er temmeligt dyrt!
Jeg kender ingen steder i Jylland hvor det sælges, men prøv at finde en der bygger akvarier på mål, der har du nok en af de bedste chancer.
For en pænere finnish vil jeg anbefale facet slebet glas og sort silicone. __________________ Mvh. Essoxfly.
Det er oplevelsen der tæller.
|
| Til top |
|
| |
Rathgen Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at bruge akryl plader istedet for glas, har set at JBL har lavet en til bilstereo.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med akryl er overvejet, men det har ikke den store interesse da de meget hurtigt bliver ridset. Man kan faktisk lave ridser i det med en negel. :(
det med akvarierne er en oplagt mulighed, vil prøve at undersøget :)
Med venlig hilsen
Thomas Grau
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 04 Oktober 2003 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg læste på LC's hjemmeside at til sub brug var det ikke nødvendigt 2.1SE moduler for de forbædringer der er lavet på SE'en i forhold til 2.1 er kun hørbare i mellemtone/diskant området.
Jeg ville vælge plexiglas det er jo meget nemmere og billigere at bearbejde end hærdet glas, og det skal vel også have en vis tykkelse for at være resonans dødt. __________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vær desuden opmærksom på, efter glas er blevet hærdet kan du ikke skære eller bore i det, så du skal være meget sikker på målene, og iøvrigt være klar til at betale det fulde beløb forud ved bestilling.
__________________ Mvh. Essoxfly.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man er oppe i en størelsesorden i nærheden af 10-20mm glas så er der intet probelm.
Plexiglas er faktsik meget dyrt, når man skal op i støre tykkelse. snakkede med danskudioteknik som har bygget et par højttalre i det engang, de sagde at plexi var nemere at arbejde i men dyre.
Men kender du nogle steder man kan få fat i plexi?
Med venlig hilsen
Thomas Grau
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv i byggemarkeder eller ved en akvarie bygger Men igen en lille warning. Det vi dødelige kalder for plexiglas, findes i mange forskellige materialer. (PVC, Acryl, Lexan ......)
Hvis kabinettet skal skrues sammen vil jeg anbefale Lexan plader, de er lidt blødere men nemmere at skære/bore i (Det splinter ikke) Hvodan man limer Lexan har jeg pt. ingen ide` om, Men kan finde ud af det hvis det bliver nødvendigt. __________________ Mvh. Essoxfly.
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også lidt svært ved at se hvordan man kan montere enheden i en glas kasse, skal den limes fast, for at skære gevind i glas - den holder vist ikke rigtig i længden.. Nej acryl plader, der kan man næsten gøre som man vil, bare man er lidt forsigtig, for det kan altså flække..
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg vil prøve at undersøge det med Lexan pladerne, hvad det koster. Det lyder spændene. Ved du ca. hvad en m2 pris er?
Hvis jeg skulle lave det i glas så ville jeg sætte enheden fast med en klar silikone. Man kan få silikone som holder ligeså godt fast på enheden som lim. Og hvis man skla ind i kabinettet så kan man ligge et snit i silikonen sådan at man kna tage enheden ud igen.
Med venlig hilsen
Thomas Grau
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
|
Jeg tror jeg vil prøve at undersøge det med Lexan pladerne, hvad det koster. Det lyder spændene. Ved du ca. hvad en m2 pris er?
Har ingen anelse om prisen.
Hvis jeg skulle lave det i glas så ville jeg sætte enheden fast med en klar silikone. Man kan få silikone som holder ligeså godt fast på enheden som lim. Og hvis man skla ind i kabinettet så kan man ligge et snit i silikonen sådan at man kna tage enheden ud igen.
Med mine øjne, er sort silicone meget flottere. Jeg har set meget der er limet med begge farver, og sort får en ret cool finish alà Electrocompaniet.
Alt andet end glas der limes med silicone skal grundes først, hvad denne grunder hedder kan jeg finde ud af om et par dage.
Med venlig hilsen
Thomas Grau
|
|
|
Når du taler om glas, er der en særlig grund til at det skal være hærdet? __________________ Mvh. Essoxfly.
|
| Til top |
|
| |
Svend Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kasse vil altid sammen med en monteret bevægelig masse som en højttaler udvise resonanser.
Kvaliteten af basgengivelsen der kommer fra sådan en kasse, afhænger af mange faktorer som højttalerenhedens konstruktion, her tænkes på den måde at arbejde på sammen med systemresonansen og ikke at forglemme at de højere frekvenser godt nok er filtreret, men stadig til stede i mindre niveau, men lægges til nedre melletone/øvre bas. SÅ!!!;)
med venlig hilsen
Svend
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svendhansen: Så fik vi lige det på plads 
Den enenste grund til at jeg vil/ville arbejde med hærdet glas er at det faktsik ville blive billigere end hvis man skal have 20mm glas. Jeg er nok også blevet mere interresseret i plexiglas "lexan" nu!
Nogen der kender nogle online steder hvor de handler med Lexan?
Med venlig hilsen
Thomas Grau
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2003 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg været inde på nogle sidder og se på pelxiglas. Men hvad tykkelse sakl man bruge når det er plexiglas? Har kun kunne finde 10mm!
Hvad med dæmpemateriale når det er plexi?
Med venlig hilsen
Thomas Grau
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har fået lavet mange højttaler kabinetter i akryl, og lexan, hos disse fyre. De kan også forklare at der findes mange forskellige hårdheder på akryl, det er nogle meget flinke og hjælpsomme folk, og er øvrit også dem der levere til Gryphon mf. Sidst jeg fik lavet der tror jeg at prisen for et 20mm sub kabinet var ca. 1200,-
De kan både lime og skære huller, og ikke mindst skære gevind.
VIKA plast, Danmarksvej 18, 8660 Skanderborg, tlf: 86 51 11 00.
NB: for dem der vil lave bagprojektions skærme, er det vist også dem der laver dem man ser i baggrunden hos DR.
Med venlig hilsen
Peter
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved en hurtig søgning har jeg set Lexan op til 12 mm. og Acryl op til 25 mm. At det findes meget tykkere er jeg ikke i tvivl om.
Hvad tykkelse og dæmpe materiale du skal bruge kan jeg ikke hjælpe med, men idéen med gennemsigtigt kabinet må da desværre gå lidt tabt med dæmpematerialet.
Edit: Jeg tror indlægget af CPH-R vil være en rigtig god idé. __________________ Mvh. Essoxfly.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2003 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tark for hjælpen, nu har jeg ihvert falds noget at arbejde ud efter ;) Men kan man få plexi til at ligne glas? Altså samme finish?
CPH-R Kan du ikke tage et par billeder af din sub og sende til min mail? Skriv lige i Privat besked hvis det sådan min mail ikke kan blive berugt til spam ;)
Angåemde dæmpning så kunneman jo lave noget sjovt med bamser etc. Det sp jeg hod DAT
Med venlig hilsen
Thomas Grau
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
De nævnte plastic typer (ufarvede) er mere klare end glas, medmindre man vælger glastyper af Optiwhite eller Weissglas.
Men så bliver det for alvor dyrt. __________________ Mvh. Essoxfly.
|
| Til top |
|
| |