Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 01:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY aktivt delfilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2003 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Go' aften i stuerne,

Er der nogen af Jer der ligger inde med gode links, anvisninger eller andet omkring DIY konstruktion af et høj kvalivare aktivt delfilter? (OPAMPs er i den sammenhæng fint med mig - selvom dette selvfølgelig kan diskuteres). Det mest anvendelige jeg pt. er kommet forbi på nettet er bla. LC Audios skriblerier om emnet her: http://www.lcaudio.dk/filters.htm

Jeg kan formodentlig godt klarer mig igennem selv at konstruerer mig frem med OPAMPs, men kunne komme i bekneb omkring ting som en DC servo, afkobling osv. Så hvis der nu var nogen der havde betrådt stien før mig, så.........

I første omgang skal jeg bruge et aktivt filter til at skille mine subs fra satelitterne. I den indledende runde har jeg tænkt mig at prøve med et 2. ordens filter i området 80-150 Hz. I anden runde kunne vi snakke subsonisk (DC) afskæring og Q-boost a la Linkwitz.

Har erfaret at 'nogle' bla. LC Audio mener at bipolare OPAMPS (f.eks  NE5532) er bedst til bas. Nogle synspunkter på dette? Andre anbefalinger omkring valg af OPAMS modtages også gerne.

Hvorfor jeg ikke bare køber et filter fra LCA? - Det ville da være for let! (alias, så var jeg ikke blevet en tøddel klogere)

Mvh

HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hej HeJu

Prøv denne til at starte med:
http://sound.westhost.com/project09.htm

Denne site har også andre konstruktioner mht. filtre til subwoofers bl.m.a.

Hvis du laver en Google på "Butterworth Linkwitz", dukker der en masse links op. Læs og lær

MVH
Bo
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Oktober 2003 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Hej HeJu

Prøv denne til at starte med:
http://sound.westhost.com/project09.htm

Denne site har også andre konstruktioner mht. filtre til subwoofers bl.m.a.

Hvis du laver en Google på "Butterworth Linkwitz", dukker der en masse links op. Læs og lær

MVH
Bo

Hej Bo,

...og tak for dit tip. Jeg kender godt Rod Elliots side, og den er da også ganske informativ omkring brugen af OPAMPS. Linkwitz har en tilsvarende side med oversigt over hvordan en myriade af interessant aktive funktioner (LP, HP, Q-boost, delay etc.) kan realiseres - så langt, så godt.

De skitserede konstruktioner glimrer dog ved at udelade enkelt ting (som nok er trivia for andre, men som endnu ikke er indeholdt i mit ordforåd.....):

1) OK power supply kan jeg godt finde ud af, men hvad med 'bypass capacitors' (som Rod skriver er udeladt) - hvor sidder de/hvilken funktion har de, hvilken type er disse og hvordan beregnes størrelsen af disse ?

2) Hvad med DC offset og behovet for en DC servo. Jeg har læst mig frem til at dette bliver et problem jo højere orden man ønsker at realiser (dvs. desto flere OPAMPs man har i serie. Hvordan realiseres denne ?

(Så er maskiningeniøren på den igen!!!  )

Mvh

HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hej HeJu

Jo, der er del del andre ting også, man skal tage hensyn til:

Ad 1: IMHO bør der *altid* sidde en 10 uF og en 100 nF kondensator hver forsyningsben på OPAMPen til stel og gerne en 100 nF fra forsyningsben til forsyningsben ( de par kr. ekstra kan gøre forskel på lyden). Det er ikke nogen man beregner på, men slår op i databladet for krdsen eller bruger andres erfaring.

Ad 2: Hvis man bruger OPAMPs, burde man egentlig ikke være så bekymret for DC pga. OPAMPens kobling (normalt gange 1 i filtre) og dens meget lave DC offset, men jeg har selv oplevet, at jeg blev nødt til at indføre en DC servo. Jeg har så valgt indsætte den på den OPAMP, der leverer signalet til udgangen. Det kan selvfølgelig være nødvendigt med flere, men det må komme an på den prøve, det er, at tænde for sin konstruktion første gang (tag det i steps, hvis du er usikker).

Alt efter hvilke OPAMPs, du vil bruge, kan der være "skjulte" fælder. Jeg bruger selv AD811 i mit elektroniske filter, og her måtte jeg efterfølgende sætte 100 ohm på udgangen på et par af dem.

Hvis du vil have den dokumentation, jeg har (eller rettere linksene dertil), så sig til.

Jeg håber ikke, jeg har skræmt dig for meget - det er faktisk enormt givende at bygge noget, der virker, så bare klø på.

MVH
Bo
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

ebbe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Sendt: 09 Oktober 2003 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

hvad med at lave det passivt. Betragt din forstærker som en enhed med en impedans på måske 10 Komh.  Byg så en kasse til dine baselementer med en resonans på 80-100 Hz i en lukket kasse med et Q på ca 0.5. Så kan du ved hjælp af to R-C led + en level kontrol (potmeter med samme imedans som forstærkeren) lave en afskæring opad til samt en hævning i bunden. Fordelen er at du anvender samme signal med samme karakter som det du tilfører dine sattelitter

Til top Vis ebbe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ebbe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes