Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 12:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Indenvendige kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

hvad kan i anbefale mig af kabler mellem delefilter og enheder? Det er vel underordnet hvilke kabler det er? Ellers kan det jo hurtigt blive dyrt : - >

Jeg har en del kobberkabler fra biltema liggende, og tænkte på om jeg ikke bare kan bruge de kabler?

Til top Vis Pink-Bear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pink-Bear

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

De interne kabler er vel lige så underordnede som resten af kablerne i dit anlæg...
Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Ok, men alligevel ser jeg mange der bruger billige kabler inden i deres selvbyg og så har dyre højttalerkabler slået til?

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 September 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Mener den problematik har været beskrevet før men lytter lige med endnu engang...man kan jo kun blive klogere

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 September 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Ps...så taler al logik vel for at hvis de indvendige kabler er af "ringere" kvalitet....så nytter det ikke noget med "super gode" kabler udvendigt...eller

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 12 September 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Præcis
Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 September 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

jeg er ikke helt tryg ved det kabel jeg har set til højttalere internt, så jeg har investeret i noget supra ply 2.0 til MWBRxx..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Det er det her kabel jeg har liggende i udgaven 2x 2,5mm2
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=78621

Jeg mener bare, efter at have set kablerne i f.eks SA 1250, så vil jeg da mene de kabler fra biltema er luxus ved siden af ;)

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 12 September 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jeg ville jo nok, hvis du alligevel vil skifte, skifte til de højttalerkabler du bruger, så har du samme hele vejen. 

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 September 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Pink-Bear skrev:

Det er det her kabel jeg har liggende i udgaven 2x 2,5mm2
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=78621

Jeg mener bare, efter at have set kablerne i f.eks SA 1250, så vil jeg da mene de kabler fra biltema er luxus ved siden af ;)

Det er sku ikke altid lige let at se om et kabel er kvalitet eller ej! Og bare fordi det måske er tyndt/tyndere, så er det absolut ikke ensbetydende med at det er dårligere!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hey! Ved godt det er en gammel tråd, men tillad mig at tage den op igen!

Da jeg kasserede mine gamle "monster..." kabler var selv en netledninge bedre! De havde måske tyve år på bagen, og har nok aldrig været rigtig hifi. Men alligevel; netkabel! gamle og oxiderede var de..
Så der må da være masser at hente i at lægge nye kabler i de gamle højtalere der står rundt omkring. Folk bruger masser af tid og penge på diskanter og delefiltre; Hvorfor er der ikke samme interesse for de interne kabler? Vil straks kaste mig over det!

Til jer derude der må hjave gjort det før! Vil der være noget at hente i at anvende fx tyk solidcore til bas, og fint sølv til diskant? Hvad vil i anbefale?

Har jamo classic 8 med to 6,?" basser, 4,?" mellemtone og selvfølgelig en diskant.
Såvidt jeg kan se er der nogle halvtynde flettede kobberkabler der går til såvidt diskant som bas.
Jeg biwire hvis det har noget at sige.

Mvh
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Ingen der har gode råd?

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hej...

Gode råd...måske. Min erfaringer er, så snart du går i gang med at være rigtig "DIY entusiast", så vil du også begynde at gøre en masse tanker om kabelsko, terminaler. De tynde "skinny" kabler som sidder i meget er blot "monteringskabel". Der er formodentlig ikke mange som "lytter" til hvilken betydning de har.

Som udgangspunkt, så tykke kabler til basser. Jeg vil 2.5 kv OFC kobber og evt. 4.0 kv. Selv med 1.5 kv vil du opleve monster forskel. Til mellemtone og diskant kan jeg anbefale at bruge tynde kabler, ikke over 1.5 kv. som udgangspunkt.....dog 2.5 kv hvis det en bassmellemtone (f.eks. i en to vejs).

Man skal være opmærksom på at kabler med mindre modstand vil ændre lyden....formodentlig til det bedre. Men der kan også være så meget hul igennem at de bliver skinrende....feks en B&W 802 Fer......den har l**te kabler og deler endda minus leder for både mellemtone og diskant! Der er altså ingen garanti for at det giver det ønskede resultat. Derfor skal man overveje om det klogt og måske skulle man gemme det gamle kabel som "backup".

Mens du har gang i loddekolben, så kunne jeg også forstille mig dit filter kunne optimeres. Tag et billede og post en ny tråd om muligt komponenter du bør skifte. Men som med kaberne, det kan ændre klangen negativt. Det er ikke alle opgraderinger som reelt er opgradringer!

Køb evt. noget brugt højttalere kabel og klip op. Jeg vil dog anbefale OFC kobber. Monitor, Supra er nogle af de mærker som jeg bruger. Det koster jo ikke en jante at kigge i den blå. Ellers fåes Monitor for 15-20 kr. meteren....så 200 kr. bør bring dig langt.

