Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: har zap 2.3se spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wiseguy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Min Zappulse 2.3se spiller sådan set fint nok, MEN forleden dag tjekkede jeg den igennem, og tilfældigvis målte jeg på indgangsphonostikkene, og fandt ud af at der ligger 2,2 ohm fra skærm på stikket, til stel/grd på den ene kanal.

På den anden kanal ligger der 2.2KILOohm...

De tal jeg nævner er fratrukket de normale 0,8-1,0 ohm som mit multimeter lægger til.

Jeg har på min Zappulse ikke sat ledning fra phono-skærm til grd, som LC har vist at man kan gøre...jeg har dog sat 1nano på hvert phono stik, som så er forbundet til grd.

Iøvrigt har jeg gjort meget ud af at "stelle" overalt i forstærkeren, og den laver heller aldrig brum eller andet støj, som jeg ved at andre har bøvlet lidt med.

Men det kunne være kanon, hvis der var en af jer andre der gad tjekke hvadfor en værdi der er rigtigst på lydmoduler, for det kan jo være at det ene er defekt.(!)

Til top Vis Wiseguy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wiseguy

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej Wiseguy

Der skulle da gerne være tæt på 0 Ohm, hvis du måler fra stel på stikket til grd. på printet

Du har vel en ledning fra skærm på stikket, til indgangs grd punket på printet. 

Wiseguy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej dér,

Som det er hooked op nu, har jeg jo ikke direkte forbindelse mellem skærm på phonoindgangen og grd/stel  : der sidder en ledning mellem skærm på stikket og hen til lydmodulet, og selvfølgelig også signal+ ("inderleder") ledning også hen til lydmodulet. Selve phonostikkene sidder ganske vist monteret på bagsiden af chassiet, men uden kontakt til chassiet, så det ikke stjæler grd dér.

Jeg har set på LCaudio.dk at man kan i tilfælde af brum/støj sætte en ledning direkte fra stik(skærm) og til grd mellem lytter på strømforsyning,,men det er altså ikke gjort her. Ikke nødvendigt. Så derfor har jeg tvivlen om hvorfor der er så stor forskel på målingerne  ??

For begge lydmoduler er nøjagtig ens tilkoblet, men temmelig stor forskel på målingen ,,,et af dem må muligvis have en defekt , sikkert en modstand, men spørgsmålet er hvad for et af print der måler "korrekt"?

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo til at være rigtigt nok det hele, men jeg ville nok kontrollere ledningen fra skærm på stikket til printet. Nu ved jeg jo ikke hvor god du er til at lodde. men prøv lige at lodde efter.

Det modul hvor du måler 2,2 Ohm er forbindelsen i orden. Spiller den egentilg lige højt i begge kanaler

Wiseguy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Capslock skrev:
Spiller den egentilg lige højt i begge kanaler

njaaah,,der er ikke møj forskel, men jeg vil sige at den kanal med 2.2ohm spiller en my højere end den med 2.2Kohm. Så lidt at det er til at leve med.

Den hårde måde at fejlfinde på printene ville være at sammenligne værdierne over de forskellige modstande , det ene print vs det andet osv osv. Men det gider jeg not.

Der sidder en predator til hvert lydmodul. Med hver sin trafo. Da jeg overtog ampen, var den ene predator ikke groundet overhovedet. Så min personlige teori er, at lydmodulet/predator har "forsøgt" at stjæle grd igennem indgangssignal minus !!  -og derfor måske overbelastet en modstand som så er sprunget..(?) og deraf den meget høje modstand på 2.2 Kohm.

-tak for hjælpen!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes