Forfatter |
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
I forbindelse med selvbygkonkurrencen skal de deltagende højttalere jo vurderes - men hvordan gøres det så det bliver "retfærdigt".
Mit idé er at et dommerpanel med 3 - 4 proffessionelle udvælger de 3 bedste. De bliver så også bedømt af deltagerene ved et kommende HIFI4ALL-træf !!!
De to vurderinger bliver vægtet med 50% til hver - og højttaleren med højest vurdering vinder - MEN
HVORDAN SKAL VURDERINGEN FOREGÅ ???
Skal det være blindtest, hvor man lytter til højttalerne i tilfældig rækkefølge.
Skal vurderingen ske ud fra et skema, hvor elementer som klang, dynamik, perspektiv osv. vurderes eller skal der blot gives ét point for en række musikstykker (så må lytteren selv vurdere, hvad der betyder mest)
Lad mig få din mening
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke, det er afgørende, om det er en blindtest eller ej, men det kan det sagtens være. Der skal bare ikke være et absorberende forhæng foran højttalerne. Jeg mener, at dommerne ikke skal vide, hvem konstruktøren er.
Musikgengivelse/hifi er et stykke hen ad vejen et spørgsmål om smag, men jeg mener klart, der er ting, som en højttaler bør kunne for at være i stand til at formidle musik. Man kan fx bedømme flg. på en skala fra 1-10 eller 1-5:
Klangbalance, dynamik, timing, perspektiv/rum, åbenhed/frigjorthed
Derudover synes jeg, det er meget vigtigt at bedømme helheden - er det total set en fornøjelse at lytte musik på den givne højttaler? Jeg mener, ovenstående er en forudsætning, men der er andre lidt mere udefinérbare ting, der er med til at skabe "fod-effekt".
Jeg synes, dommerne selv skal have lov til at vælge musik til bedømmelsen, men det kunne samtidig være et krav, at de skulle lytte til et eller et par stykker musik, som konstruktøren (der er ukendt for dommerne) har udvalgt. __________________ /Ulrik
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det US forslår med en bedømmelse på en skala fra 1-10, for henholdsvis klangbalance, dynamik, timing, perspektiv/rum, åbenhed/frigjorthed, samt for udseende/design, syntes jeg ville være en god måde at vurdere på, derudover kan man jo så også give en helhedskarakter.
Musikken der skal ligge til grundlag, skal jo selvfølgelig være den samme for alle bedømmelser, ligesom de anlæg der spændes for skal være ens.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
samt for udseende/design, syntes jeg ville være en god måde at vurdere på, derudover kan man jo så også give en helhedskarakter.
mvh Gorm
|
|
|
Jeg synes ikke udseende/design skal bedømmes __________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
S.B.P. Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 506
|
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock skrev:
Gorm skrev:
samt for udseende/design, syntes jeg ville være en god måde at vurdere på, derudover kan man jo så også give en helhedskarakter.
mvh Gorm
|
|
|
Jeg synes ikke udseende/design skal bedømmes
|
|
|
Det vil jeg give dig ret i! Det er en konkurrence der går på at lave den bedst lydende og ikke flotteste højttaler..
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 07:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor må udseende/design ikke være en del karakter, den vil jo kun udgøre 1/6 af den endelige karakter. Vi er selvfølgelig enige om det er lyden der vigtigst, derfor vil lyde jo også blive vægtet med 5/6, men jeg mener nu også at det man bygger, bør være værdigt til at blive seet, eller hvad ?
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne særskilt bedømme design/udførelse og også her have en 1., 2. og 3. plads.
__________________ /Ulrik
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det er meningen, at der er en særskilt bedømmelse af design/finish.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
guru Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Design betyder meget fo mange (mig selv inklusiv) det bør være en del af total bedømmelse
|
Til top |
|
|
SamPo Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 10 Oktober 2003 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
så burde man da lave flere konkurrencer..
lige som DFB (danmarks flotteste bil) og DHB (danmarks hurtigste bil)
Så lave en design konkurrence og en lyd konkurrence..
så er et bredt udvalg af højtaler entuitaster inddækket!!!
dermed også større opmærksomhed om det hele!!! __________________ Er glad for lyd...
|
Til top |
|
|