Mvh

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Køb Audio Note, de koster 100 kr meteren og er mere end god kvalitet! De er nemme at lodde på samtig.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan vel bare snuppe en halv meter af mit Prism Omni ST biwire? det er noget med
Hvordan er lyden på de kabler i nævner? Jeg vil gerne have en lidt varm (ikke slasket!) lyd, iforhold til alt for luftig. Men det har måske mest at sige ved diskanten? Piller mig ind til filtret imorgen og sender et billede! Noget der især nager mig ved disse classic 8 er diskantet. Ved højt lydtryk er det som om den slet ikke kan følge med, og det kunne på alle måde blive bedre.
Men hvis i nu skal være helt ærlige: Er det pengene værd at bruge alt for meget tid på nogle ældre jamoer, eller er jeg bedre tjent med f.eks at finde nogle dali 450?

Mvh

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hei Pink Bear.

DIY er både hyggeligt og lærerikt, så jeg synes virkelig du skal få købt dig nogle internkabler som du tror kan gi dig en god lyd. Men før du begynner at installere dem, er det riktig klogt at lære dig at lodde om du ikke har erfering med det fra tidligere. Det er MEGET viktig at du får laget nogle gode loddepunkter som ikke løsner efter en tid. Dessuten blir IMHO, lyden bedre med en god lodning.

http://www.elexp.com/t_solder.htm

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=0cl5QI4pqKc

Der er jo mange forskellige kabler du kan bruge. Jeg synes ofte at det er slik at jo mer "high end" dit anlæg er, dess mer vil du høre forskel på kablene du bruger. Så om du sidder på et anlæg til 1mill KR, er det nok klogt at bruge penge på internkabling. Hvis du er i den billige ende af skalaen, er deg IMO mindre viktig.

Her er nogle du kan vælge mellem:

Her er et godt udvalg: http://www.partsconnexion.com/catalog/wire.html

Du skal vide at Cardas sine kabler er lakket, og du må ha en riktig varm loddekolbe for at smelte af lakken før du lodder.

Kimber TCSS er billig, nem at arbejde med og teflonisoleret. Kabler som er teflonisolerte må du afisolere forsiktig med kniv /skalpell. Fordelen er at Teflon kan klare meget høj varme uden at smelte.

Så er der de der sværger til kun at bruge naturlige elementer til isolering af kablerne, sånn som linolje og bomuld/silke. Og helst skal det være sølv

Det kan du købe her: http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?group_id=3

Audionote som tdligere er nævnt: http://www.audioconsult.dk/komponenter/Audionote/cables.htm

Jacmusic sælger diverse sølvkabler til internkabling. Meget seriøst firma med superhurtig shipping:

http://www.jacmusic.com/

Så vil jeg anbefale dig at se på om der er nogle komponenter i delefilteret du skulle ha byttet ud. Det er mer at hænte der enn med kabeloppgradering

Have fun. DIY er show.

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen! Så er weekenden gået, og jeg til at arbejde igen! Har læst i en tråd om IC kablet at sølv er en glimrende leder, også til bas!
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48725&K W=Bojsenbord&TPN=2

Det er bare et spørgsmål om at få det spillet til! Eller hvad?
hvis jeg nu siger følgende: "En tynd sølvtråd, kan fås for langt mindre penge end god kobber, oxidering har ingen/meget lille betydning, så det holder længere! Strammere lyd, skarpere diskant, og bedre fastere, dybere og mere præcis bund end kobber."
Er det så helt forkert? Mange af mine erfaringer om sølv har jeg læst mig til på sider om IC kabler, men går ud fra at det samme vil være tilfældet ved Højtalerkabler. Den større strømstyrke vil nok kræve et tykkere sølvkabel... Er der nogen der vil modsætte sig at sølv vil gøre godt i mine jamo classic 8?

Ved godt mange synes sølv er noget fancypis, men alligevel... hvad synes i?

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hej igen! Så er weekenden gået, og jeg til at arbejde igen! Har læst i en tråd om IC kablet at sølv er en glimrende leder, også til bas!
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48725&K W=Bojsenbord&TPN=2

Det er bare et spørgsmål om at få det spillet til! Eller hvad?
hvis jeg nu siger følgende: "En tynd sølvtråd, kan fås for langt mindre penge end god kobber, oxidering har ingen/meget lille betydning, så det holder længere! Strammere lyd, skarpere diskant, og bedre fastere, dybere og mere præcis bund end kobber."
Er det så helt forkert? Mange af mine erfaringer om sølv har jeg læst mig til på sider om IC kabler, men går ud fra at det samme vil være tilfældet ved Højtalerkabler. Den større strømstyrke vil nok kræve et tykkere sølvkabel... Er der nogen der vil modsætte sig at sølv vil gøre godt i mine jamo classic 8?

Ved godt mange synes sølv er noget fancypis, men alligevel... hvad synes i?

Det er ikke sånn at sølv er godt og kobber er skidt. Det finnes fantastiske og elendige kabler i begge materialer. Konstruksjonen er mer vesentlig enn ledematerialet IMHO. Dessuten er det sånn at forskellige kabler matcher med forskellige setups. Derfor må man prøve å lytte selv og bruge de kablene man kan li`.

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes