Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Filterforslag til 18W8546/2905-95000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SA freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Som nævnt består enhederne af 18W8546 og 2905/95000 fra SS.

Vha Google og forummet her synes jeg der er mange forskellige filtereksempler hvor den ene type er nøje udregnet/prøvelyttet mht bafflen og det andet er std. resultatet efter at have været igennem "formelmaskinen".

Hvad siger i til hans forslag nederst på siden?

http://www.radagast.org/~dplatt/speakers/techdocs.html

Mvh

Jan

Til top Vis SA freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SA freak

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Det viste forslag er hvis man anvender 2 stk. 8546 ( formoder i MTM?)

Skal du kun anvende en 8546 pr. side er det viste filter ikke anvendeligt...

Men check eventuelt her :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30427&P N=1

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Her under kan du se nogle løsninger jeg har anvendt på et tidspunkt til 9700 og 9900 diskanterne...

Du kan med rimelig resultat anvende samme filter til 9500 som vist til 9700 diskanterne..  da de elektrisk er ganske lig hinanden, og ikke har de store forskelle i opførsel.

Hvor 9900 selv om denne også er identisk med 9700 rent elektrisk her nogle finurligheder på frekvenskurven mellem 1,5 og 4 - 5 kHz. der gør at den skal deles / behandles lidt anderledes end de andre ( 9300 - 9500 - 9700 & 9800 )

Fordelen ved det ene filter her er at det er fuldt baffl korigeret.. og kan fungere i en tovejs uden bas sektionen som er vist ( filtret er til en 2½ vejs)

OBS!

Det viste SERIELLE filter ( nr. 2 her ) kan dog KUN! anvendes i en 2½ vejs konstruktion!!! da der ikke er baffl step korigeret..

____________________________________________________________ ______

Paralel filter.

Deling her falder omkring 2100 Hz. & 190 Hz. hvilket er ganske fornuftigt..

Ønsker man at anvende 9700 diskanterne istedet for 9900 skal kondensatoren være på 4,7 uF. og parallel spolen på 0,56 mH. samt parallel kondensatoren ved mellemtonen på 10 uF. (Ønsker man at være MEGET! nøjeregnende skal denne sammen med 9900 faktisk være på 10,6 uF.)

Man kan godt anvende standard 3,9 uF. på diskanten ligeledes...

____________________________________________________________ ______

Serie filter.

Det er over er et serielt filter... ( anbefales kun med 9700 diskanter da 9900 kræver lidt tilpadsning i filtret ikke muligt med et serielt filter) 

mvh.

SA freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Dvs at jeg indsætter den 8546 som jeg vil anvende istedet for 8586'eren som er anvendt i dit eksempel?

Hvad er polaritenten af enhederne... er diskanten fasevendt som ofte er på L/R 2.ordens?

Hvis du ser på Dave Platt's side helt nederst,så er der faktisk et filtereksempel med kun 1 enhed,hvor der på de 2 foregående eksempler er 2stk. men det kan være en fejl at der kun er angivet 1stk.

Jeg har skam gennemset dit store projekt og ser virkeligt gennemført ud,specielt mht dine mammut baffler.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvis jeg var dig, ville jeg beregne kabinet, designe det, og bygge det. DEREFTER ville jeg få det udmålt med f.eks. clio, og derefter få nogle til at simulerer et filter til dig. Det er der flere herinde der kan. Alt andet er gætværk efter min menning.

Begge forretninger i DK har Clio som sælger SS. Spørg der hvor du har købt om du må få en måling. Derefter poster du målingerne her, og så er jeg sikker på der er en der vil lave et filter til dig.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

TweakBeast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Heyy ..
Jeg vil nok også mene at kabinetvolumen SKAL være afgjort, og enhederne impedansmålt i kabinettet UDEN filter !! Impedansen er jo "sjældent" 8 Ohm i hele frekvensen, og altid stigende i takt med frekvensen stiger. som regel højest ved resonanfrekvensen, medmindre den følges til månen.. .. Filteret vil derfor aldrig få enheden til at falde med den ønskede Db/oct uden imp. korrektion mod den stigende imp!!

Tillige vil jeg lige påpege at de viste filterkombinationer virker "wayout", da en spole på 15Mh og ovenikøbet med kond. på tværs på bas/mellemtonen (12DB/OCT), nok nærmere starter sin deling omkring 200Hz !! = monsterhul i frekvensgangen...

SA freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Jeg ofrer gerne tid/penge for målinger af enhederne monteret i det beregnede kabinet for at få det (næsten) optimale resultat fra starten.

Kender i prisen for målinger hos DAT eller hvad tager I som har udstyret?

Kabinettet er tiltænkt et Q på <=0,5 og på ca. 15L lukket i massiv bøg eller MDF og det skal køre med en Audiovector C-sub også lukket.

Skæringfrekvens 60-80Hz.... nok nærmere 80!

Mvh

Jan

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg ved ikke hvad DAT tager, men speakerscorner's Thomas sagde 150 pr måling sidst jeg snakkede med ham. Men tag og ring til DAT og hør om de har tid og lyst.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

TweakBeast skrev:

Tillige vil jeg lige påpege at de viste filterkombinationer virker "wayout", da en spole på 15Mh og ovenikøbet med kond. på tværs på bas/mellemtonen (12DB/OCT), nok nærmere starter sin deling omkring 200Hz !! = monsterhul i frekvensgangen... 

Hvis du kigger lidt nærmere på hele filterdiagrammet vil du se at dette lavpasfilter er til den enhed, der kun skal dække basområdet i en 2½-vejs højttaler!!!!

MVH. Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

Anda > Derfor kan han ikke bruge filteret. Du skal se på filteret til en helhed, og uden den ½'ve del virker det ikke som det skal.

SA freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Anda > Derfor kan han ikke bruge filteret. Du skal se på filteret til en helhed, og uden den ½'ve del virker det ikke som det skal.

Det ser ikke ud til at 18W8586'eren bliver afskåret nedadtil så egentligt kan det godt bruges men jeg bygger kabinettet og får lavet impedans/frekvensmålinger udført,specielt da jeg tænker på at undersænke diskanten ca. 5mm under niveau med bafflen og afrunde kanten hele vejen rundt over ca. 4-5cm for at minimere diffraktioner.Her kan man muligvis løbe ind i andre problemer mht ret frekvensgang?

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Hvis du læste hele indlægget med filterdiagrammerne ville du se følgende:

Fordelen ved det ene filter her er at det er fuldt baffl korigeret.. og kan fungere i en tovejs uden bas sektionen som er vist ( filtret er til en 2½ vejs)

MVH Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hey,

Teoretisk ja, så kan han godt bruge det. Men det kræver at han får frontpladens dimentioner afvide og bruger dem. Men få da den højttaler målt igennem og få lavet et filter speciel til den. Alt andet er gætværk hvis i spørger mig. Højttalere er utrolig følsomme. (Jow, de kan godt tage kritik...). Og laver han den ikke mere eller mindre præcis som den miju har laver, vil filteret virke anderledes ren akustisk.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Her må jeg lige tilføje 

JO! dette filter her vist ( parallel filtret) fungere faktisk fint som det skal uden bas delen... altså i en ren 2 vejs konfiguration.. 

Man skal blot dæmpe en smule anderledes på diskanten, istedet for 3,3 og 18 ohm. skal værdierne være enten 4,7 i serie + 5,6 ohm parallel, eller 3,9 + 10 ohm.  en løsning som en kammerat jeg har har "fundet" frem til kan også være 4,7 ohm + 18 ohm. og det fungere selv om det efter mine simuleringer og beregninger faktisk ikke rigtig stemmer.. men ikke destomindre så lyder det ok.. måske med en smule presens i øvre mid. men ikke udpræget eller så ringe endda..

Grunden til at det fungere mener jeg er at der er  tæt på "fuld" baffl kompensation på mid. og der deles så relativt lavt til bassen her af.

Havde delefrekvensen ligget omkring de 300 Hz. til bas, havde baffl kompensationen af mid. skulle været noget mindre, hvor ved bas output uden den ekstra bas, ville blive for svag, dette er ikke tilfældet her.

Filtret fungere fint til ren 2 vejs (med lettere korektion af diskantens dæmpning)

Filter to (serie filtret) fungere derimod IKKE! uden den ekstra bas enhed!! da der netop deles her lige over 300 Hz.  og der næsten ingen baffel kompensation er på mid.

Fordelen ved dette er selvfølgelig nogle db. højre følsomhed, en med type 1. filter, et parallel filter lavet med deling på samme måde som serie filtret, altos deling omkring 300 hz. til mid. vil ligeledes give lidt højre følsomhed.

Filter 1. giver en følsomhed på omkring 86 db. hvor filter 2. giver tæt på 89 db.

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Teoretisk ja, så kan han godt bruge det. Men det kræver at han får frontpladens dimentioner afvide og bruger dem. Men få da den højttaler målt igennem og få lavet et filter speciel til den. Alt andet er gætværk hvis i spørger mig. Højttalere er utrolig følsomme. (Jow, de kan godt tage kritik...). Og laver han den ikke mere eller mindre præcis som den miju har laver, vil filteret virke anderledes ren akustisk.

Filtret er lavet med en spole værdi på 2,2 mH. hvilket fungere med en baffel på  240 mm.

Bruges mindre baffl kan værdierne ses her under :

230 mm.   : 2,1mH.

220 mm.   : 2,0 mH.

210 mm .  : 1,9 mH.

200 mm.   : 1,8 mH.

mvh.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hey,

Og hvis han bruger de andre spoleværdier, så er du sikker på fasen ved delefrekvensen er uændret?

SA freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

MIJU -> Kan du bistå med delefilterberegning nå jeg har fået målt enhederne hos DAT?

Jeg har besluttet mig til en kabinetstørrelse som udvendigt måler HxBxD/35x24x24 hvilket giver et Q på ca. 0.6.Bafflen er vist meget lig din så det vist bare med at gå i gang og bruge samme filter som udgangspunkt.

Du har vist en hælding på bafflen på 6,5grd så vidt jeg husker og jeg vil blot bruge en alm. lodret.Har du kompenseret for tidsforløbet her?

Mvh

Jan

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

SA freak skrev:

MIJU -> Kan du bistå med delefilterberegning nå jeg har fået målt enhederne hos DAT?

Jeg har besluttet mig til en kabinetstørrelse som udvendigt måler HxBxD/35x24x24 hvilket giver et Q på ca. 0.6.Bafflen er vist meget lig din så det vist bare med at gå i gang og bruge samme filter som udgangspunkt.

Du har vist en hælding på bafflen på 6,5grd så vidt jeg husker og jeg vil blot bruge en alm. lodret.Har du kompenseret for tidsforløbet her?

Mvh

Jan

Prøv det viste filter som det er!... ( eventuelt kan du ligge og justere lidt efter anvist med dæmpningen på diskanten..)

Baflen bør til det anvendte filter hælde 6,85 grad. for at summeringen er mest optimal, dog tror jeg umidelbart ikke du reelt vil høre den store forskel..

Måske kan D.A.T. bistå med målinger og en anden filter løsning?  men prøv den viste med lidt billige stumper og se om det er noget??

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes