Sendt: 07 November 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i et tidligere indlæg under "Mit Surround" skrevet følgende...

Så er de indledende øvelser i begyndt i akustik og indretning af lytterummet i Egoist Biografen. Ovenstående måling af lavet med en umådelig dårlig mikrofon som sidder i et headset. Jeg har i dag bestilt en mikrofon på nettet fra IBF i tyskland så jeg kan foretage en mere præcis måling.
Udover det kritiske bas-område er der er lige lovligt store udsving ved 1kHz og 5kHz som jo bestemt ligger lige i det hørbare område. Jeg afventer den nye mikrofon og vil så foretage en 15-20 målinger lige omkring min sweetspot for at få et vejet gennemsnit der kan bruges til noget. Dette skal så resultere i en ommøblering og akustisk indretning af rummet. Man kan købe/lave alverdens ting som kan løse de forskellige problemer. Når jeg kender frekvensen kan jeg så udregne hvilke møbler/flader der eventuelt driller.
| | |
Så vidt jeg kan regne mig frem til:
V=f x l eller udbredelseshastigheden = frekvens x bølgelængde. Lydens hastighed i luft er mere eller mindre konstant 340 m/s
Jeg har ballade ved henholdsvis f= 1kHz og f=5kHz.
340m/s divideret med 1000s = 1/3m divideret med 2 = 16 cm
340m/s divideret med 5000s = 1/15m divideret med 2 = 3 cm
Jeg dividerer med to da bølgelængden er fra top til top.
Der kan ikke opstå resonanser i rummet, hvis alle afstande i det er mindre end ½ bølgelængde, hvilket er det samme som to gange den største afstand i rummet er mindre end bølgelængden.
Det vil sige at jeg leder efter en genstand på henholdsvis 16 cm og 3 cm der forstyrrer mit lydbillede? Ja, nej måske??? Kan vi lige få noget input her?
|