Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lidt løst og fast vedr. sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg har tidligere haft et indlæg igang vedr. en DIY sub, bestående af 2 stk. Orion H2 12" enheder.

Enhederne er oprindeligt lavet til car-fi, og der er ifølge de kloge nogle forbehold ved at bruge sådanne enheder til hjemme hi-fi. MEN... hvilke? De fra fabrikken oplyste data vedr. kabinetstørrelse o.lign. formoder jeg ikke er relavante, da vi taler om en hel anden rumtype.

Hvordan finder jeg ud af hvilket kabinet der vil klæ' enhederne bedst?
Er det blot at lave en kasse på 100 liter, og så gradvist fylde den op til jeg synes der er mest smæk for skillingen?

Den oprindelige plan lød på at én af enhederne skulle køre i åben konstruktion, mens den anden skulle køre lukket. Mest for at få dækket hele spektret.

Så meget for det.

Ydermere havde jeg tænkt mig at købe 2 x Hypex moduler til at trække enhederne, men som tingene flasker sig, så betyder pladsen formentlig ikke ret meget. Jeg er derfor hoppet over til tanken om to gode NAD blokke.

Nu skal I så fortælle mig hvilke blokke, og hvorfor...

Alle input er velkomne.

På forhånd tak!

God weekend!

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hej.

Prøv i første omgang at søge på ht-byg herinde. Der kommer efterhånden sådan en tråd her hver uge...søgefunktionen er der jo af en grund. Man kan snart blive træt af at svare på de samme "dumme" spørgsmål hver uge, når man så let som ingenting selv kan finde svar hvis man søger lidt...

Du skal ikke lave 2 forskellige "slags" dvs. enten lukket eller også refleks, ikke begge dele. Enheder er normalt bedst egnet til den ene eller den anden kabinetvariant.

Du må selv søge noget der kaldes Thiele/Small parametre op på dine enheder. Det er nogle parametre som man bruger til at regne på kabinetstørrelser mv. Når du har fået fat i T/S parametrene så kan du regne på dem i ex. winisd...det er et gratis program. Kan formt. også bruges af en newbie (no offence)

mvh. Per. 

Hov glemte lige; kig efter miju's indlæg, han forklarer op ad stolper osv (ment på en god måde).

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jes jes...

tak for inputtet.
Bruger BassBox 6 pro til kabinet udregninger.

Og jo, jeg skal lave to konstruktioner. Enhederne kan netop klare begge dele.
Link til data (model 12.4): http://www.orioncaraudio.com/subwoofers/sub_H2_series.asp

Det er superkraftige enheder der virkelig sparker røv i en bil... og det er jo så dét der er mit problem; jeg har kun rodet med bilstereo de sidste tre år. I øvrigt er enhederne bygget til både at kunne klare en masse tæsk til 'Brian'-anlægget og/eller spille rent og præcist.

Det er derfor jeg efterlyser opskriften på hvordan jeg får mest ud mine enheder i en stue på 60 m2. Jeg kan snildt indtaste alle data i BB6, men det rammer formentlig ikke mit ekstakte ønske til 'den gode lyd'.

Så jeg tillader mig at opsummere tingene inden der kommer flere 'newbie-nedtalende' indlæg ():

1. Hvordan tester jeg bedst hvor stort et kabinet jeg har brug for?
2. Hvilken NAD blok vil I anbefale? (erfaringer etc.)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

@akapass
Du kan finde @miju's miniguide til højttalerbyg her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15266&PN=2

Ellers er det som @PHN2 skriver; brug søgefunktionen først. Kig lidt omkring og læs, læs, læs...

Vi skal hellere end gerne være behjælpelig med at svare på spørgsmål, men vi er nødt til at sortere de "værste" spørgsmål fra først.

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Ok, én gang til...

jeg har bygget bunker af subs til biler.

Det eneste jeg efterlyser er svar på de to spørgsmål der står i 3. indlæg fra toppen...

/Patrick

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

1. Hvordan tester jeg bedst hvor stort et kabinet jeg har brug for?
Det gøres ved at beregne kabinetvolumen ud fra T/S parametrene på enhederne. Der findes et utal af beregningsprogrammer på nettet. Både til download, og online beregninger.

Man kan dog kun nå et vist stykke med disse beregninger, og det er ikke altid teori og praksis er identisk.

2. Hvilken NAD blok vil I anbefale? (erfaringer etc.)
Hvorfor lige NAD? Der er mange andre muligheder, der er mindst lige så gode, om end ikke bedre, end NAD.
Ud fra dine hidtidige planer, ville jeg anbefale at kigge efter et næsten hvilket som helst effekttrin, med masser af effekt.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Overhovedet ikke for at nedtale dig, men du forstår sikkert...

Hvis du mener, at du skal arbejde dig ned fra 100 L, så brug nogle poser med sand, f.ex. á 2 L, som du så lægger inde i kabinettet. (når du nu absolut vil gøre det på den måde). Du bliver nok hurtigt træt af at fjerne enheden, lægge flere poser ind, skrue enheden på igen, spille på den....fjerne enheden, lægge....get it?

I winisd kan du se hvor velegnet enheden er til hhv. refleks og lukket. Du får ikke subjektivt bedre bas ved at lave både/og. Det vil formentlig ikke komme til at lyde særligt godt. Refleks rækker dybere, men er mere "svampet" end en lukket konstruktion. En lukket er væsentlig hurtigere/fast, men rækker ikke så dybt. En lukket er ret nem at få til at lykkes, hvorimod en refleks måske nok er ligeså nem at regne på, men teori er måske ikke = praksis.

De vil således formt. komme til at lyde forskelligt og det kan godt ende med noget mærkeligt....

mvh. Per.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Du skriver du har bygget subwoofere til biler. Men har du ikke brugt beregningsprogrammer til dem, ud fra enhedernes T/S parametre?

Sætter jeg Orion H2 12.2 T/S parametrene ind i et beregningsprogram anbefaler den et lukket kabinet på ca. 58 liter. Den har efterfølgende et F3 på ca. 37Hz.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hey, så skal du kun have enheden pillet af/sat på 21 gange fra 100L. Det er da rart at vide på forhånd (hvis du bruger en 2L pose)

mvh. Per.

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Sikke I hygger jer hva'

Sidder og roder med BB6 nu... linker til en PDF når jeg er færdig...

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

http://www.ice-x.dk/H2.pdf

Sidder her i en febertåge... der er ét eller andet der er gået galt i den udregning... men hvad?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hov, så lige at det var 12.4 du brugte, og ikke 12.2 som jeg har brugt i beregningerne.

Så 12.4 skal bruge ca. 73 liter i lukket kabinet, og har et F3 på ca. 40 Hz.
Reelt vil jeg anbefale 80-90 liter kabinet, for at sænkt Q'et lidt.

Kan ikke lige se ud fra din PDF fil, hvad fejlen skulle bestå i, men jeg kan ikke få noget i nærheden af det volumen du får.

Husk også at den volumen man beregner sig frem til, er den interne volumen, og du skal lægge afstivningerne og væggenes volumen til denne volumen.

Kom dog til at se dit Xmax på 29mm. Når jeg læser specifikationerne på Orions hjemmeside, kalder de det "Xmax (one way linear excursion, mm)". Xmax i beregninsprogrammer er som regel Xmax peak to peak. Jeg vil tro at Orion enheden reelt har et Xmax på 2*29mm = 58mm peak to peak.
Dette har dog ingen betydning for beregning af volumen til enheden. Blot en observation.

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Ahem... 2*29=58... oder?!

Hvad vil være optimalt?

2x ca. 80-90 liter, eller ét stort på 160-180 liter?

Og tilbage til forstærkerspørgsmålet...

Jeg har en svaghed for NAD... Nævn gerne andre gode effektblokke. De skal gerne kunne købes brugt, og ikke koste over 4000,- pr. stk.

De skal være stabile i 2 ohm, da jeg vil eksperimentere lidt mellem 2 og 8 ohm. (Enhederne er 2x4 ohm)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Ahem... Jeps... 58mm

Personligt foretrækker jeg to seperate subwoofere, frem for én stor. Så kan du evt. sætte dem hver for sig.

Nu er der jo tale om enheder med stor slaglængde, så du bør gøre en del ud af afstivninger. Som udgangspunkt, kan man ikke lave for mange afstivninger i et subwooferkabinet.

NAD er da ikke stabile i 2 Ohm...

Du kan få problemer med at finde almindelige HiFi-forstærkere der er stabile ved 2 Ohm. Her er du nok nødt til at kigge på PA-forstærkere. En god PA forstærker burde du nok kunne få for de 4000 kroner, og mange PA-forstærkere kan følge de meste HiFi-forstærkere når det kommer til lydkvalitet.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Prøv evt. Crown, tror jeg de hedder...Hasselhoff herinde har skrevet flere gode indlæg om dem.

mvh. Per.

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hvad har du (daniels) af erfaringer med afstivninger?

Tjekker Crown ud... evt. link til forhandlere?

Mange tak for hjælpen so far...

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Har fundet frem til Crown XLS602:
http://www.crownaudio.com/amp_htm/xls.htm

Det virker som en bundsolid og kraftig forstærker. Prisen ligger på mellem 3900,- og 4600,- i diverse netshops.

Nogen der her erfaringer?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

@akapass
Har selv bygget seriøse højttalere i snart 15 år, så lidt erfaring får man med på vejen.

En rigtigt god løsning er en matrix-opbygning, hvor man deler hele det interne kammer op i små rum med huller i, så luften frit kan bevæge sig rundt internt.

Her er et par billeder:

At afstive et kabinet, er noget af det nemmeste/billigeste at gøre, alligevel overser mange betydningen af dette. Fordelen er jo også, at man stort set ikke kan gøre det forkert, og man kan heller ikke overdrive (i hvert fald ikke i en subwoofer).

Generelt har Crown et meget godt navn, når det kommer til lydkvalitet, så der går du ikke galt i byen. Og de er bygget til at få tæsk i lang tid. Et glimrende valg, der i hvert fald slår NAD.

akapass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jamen det var fornem info!

Mange tak for det!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Nu har mange andre været på tråden og givet ret fornuftige svar. Jeg vil blot lige sige, at der ikke er nogen regel, der siger, at 'bil'-enheder ikke kan bruges til stuen - det er vrøvl! Det afhænger udelukkende af enhedens tekniske egenskaber. Der findes formodentlig såkaldte 'stue'-enheder, der ville fungere bedre i en bil... .

Daniels giver (som vanligt), gode råd. Men efter min mening kan refleksbokse osse give gode resultater, anvendt rigtigt.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes