Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 04:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: SS20-D fra Frequence (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 25 September 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg går med tanker om at bygge en SS20-S subwoofer fra frequence, som et lille hyggeligt vinter-projekt.

http://www.frequence.dk/sites/ss-20-d.htm

Subwooferen er baseret på 2 stk. 10" Scan-speak 26W/8867T00 enheder samt en Hypex DS4.0 forstærker:
http://www.frequence.dk/sites/ucb-amp-01.htm

Jeg kunne dog godt tænke mig at ændre et par ting på subwooferen:

- design
- sandkammer
- afkobling

Jeg har tænkt på at kopiere dette design:
http://www.german-physiks.de/Bilder/Subwoofer/SubAns2.jpg

..og har lavet en lille skitse af hvordan det kunne se ud:

..billedet snyder dog lidt da det ser ud som om bunden er bredere end toppen - det er meningen at top og bund skal være lige brede og dybe.
Men er det et problem med dette design at top og bund er lige brede/dybe - mht. resonans og selv-forstærkning i kabinettet.

For at sikre at begge enheder har samme "betingelser" er der monteret et lodret sandkammer under forstærkeren. Dermed er volumen i den øvre del af kabinettet lig volumen i den nedre del - for det er vel en fordel?

For at give fylde og dybde i lyden samt fjerne vibrationer og resonanser er der også monteret et sandkammer i bunden af kabinettet.

Hvor stort skal dette sandkammer være?

Jeg overvejer at placere en prop på bagsiden af kabinettet som giver adgang til sandkammeret således at sand-indholdet kan reguleres.
Hvor kan en sådan prop evt. købes og er det overhovedet nødvendigt at kunne regulere indholdet?

For at forhindre portstøj er der monteret et stykke træ for enden af de 2 porte samt anvendt koniske porte.
Jeg har læst at det er en fordel at anvende så stor en portdiameter som muligt for at undgå portstøj. Vil det eventuelt være en fordel at anvende én stor port fremfor de 2 forholdsvise små på skitsen.
Der må vel også være en grænse for hvor stor diameteren på porten skal være. Ville det f.eks. være for meget at montere 2 store porte med en diameter på 10cm.

Jeg regner med at placere dæmpningsmateriale på alle flader bortset fra siden hvor enhederne er monteret og afstivningen i midten.

Som afkobling regner jeg med at prøve med kork fremfor spikes for at se om det giver en
mere markant og præcis basgengivelse.

Jeg har haft kontakt med frequence, men der arbejdes på en ny højttaler serie for tiden og der går derfor længe imellem svarene.
Derfor ville jeg da lige lade denne ide løbe forbi forummet for at høre om designet er helt ude i hampen..

Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 September 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hey,

Så vidt jeg ved er den enhed ikke frigivet endnu fra DST. Og jeg tror ikke det bliver på denne side af 2005. Jeg ville istedet vælge den alm version.

http://www.d-s-t.com/link/scs/data/22W_8851T00a.htm

Den er 8ohm og kan kobles ned til 4ohm ved brug af 2 stk.

Jeg kan sagtens lave et kabinetforeslag til dig, hvis du har brug for det. Ellers check www.softica.dk -> Software -> SCP 2.0 og vælg enheden i dropdown menuen, så får du data'erne ind automatisk, og er klar til at regne løs. Tag og gang Vas med to, og tast den nye værdi ind, så regner du med 2 enheder i samme kabinet (et lille fif). Sd skal også ganges med 2.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 September 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til DIY-SUB klubben.

Som jeg ser det har du 2-3 spm som jeg håber jeg kan hjælpe med.

Sandkammer er ikke den eneste vej til en god sub. Et par afstivninger er også godt. Et sandkammer er vist mest for vægtens skyld og den der sub skal nok komme til at veje nok. Personligt vil jeg ikke bruge særlig mange kræfter på sandkammer og faktisk også heller ikke dæmpning. I en sub (af den størelse) er der ikke resonans problemer da den mindste bølgelængde er meget større en den største afstand.   

1 eller 2 porte er mest et design spørgsmål. Det samlede areal af portene skal bare det samme (sådan ca.). Husk ar runde hjørnerne på træpladen.

Hypex D4.0 er en lækker subamp - den bliver du glad for.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Så vidt jeg ved er den enhed ikke frigivet endnu fra DST. Og jeg tror ikke det bliver på denne side af 2005.

Ifølge Eyrún fra frequence skulle enheden være salgsklar om ca. 14 dage..
Og hun har da os selv bygget en sub med
26W/8867T00 enheden så jeg håber at salgsdatoen holder

syncroniq skrev:

Jeg ville istedet vælge den alm version.

http://www.d-s-t.com/link/scs/data/22W_8851T00a.htm

Den er 8ohm og kan kobles ned til 4ohm ved brug af 2 stk.

I ovenstående link står den opgivet til 6.2 ohm?

syncroniq skrev:

Jeg kan sagtens lave et kabinetforeslag til dig, hvis du har brug for det. Ellers check www.softica.dk -> Software -> SCP 2.0 og vælg enheden i dropdown menuen, så får du data'erne ind automatisk, og er klar til at regne løs. Tag og gang Vas med to, og tast den nye værdi ind, så regner du med 2 enheder i samme kabinet (et lille fif). Sd skal også ganges med 2.

Jeg er da helt klart interesseret i et kabinetforslag. Dog vil jeg gerne fastholde "formen" fra den skitse jeg lægger på bordet, da jeg helst vil ha basporten placeret på bagsiden og helst vil bevare den kvadratiske form (hvis dette ikke skaber resonans og selv-forstærkning i kabinettet.
...og tak for fif'ene. Det skal da lige prøves =)

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:

Sandkammer er ikke den eneste vej til en god sub. Et par afstivninger er også godt. Et sandkammer er vist mest for vægtens skyld og den der sub skal nok komme til at veje nok. Personligt vil jeg ikke bruge særlig mange kræfter på sandkammer og faktisk også heller ikke dæmpning. I en sub (af den størelse) er der ikke resonans problemer da den mindste bølgelængde er meget større en den største afstand.  

Du mener altså ikke at min kvadratiske form giver anledning til resonans problemer?

Hvad med det lodrette sandkammer - er det nødvendigt for at sikre at begge enheder har samme betingelser mht volumen i den øvre og nedre del af kabinettet?

Andvare skrev:

1 eller 2 porte er mest et design spørgsmål. Det samlede areal af portene skal bare det samme (sådan ca.). Husk ar runde hjørnerne på træpladen.

Det er hermed skrevet bag øret =)

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 September 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hey,

6,2ohm er Re, altså impedans ved 0 Hz. Det er en 8ohms nominel enhed.

Jeg har bare fået afvide fra fabrikken, at de nye ting ikke er klar før i det nye år. Det går jeg ud fra passer. Hvorfor vil du have en Alu membran ?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Jeg har bare fået afvide fra fabrikken, at de nye ting ikke er klar før i det nye år. Det går jeg ud fra passer. Hvorfor vil du have en Alu membran ?

Vil jeg heller ikke nødvendigvis. Jeg er dog desværre ikke skrap nok til selv at bygge en højttaler op fra bunden, og derfor ville jeg basere den på SS20-S byggesættet.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Kære syncroniq

Hvis sn1009 vil bygge en sub fra frequence er det vel fint. Det er vel ikke super vigtigt om det er en alu enhed eller ej. Hvis jeg skulle (som jeg faktisk har) bygge en sub, jå så ville jeg bassere mig på enten trykkammer eller en slave løsning. Om enheden er af alu eller ej har ikke meget med det af gøre. Jeg kan godt forstå du er sur over at Frequence handler med enheder der ikke er til din rådighed, men den fejler nok ikke det store hvis ss vil sætte navn på den. Det er det samme med den Vifa neo TX25. såå.. skal vil ikke lade den ligge der?

DIY-tønde

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 September 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det har ikke noget med det at gøre. Jeg har bare fået afvide af fabrikken, at de nye enheder først er klar i det nye år. Det må man sige er en ventetid.

Alu enheden fejler intet. Jeg er dog mest til de alm udgaver, men smag og behag. Og hvis han kan få sættet inden det nye år, er han da heldig. Og hvis ham fra frequence har sagt 2 uger, må man jo håbe det holder. Jeg kan ikke.

Om folk køber ved os, speakerscorner, dat, frequence osv er jeg ligeglad med. Jeg er herinde i fritiden, og kunne ikke være mere ligeglad. Jeg vil ikke blande de to ting.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Det har ikke noget med det at gøre. Jeg har bare fået afvide af fabrikken, at de nye enheder først er klar i det nye år. Det må man sige er en ventetid. Ja, hvis det passer er Frequence på glat is

Alu enheden fejler intet. Jeg er dog mest til de alm udgaver, men smag og behag. Og hvis han kan få sættet inden det nye år, er han da heldig. Og hvis ham fra frequence har sagt 2 uger, må man jo håbe det holder. Jeg kan ikke.

Om folk køber ved os, speakerscorner, dat, frequence osv er jeg ligeglad med. Jeg er herinde i fritiden, og kunne ikke være mere ligeglad. Jeg vil ikke blande de to ting. Nej, det tror jeg heller ikke du gør, men du har før være ude med at du ikke mente at det var smart at du (som q-sound) ikke havde opdaterede oplysninger/vare fra DTS. og det er ikke rigtigt vigtigt for andre end dig.

Nå, men hvis vi skal vider med sub'en. Jeg kan godt forstå at man vælger et byggesæt, hvis det er førstegang. Men lige netop subber er nok det det er nemmest at lave for DIY. Især med disse grydeklare Hypex'er eller lign. Så hvis du er interesseret (og det er du jo) kan vi (alle inkl. syncroniq ) komme med ideer, forslag og beregninger mv. Personligt er jeg jo meget glad for XLS'er..

DIY-tønde

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:

Så hvis du er interesseret (og det er du jo) kan vi (alle inkl. syncroniq ) komme med ideer, forslag og beregninger mv. Personligt er jeg jo meget glad for XLS'er..

Jo. Jeg er da interesseret og syncroniq har tilbudt at være behjælpelig med beregning af subkassen, så det er jo herligt.
Jeg kan ikke se ud fra et frekvensplot eller udfra om det er en alu eller pap enhed om den ene vil være bedre end den anden til mit setup og derfor er jeg da åben for forslag til enheder og design.

Jeg kan lige tilføje at jeg har planer om at subben skal supplere det kommende fronthøjttaler byggesæt HD12 fra frequence, som består af 2 x 6¾" Peerless HDS
Exclusive & 1 x Scanspeak D2904/71000.

Jeg er brændt lidt varm på Scanspeak tweeteren og HDS exclusive serien og synes HD12 byggesættet ser meget lovende ud.

Kravene til subben er altså ikke så store (endnu). Dog vil jeg gerne at designet hælder imod det tidligere beskrevet og at subben selvfølgelig vil supplere HD12 byggesættet, som jeg regner med at få bygget i starten af det nye år hvis ikke jeg kommer på andre tanker inden da

Det er altså ikke et krav at subben skal anvende 2 enheder eller Hypex forstærkeren..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes