| Forfatter |
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der noget litteratur (helst på nettet) der omhandler konstruktion af frontbaffel? Her tænker jeg specifikt på behandling af siderne for at undgå diffraktion så meget som muligt.
Jeg har efterhånden ledt en del, og det meste tekst går mere på de forskellige typer af bafler i stedet for selve baffelkanten. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke der er så meget andet at sige end at bafflen skal rundes
med så stor en radius som muligt?
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jamen det er jo så også noget at gå ud fra.
Ved du om det er bedre at runde den helt? Jeg har set flere steder hvor man bruger en 45 graders vinkel, men det er muligvis fordi det er billigere at producere. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det faktiskt ikke, men diffraktion opstår så vidt jeg ved pga.
skarpe kanter og så må størst mulig radius være lig mindst mulig
skarp kant  - ikke ligefrem analysearbejde der giver sved på
panden, men alligevel...
Jeg ved ikke hvad du mener med at "runde helt". Hvis du mener
afrunding på begge sider kan jeg ikke se pointen da den ene side
alligevel er skjult. En 45 graders vinkel er nok bare et kosmetisk og
omkostningsmæssigt kompromis som bruges som alternativ til en
rigtig afrunding.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@lpm76
Jeg har lavet omfattende undersøgelser af baffeldifraktion og materialer, så jeg har efterhånden fået mig en del erfaringer. Desværre ikke noget litteratur jeg rigtigt kan referere til.
Men som @CarrotMan er inde på, så skal kanterne være så afrundet som muligt.
Flere tests har vist at 40mm runding er glimrende. Det betyder man skal have et 80mm overfræserjern, og det kan jeg ikke finde. Fik et værksted til at lave det. Men det gav markante forbedringer.
Desuden giver en blød baffel også gode egenskaber. Tests har vist at filt, der trækkes ud over baflen, og rundt om højttaleren, har meget gode egenskaber. Det skal helst være over 10mm tykt, og mindst medium blødt.
Det er en helt videnskab i sig selv at lave en "super"-baffel, men hvad man forbedre i konstruktion, skal der ikke kompenseres for i delefilter. Mener selv at baffelopbygning er et ret overset område, hvor der specielt for selvbyggere, kan være meget at hente.
Hvis du har helt specifikke spørgsmål, så skal jeg nok besvare dem.
Prøver at se om jeg kan finde flere af de gamle målinger (dokumentere ALTID mine tests). Ellers kan man lave nogle nye.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Jeg ved ikke hvad du mener med at "runde helt". Hvis du mener afrunding på begge sider kan jeg ikke se pointen da den ene side alligevel er skjult. En 45 graders vinkel er nok bare et kosmetisk og omkostningsmæssigt kompromis som bruges som alternativ til en rigtig afrunding.
/U. |
|
|
Nej det var også lidt dårligt formuleret. Det jeg mente var blot at med en 90 graders baffelkant var der 1 vinkel. Skærer man et stykke af baffelkanten får man 2 vinkler (hver på 135 grader), og det kan man så blive ved med indtil man har uendelig mange vinkler og baffelkanten bliver helt rund. Det var det jeg mente med at "runde" baffelkanten helt.
Iøvrigt tror jeg du har ret. Jo færre skarpe kanter jo mindre diffraktion. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 02:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Flere tests har vist at 40mm runding er glimrende. Det betyder man skal have et 80mm overfræserjern, og det kan jeg ikke finde. Fik et værksted til at lave det. Men det gav markante forbedringer.
|
|
|
Når du siger 40mm er det så radiusen du snakker om? (Det er det garanteret, men det er bare for at være sikker)
daniels skrev:
Desuden giver en blød baffel også gode egenskaber. Tests har vist at filt, der trækkes ud over baflen, og rundt om højttaleren, har meget gode egenskaber. Det skal helst være over 10mm tykt, og mindst medium blødt.
|
|
|
Det kan jeg ikke rigtig visualisere. Når enhederne skal undersænkes kommer filten så ikke lidt i clinch mellem enheden og bafflen?
Skal filten HELE vejen rundt om højttaleren? - Jeg kan slet ikke forestille mig en højttaler med filt på sidderne. Selvom det er godt kan det næppe være særligt kønt, men det er selvfølgelig også to helt forskellige ting.
daniels skrev:
Det er en helt videnskab i sig selv at lave en "super"-baffel, men hvad man forbedre i konstruktion, skal der ikke kompenseres for i delefilter. Mener selv at baffelopbygning er et ret overset område, hvor der specielt for selvbyggere, kan være meget at hente.
Prøver at se om jeg kan finde flere af de gamle målinger (dokumentere ALTID mine tests). Ellers kan man lave nogle nye.
|
|
|
Du må meget gerne finde dine gamle test frem. Det ville være rigtig spændende. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@lpm76 Jeg har lavet omfattende undersøgelser af baffeldifraktion og materialer, så jeg har efterhånden fået mig en del erfaringer. Desværre ikke noget litteratur jeg rigtigt kan referere til.
Men som @CarrotMan er inde på, så skal kanterne være så afrundet som muligt.
|
|
|
High Fidelity lavede i 70'erne en serie artikler med målinger og eksprimenter med dæmpning af bafler
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
@lpm76
Ja, det er 40mm radius (derfor skrev jeg også 80mm bor).
Man kan godt trække filten hele vejen rundt, men det er ikke nødvendigt.
Det er lidt svært at forklare hvordan den "bløde"-baffel laves med filten, men jeg forsøger:
Hjørnerne skal afrundes med 40mm radius (80mm bor). Men på siden af højttalerne bruges der et fræserjern, der giver en lille kant, så rundingen faktisk er sænket i forhold til resten af siden af højttaleren. Denne kant er så på filtens tykkelse evt. 10mm. Når man så trækker filten ud over fronten, så kan man trække filten lidt ud over de afrundede kanter, og få den til at flugte med siderne. Filten kommer til at ligge plant med siderne.
Det er jo nemt nok at tilpasse ved enhederne. Mange enheder skal sænkes 5-6mm, og man kan derfor blot montere dem på fronten. Udskæringen i filten skal så passe med membranen(+ophæng) og IKKE enhedens diameter. Man tynder så lidt ud i filten lige der hvor kanten af enheden er, så filten kun er 0,5mm i den ring, hvor den dækker enheden. Så når man lægger filten over, og så skulle det gerne passe med at filten ligger plant, og samtidig skjuler kanten af enhederne (med skruehullerne).
Der er mange måder at gøre det på, og den med filt over hele fronten var absolut en af de måder, der gavnede meget.
Det er rent faktisk også muligt at gøre det, så det rent faktisk ser godt ud. Filten kan man få i masser af farver, tykkelser og hårdhed.
Det er ikke bydende nødvendigt med filt overalt. Vigtigst er at baffelfronten er helt jævn, uden nogen ujævnheder. Det er derfor også meget vigtigt at undersænke sine enheder.
I praksis må jeg sige, at de største forbedringer har ligget i diskanten, og det øvre mellemtoneområde.
- Har ledt en del, men kan ikke finde de tests frem. Men jeg skal alligevel til at lave nye målinger i mit nyeste projekt, og her skal jeg også bygge en blød baffel, så jeg får sikkert nogle målinger fra det projekt.
@bjørn
Jeg havde også en engelsk artikel, hvor en masse materialer og metoder blev testet, alt sammen med måleresultater og fremgangsmetoder. Den var rigtigt god. Men nu hvor jeg skal bruge den, kan jeg ikke finde den. Jeg lagre typisk det jeg læser i mit hovede, og ikke på papir __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til jer allesammen. Så har jeg da lidt mere at arbejde videre med.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |