| Forfatter |
|
Kim2004 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at bygge to dobbelte monotrin med 500A Ice Power moduler. Jeg skal bruge dem til mine fronthøjttalere, der hver skal have et dobbelt monotrin - et monotrin til mellemtone/diskant og et til bas (senere vil jeg bygge et aktivt delefilter). I den sammenhæng er der et par ting, jeg gerne vil høre jeres mening om/ gerne vil have hjælp til.
Her er mit udkast til diagrammet for et monotrin:

Kommentarer: Skifterelæet til "bleeder" effektmodstanden bliver trukket af en af 12V forsyningerne (før spændingsregulatorerne og lige efter ensretterbroen, for at trække mindre strøm igennem regulatorerne). Skifterelæet til standby bliver trukket af et signal fra forforstærkeren. Standby-funktionaliteten kan slås fra vha. kontakten.
1) Virker det fornuftigt med 2X15000uF til forstærkerdelen, der skal levere strøm til bas-delen og kun 15000uF til mellemtone/diskant?
2) Virker +/-12V DC forsyningen og 80V DC forsyningen fornuftige generelt?
3) Jeg går ud fra, at det er meget vigtigt at adskille AGND og PGND?
4) Bør jeg forbinde jord fra 230V nettet til PGND? Hvis jeg gør, skal jeg vel sørge for, at der ikke er nogen potentialeforskel mellem jord til forforstærkeren og jord til effektforstærkern (lige lange jordledninger og fra samme udtag)?
5) Burde der indsættes nogle sikringer og evt. nogle dioder, der sikrer, at strømmen ikke kan løbe den forkerte vej?
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er nogle billeder, der viser, hvad jeg har af materialer/komponenter:

|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv, jeg havde håbet på lidt mere respons. Hvis den manglende respons skyldes det utydelige diagram, skal I bare sige til, så tegner jeg et pænere diagram på computeren.
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimTherkelsen skrev:
|
Kommentarer: Skifterelæet til "bleeder" effektmodstanden bliver trukket af en af 12V forsyningerne (før spændingsregulatorerne og lige efter ensretterbroen, for at trække mindre strøm igennem regulatorerne). Skifterelæet til standby bliver trukket af et signal fra forforstærkeren. Standby-funktionaliteten kan slås fra vha. kontakten. Lyder fornuftigt. Du bør sikre at relæerne ikke dræner den uregulerede 12V, der holdes oppe af "kun" 1000uF.
1) Virker det fornuftigt med 2X15000uF til forstærkerdelen, der skal levere strøm til bas-delen og kun 15000uF til mellemtone/diskant? Yes.
2) Virker +/-12V DC forsyningen og 80V DC forsyningen fornuftige generelt? Yes.
3) Jeg går ud fra, at det er meget vigtigt at adskille AGND og PGND? Det er helt sikkert vigtigt at sikre en veldefineret returvej for strømmen fra højttalerbelastningen, og at denne returvej ikke påvirker signalstel i småsignaldelen (=AGND). Evt. kan de adskilles med en lille mdstand der tvinger den store strøm til at løbe der hvor du gerne vil have det.
4) Bør jeg forbinde jord fra 230V nettet til PGND? Hvis jeg gør, skal jeg vel sørge for, at der ikke er nogen potentialeforskel mellem jord til forforstærkeren og jord til effektforstærkern (lige lange jordledninger og fra samme udtag)? Igen ville jeg forbinde jord til kabinettet "hårdt" og PGND / AGND til jord via en RC-parallel f.eks. 100 ohm / 47nF, så har du en "blød" DC til net-jord og en "hård" AC kobling.
5) Burde der indsættes nogle sikringer og evt. nogle dioder, der sikrer, at strømmen ikke kan løbe den forkerte vej? Ikke forstået? |
|
|
__________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret!
musifix skrev:
|
Kommentarer: Skifterelæet til "bleeder" effektmodstanden bliver trukket af en af 12V forsyningerne (før spændingsregulatorerne og lige efter ensretterbroen, for at trække mindre strøm igennem regulatorerne). Skifterelæet til standby bliver trukket af et signal fra forforstærkeren. Standby-funktionaliteten kan slås fra vha. kontakten. Lyder fornuftigt. Du bør sikre at relæerne ikke dræner den uregulerede 12V, der holdes oppe af "kun" 1000uF. Ja, jeg tror, at jeg bruger en ekstra ensretterbro og kondensator, så de +/-12V ikke bliver direkte påvirkede. Er 1000uF ellers ikke nok til at levere de ca. 200mA ice power modulerne trækker på +12V (jeg ved ikke, hvad de maks. trækker)?
1) Virker det fornuftigt med 2X15000uF til forstærkerdelen, der skal levere strøm til bas-delen og kun 15000uF til mellemtone/diskant? Yes.
2) Virker +/-12V DC forsyningen og 80V DC forsyningen fornuftige generelt? Yes.
3) Jeg går ud fra, at det er meget vigtigt at adskille AGND og PGND? Det er helt sikkert vigtigt at sikre en veldefineret returvej for strømmen fra højttalerbelastningen, og at denne returvej ikke påvirker signalstel i småsignaldelen (=AGND). Evt. kan de adskilles med en lille mdstand der tvinger den store strøm til at løbe der hvor du gerne vil have det. Hvilken løsning synes du er bedst? Jeg regner umiddelbart med bare at separere dem helt.
4) Bør jeg forbinde jord fra 230V nettet til PGND? Hvis jeg gør, skal jeg vel sørge for, at der ikke er nogen potentialeforskel mellem jord til forforstærkeren og jord til effektforstærkern (lige lange jordledninger og fra samme udtag)? Igen ville jeg forbinde jord til kabinettet "hårdt" og PGND / AGND til jord via en RC-parallel f.eks. 100 ohm / 47nF, så har du en "blød" DC til net-jord og en "hård" AC kobling. Ok, det vil jeg gøre. Jeg har godt nok ingen jordforbindelse i den gamle lejlighed, jeg bor i lige nu, men det skader jo ikke at være forberedt på det 
5) Burde der indsættes nogle sikringer og evt. nogle dioder, der sikrer, at strømmen ikke kan løbe den forkerte vej? Ikke forstået? Fx en diode i serie med +12V, der forhindrer strømmen i at løbe den forkerte vej, hvis ice power modulet brød sammen. Mht. sikringer, kunne det være en sikring, der forhindrede 12V forsyningen i at trække mere en 1A. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
du er nødt til at forbinde AGND og PGND på en eller anden måde. Den sikre måde er en stjerne stelforbindelse, hvor du har styr på hvordan strømmene løber. Alternativt kan du (som nævnt før) separere dem med en lille modstand (f.eks. 10 ohm).
Mht. beskyttelse - jeg tror jeg ville sætte en zener på udgangen af hver af regulatorerne (f.eks. med zener spænding 18V) til at "clampe" spændingen.
|
| Til top |
|
| |
Mr. Ice Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 01 November 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim
Det ser rimeligt fornuftigt ud dit set-up.
Jeg har kørt med 500A moduler i snart 4 år og ikke oplevet unoder af nogen art.
Og sidst med ikke mindst - glæd dig til lyden !!!
Ice
__________________ QNAP TS-453Be, LUMIN S1, Roon
Nu-Vista 800.2, Elac Concentro S 507
Boe Audio Black XLR,
Boe Audio Black Ethernet,
Nordost Frey2 højttalerkabel.
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix:
En "stjerne stelforbindelse" betyder vel bare, at man samler alle jordforbindelser i et samlingspunkt? Det skulle vist minimere potentialeforskelle og hjælpe med at forhindre selvsving/brum - har jeg læst :-). Noget andet er, at AGND og PGND vist nok allerede er forbundne i selve ice power modulet (data ark side 2):

Hvis jeg har tolket det rigtigt, at de allerede er forbundne, skal AGND og PGND vel ikke forbindes igen, da det kan give små potentialeforskelle? Jeg skal vel bare nøjes med at afkoble PGND med et RC-led til kabinetjord?
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det har du helt ret i. Forbinder du dem udenfor modulet får du en stelsløjfe og der kan opstå brumproblemer.
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu ENDELIG snart ved at være færdig med forstærkerne. Jeg har lavet et par mindre ændringer i diagrammet, men har ellers bare ventet og ventet på, at mine kabinetter skulle blive færdige. Det endte med at jeg fik en lokal smed til at lave dem (i stedet for ham, der oprindeligt skulle gøre det) og jeg er meget tilfreds med resultatet. Jeg har dog ikke fået malet dem endnu:

|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimTherkelsen skrev:
musifix:
En "stjerne stelforbindelse" betyder vel bare, at man samler alle
jordforbindelser i et samlingspunkt? Det skulle vist
minimere potentialeforskelle og hjælpe med at forhindre selvsving/brum
- har jeg læst :-). Noget andet er, at AGND og PGND vist nok allerede
er forbundne i selve ice power modulet (data ark side 2):

Hvis jeg har tolket det rigtigt, at de allerede er
forbundne, skal AGND og PGND vel ikke forbindes igen, da det kan
give små potentialeforskelle? Jeg skal vel bare nøjes med at afkoble
PGND med et RC-led til kabinetjord?
Mvh. Kim |
|
|
Ja både AGND og PGND er forbundet på ice modulet, de er også forbundet
til kølepladen på ice modulet. Tjek evt. efter med et multimeter.
Jeg vil nok også anbefale noget mere end 1000uF til +/-12V. 12V
forsyningerne er de mest kritiske da de driver både opamps, digital
kredse osv.
Du kunne evt. også bruge en bedre regulator end LM7812. F.eks. LM317 /
LM337 som er variabel udgaver og kræver et par modstander for at give
12V. Hvis det skal være helt vildt kunne man også lave en diskret
opbygget regulator.
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
DarkWing:
På mine 500A MK2 moduler er kølepladen og AGND/PGND ikke forbundne. Jeg har kigget på dem og målt efter med et multimeter. Så jeg regner stadig med at forbinde PGND med et RC-led til kabinet-jord, med mindre at du kan overbevise mig om andet 
Jeg har kun anskaffet/bygget en 12V strømforsyning indtil videre, så jeg er åben overfor bedre ideér. Jeg vil bruge større kondensatorer end 1000uF. Har du nogle diagrammer over bedre 12V forsyninger?
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimTherkelsen skrev:
DarkWing:
På mine 500A MK2 moduler er kølepladen og AGND/PGND ikke forbundne.
Jeg har kigget på dem og målt efter med et multimeter. Så jeg regner
stadig med at forbinde PGND med et RC-led til kabinet-jord, med
mindre at du kan overbevise mig om andet 
Ingen problem så, de er bare forbundet på mine 250A, men de er også en tidlig udgave, de har nok ændret det siden. 
Jeg har kun anskaffet/bygget en 12V strømforsyning indtil videre, så
jeg er åben overfor bedre ideér. Jeg vil bruge større
kondensatorer end 1000uF. Har du nogle diagrammer over bedre 12V
forsyninger?
|
|
|
Mon ikke du kan finde et diagram her: http://www.epanorama.net/links/psu_linear.html
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rettelse:
Kølepladen og Pgnd er forbundne igennem en RC parallel (10KOhm/10nF) på ice power modulet fandt jeg ud af (se manualen s. 3). Beklager at jeg åbenbart er lidt uduelig med et multimeter - jeg havde først bare tjekket om der var direkte forbindelse. Så jeg skulle altså ikke bruge en stelforbindelse udover dem igennem ice power modulerne.
|
| Til top |
|
| |