Hej HIFI4ALL!
Jeg er helt ny indenfor selvbyg af højttalere, men det intresserer mig meget og jeg ville meget gerne selv igang med at designe og bygge højttalere. MEN, da jeg ingen penge har og som nybegynder, heller ingen erfaring, har jeg brug for lidt hjælp til hvordan man kommer igang med at lave sine egne højttalere, delefiltre osv.
Jeg vil i første omgang gerne starte helt fra bunden, lære at sammensætte højttalerenheder så det spiller som det skal osv, ingen fancy kabinetter eller noget. Men vil gerne have forslag til hvordan man kan gøre det? Skriv evt. hvordan i selv kom igang..? I kan evt. svare mig på følgende spørgsmål?
Hvilket værktøj vil være en god ide at anskaffe sig, hvis vi går ud fra at jeg starter uden så meget som en skruetrækker :P ?
Kan det være nyttigt at læse bøger osv?
Lavede for ca. 3 år siden en passiv subwoofer. Jeg tror selv at det ville være et godt sted at starte, så håber i kan hjælpe mig. Her er lidt facts:
Enhed: ca. 30 år gammel 13" SEAS højttaler, http://www.seas.no/Gamle%20chassier%20pdf/A33%20RE4Y%20DC.pd f -dog er membranen blevet lakeret.
Kabinet: ca. 60 liter m. Bassreflex på 8cm dia. Firkantet kabinet, som en terning.-Enheden spiller nedaf og bassreflexen sidder i siden. Kassen står på 10cm fødder og er lavet i 19mm MDF-plade.
Nu kommer problemet 'vidst':P Spolen er vidst nok på 1,0mH-Jeg syntes selv at den spiller ALT for lyse toner.-hvilken spole ville være optimal? Jeg syntes også at den spiller meget lavt sammen med mine BOSE 4.2 series fronthøjttalere, hvad kan dette skyldes? både mine Bose og sub'en er 8Ohms, hvis det spiller nogen rolle?
Min forstærker er en Technics SA-AX720 og min cd-afspiller er en Technics SL-PD6
-Hvad syntes i ellers om mit grej:P ?
Håber i vil hjælpe, svar på det i kan og gider, andet forlanger jeg ikke. Og håber ikke at det er irreterende at jeg opretter et emne herinde når nu jeg ikke ved mere om højttalere end jeg nu gør.. På forhånd tak.