Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Tegninger til gulvhornhøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jespersimonsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

For en del år siden havde Audioscan tegninger til en række selvbyggerhøjtalere, deriblandt to versioner (en stor og en mindre, til vistnok hhv. 8" og 6" enheder) af en gulvhornhøjtaler, hvor fuldtoneenheden sad monteret i toppen (se vedlagte skitse til tegning).

Hornet var simpelt men effektivt i sin konstruktion: I kabinettet var der monteret to plader under højtaleren der fungere som de første to tredjedel af hornet. Kabinettet skulle placeres et stykke fra væggen/hjørnet og kabinet+gulvet fungerer dermed som den sidste tredjedel af hornet.

Er der nogle som har tegningerne til dette horn?

Venlig hilsen Jesper Simonsen
Til top Vis jespersimonsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespersimonsen Besøg jespersimonsen's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Nej - Men jag havde et par med coral flat 8 højtalere og en lille peerless diskant og noget delefilter - de var lavet af en af mine søsters venner - i kraftig spånplade - På grund af de opadvente enheder var det lidt problematisk med støv - skal du bygge dem vil jeg foreslå en "hææte" til dem

Deres lyd var noget afhængig af hvd de stod på

Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Konstruktionen hedder ACE horn. Jeg byggede et par først i halvfjerserne med Coral flat8 enheder og synes de spillede herligt (de erstattede et par Dux højtalere!) Tegninger har jeg dog ikke mere. Deres største (eneste?) fordel var nok at de var lette at bygge. Jeg tror alligevel ikke at ydelsen står mål med arbejdet med at bygge dem i dag.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk tegningerne - somewhere

Der skulle da Lowther fuldtoneenheder i med porcelænsdome 

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

jespersimonsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan finde tegninger frem vil jeg være meget glad for at kunne få en kopi .

Hilsen Jesper Simonsen
Til top Vis jespersimonsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jespersimonsen Besøg jespersimonsen's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Åhh….!? Dem husker jeg godt! Og folk som i dag tror at eks Cerwin Vega kan spille højt med en lille amp….

Nå men jeg husker også at jeg, gik over til nogle horn den gode Duelund lavede!? Jeg har en gang fundet tegningerne på nettet ”men husker desværre ikke hvor” den ville jeg helt klart lede lidt efter.

Der må være nogle her på siden der husker dem? Og måske kan være behjælpelig.

Peter

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Skal prøve - men hav lidt tålmodighed

Samtidig burde der også dukke tegninger op af Duens egoisthorn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

http://www.muyiovatki.dk/duelund/behemoth.htm

bringer dig videre til duelund horn

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

1/4-bølge horn lyder som regel a.................ja, 1/4-bølge horn.

Duelunds egoisthorn er noget langt mere seriøst, OG TUNGT (beton). HighFidelity har haft tegninger til både egoisthornene, og mange andre (incl. ACE) horn.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Tegningerne er væk, sorry

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

1/4-bølge horn lyder som regel a.................ja, 1/4-bølge horn.

Duelunds egoisthorn er noget langt mere seriøst, OG TUNGT (beton). HighFidelity har haft tegninger til både egoisthornene, og mange andre (incl. ACE) horn.

hvad er et 1/4 bølge horn - er duelunds horn et 1/1 bølgehorn eller et tsunamihorn ? - venligst rlb - horn-novice 

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Sendt: 01 November 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper, jeg har lavet en zip fil med den originale artikel fra Hi-Fi News, oktober 1970. Den danske artikel har jeg aldrig set. Send mig en pm med din mail, hvis du vil have den. Fylder ca. 2 MB.

Ifl. bl.a. Anders fra AudioConsult og den forhenværende Lowther importør i USA, må man max. benytte 12 mm krydsfiner til kasserne. Spånplade skulle dræbe lyden. På et tidspunkt for år tilbage havde han også en hel del af de der porcelænsspredere der blev brugt til Lowther enhederne. Om han (Anders) har flere tilbage ved jeg ikke.

Smag og behag kan jo diskuteres, men jeg synes de lyder meget godt. Mine er med en skråtstillet plade foroven på den lange led, så er hornmunding dobbelt så stor i den ene langside og ikke eksisterende på den anden led. Så er de klasket op ad væggen, og jo, gengivelsen af rum er elendig. Men vi har ikke så meget plads hvor vi bor nu.

Lyden her er ikke på nogen måde duperende lækker, men mine hærgede, ridsede, snavsede loppemarkedsfund af lp'er kan da spilles fordi anlægget få en til at høre efter musikken i stedet for anlægget. (Eller også er jeg ikke så kritisk

En lille rørforstærker på et par watt dækker sikkert 98 % af dit effektbehov.

Og så bruger jeg også nogle Decware Gizmo's til at justere klangbalancen.
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 November 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

De mål der blev bragt i den oprindelige artikel var ikke optimeret for Lowther enheder. Så hvis man påtænker at bygge Duelund horn (hvad jeg godt kan forstå) med en 8 tommer Lowther, skal man altså lige beregne et nyt horn. Til gengæld skulle Duelund Egoisthornet, til 2 8 tommer eller en 10 tommer, passe nogenlunde til Lowther enheder. Der findes jo også andet end Lowther enheder i verden, men jeg ville bare bringe en lille advarsel i fald man påtænker at bygge disse horn.

I øvrigt synes jeg at Duelunds 2 artikler "Spændende ny hornkonstruktion" er noget af det bedste der er skrevet på området.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 November 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:
r-l-b skrev:

De mål der blev bragt i den oprindelige artikel var ikke optimeret for Lowther enheder. Så hvis man påtænker at bygge Duelund horn (hvad jeg godt kan forstå) med en 8 tommer Lowther, skal man altså lige beregne et nyt horn. Til gengæld skulle Duelund Egoisthornet, til 2 8 tommer eller en 10 tommer, passe nogenlunde til Lowther enheder. Der findes jo også andet end Lowther enheder i verden, men jeg ville bare bringe en lille advarsel i fald man påtænker at bygge disse horn.

I øvrigt synes jeg at Duelunds 2 artikler "Spændende ny hornkonstruktion" er noget af det bedste der er skrevet på området.

Det eneste der skal justeres ved brug af forskellige 8" (cementhornet) henholdsvis 10" (egoisthornet) er ladekammeret og evt. en let dæmpning af hornhalsen. Selve hornet er en ren matematisk øvelse og ikke tilpasset særhederne fra en bestemt enhed. Skulle man stå med en enhed med en til hornet upassende Fo (det mest sandsynlige) så er det ulige meget lettere at modificere enhederne (hvad Steen selv gjorde) i stedet for det højst ubehagelige arbejde det er at forkorte en af de bestående konstruktioner.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
TubeJ skrev:
r-l-b skrev:

De mål der blev bragt i den oprindelige artikel var ikke optimeret for Lowther enheder. Så hvis man påtænker at bygge Duelund horn (hvad jeg godt kan forstå) med en 8 tommer Lowther, skal man altså lige beregne et nyt horn. Til gengæld skulle Duelund Egoisthornet, til 2 8 tommer eller en 10 tommer, passe nogenlunde til Lowther enheder. Der findes jo også andet end Lowther enheder i verden, men jeg ville bare bringe en lille advarsel i fald man påtænker at bygge disse horn. I øvrigt synes jeg at Duelunds 2 artikler "Spændende ny hornkonstruktion" er noget af det bedste der er skrevet på området.

Det eneste der skal justeres ved brug af forskellige 8" (cementhornet) henholdsvis 10" (egoisthornet) er ladekammeret og evt. en let dæmpning af hornhalsen. Selve hornet er en ren matematisk øvelse og ikke tilpasset særhederne fra en bestemt enhed. Skulle man stå med en enhed med en til hornet upassende Fo (det mest sandsynlige) så er det ulige meget lettere at modificere enhederne (hvad Steen selv gjorde) i stedet for det højst ubehagelige arbejde det er at forkorte en af de bestående konstruktioner.

Tja, en ting er hvad Duelund gjorde, en anden hvad han skrev. Det jeg tænkte på var størrelsen af At, som er arealet af hornets start efter ladekammeret. Tommelfingerreglen fra Duelund er halvdelen af enhedens areal. Hvilket for en 8 tommer af Duelund sættes til ca. 100 cm2. Og det er hans horn beregnet efter.

Men som han skriver: "I visse tilfælde må tommelfingerreglen fraviges, nemlig ved LOWTHER højttalere. Disse skal have en kraftigere forstærkning nemlig omkring 3. Altså At = ca. 70 cm2"

Og det giver altså en anden størrelse på hornet lige fra hornhalsen til udmundingen af hornet. Til gengæld vil længden stadig være den samme for samme nedre grænsefrekvens!

Hvad Duelund så rent faktisk gjorde med de Lowther enheder ved jeg ikke helt, men vil meget gerne høre mere om det. Jeg mener det var noget med trådophæng, hvilket er modigt gjort med de små marginaler der er at arbejde med i svingspolegabet på en Lowther.

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 November 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Den danske artikel om ACE hornet blev trykt i marts nummeret af high fidelity 1972 inkl. tegninger. Og der foreslås i øvrigt en bred vifte af forskellige enheder til hornet - med forskellig lyd til følge .
Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 November 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Har tidligere bygget "cementhornet" - monteret med PM6 - ikke optimalt men spillede fint.

Har senere talt med Duelund - og han nævnte at hvis han dengang vidste/kunne hvad han senere lærte - så ville Coral Beta8 have været rigtig god - må deraf formode at det ville være hans favoritenhed - men det er nok svært at finde brugbare Beat8 i dag.

Fostex synes at være in i dag - men der er en del andre - men skal man op og "lege med de store" bliver det rigtig kostbart.

Har også været meget heldig med et VOIGHThorm med en Richard Allen(fås heller ikke mere).

En lystig trend synes at være små enheder i Quaterwave.

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 17 November 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

På lørdag skulle jeg gerne få taget nogle billeder af et Duelundhorn.

Billederne bliver postet her: http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=viewtopic&t=166

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 19 November 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Så er der i hvert fald billeder...

http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=viewtopic&mode=re ply&t=166

De spiller fint.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes