Forfatter |
|
SA freak Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 08 November 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i tvivl om det er en god ide at bygge højtalerkabinet i massiv træ s.s. ask/birk/bøg osv da det (muligvis) kan slå sig i forhold til f.eks. MDF som er mere formstabilt.
Det mest foretrukne generelt er MDF som jo både er billigt og nemt at få et godt resultat ud af + at huller kan spartles, men hvis man bygger i massiv 26mm eks. ask så er finer jo ikke nødvendig med de ulemper som det kan give ved samlinger.
Ideen med massiv træ har ellers tiltalt mig da Silvan har gode tilbud og kvaliteten er bedre end tilsvarende fra Bauhaus.
Så mit spørgsmål er : Hvorfor bruger man ikke massivtræ til DIY højtalere herinde når mange af projekterne ofte runder 10-20000kr.......
Mvh
Jan
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 08 November 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle det ikke være en god ide? Jeg bruger selv "køkkenbordplader" (30mm limtræ) når jeg bygger højttalere. Jeg gider ikke finere MDF længere, og lydmæssigt, er limtræ fuldt ud på højde med MDF.
|
Til top |
|
|
SA freak Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt så langt ........ men HVORFOR taler alle hifinørder så primært om MDF eller HDF som gudematerialet og bestiller finer fra Italien og bander over samspillet med åretegning mellem finerbanerne.
Jeg betragter næsten forummet her som et leksikon da folk som regel er udvildige testdommere over alt muligt udstyr og der er flere utroligt velykkede ht konstruktioner men alle har været igennem spartelfasen og slutter i finérfasen.
Jeg har muligvis ikke læst alt herinde men jeg mangler en nørd som har bygget ht'ere i ægte massiv træplade så jeg kan snylte på hans erfaringer lige såvel som jeg vil komme med indlæg fra mine egne erfaringer til sidst.
Jeg har beslutte mig for birk/bøg eller ask og skal have den hårdeste type ala maghoni som jo bliver til meget fint støv ved overfræsning men har ikke fundet oplysninger på dette.
Mvh
Jan
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gran har den fordel frem for fyr, at det ikke misfarves af sollys og tobaksrøg. Grantræets celler forbliver lukkede efter fældning, i modsætning til fyr.
|
Til top |
|
|
SA freak Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heye se det var jo fin info selvom "spruce" (gran) ikke var den første træsort jeg ville gætte på som den mest vellydende pga den lave vægt,så det læner sig op af teorien om at vægt alene ikke er afgørende men nærmere materialets egendæmpning.
Desværre synes jeg at gran har for meget ved så det nemt splintrer men jeg vil følge hans anvisninger og vælge det næstbedste.
Det perfekte valg er ifølge hans teori knogler eller ben men vil nok give et makabert udseende i stuen og skræmme gæster væk.
Er der nogen som kan fortælle hvilken træsort er "Maple"... birk?
Mvh
Jan
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maple : Ahorn
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 08 November 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 08 November 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marple er Ahorn er jeg 99% sikker på. Men det skulle jo være lyst i lyden, Ask blød og mahogni midt i mellem. Nu er det jo hans egen mening han giver udtryk for, så du må nok ud og banke på nogle planker, af forskellige træsorter.
Som dansker er ville et godt bud være Bøg eller Eg  __________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 09 November 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg ikke ligefrem kalde ask for blød. Det svarer vel nogenlunde til Eg og Mahogni (Acuja). Jeg har arbejdet i alle materialer - også til højttalerkabinetter.
Dette sæt er opbygget i MDF med Mahogni sider:

Mine aktuelle højttalere er opbygget i tilsvarende materiale - se min hjemmeside.
Næste gang bliver det massiv ask - et herligt materiale at arbejde med og med voksbehandling holder det farven.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
Sendt: 09 November 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Alt det her lyder sjovt for en snedker.
HDF er helt sikkert det mest lyddøde materiale hvis man ikke tager vådrumsgips med. Men så ikke sagt, at alt det andet ikke kan bruges. Det kommer også an på hvor store fladerne er og hvor god afstivningen er indvendig. Jeg er ikke selv hjemmebygger men følger med. For her kan jeg lære lidt om det.
Det er rigtigt, at limtræ er, at foretrække frem for planker da det ved sammenlimning er blevet mere stift. Det er osse rigtigt, at man mindsker gul- og farv-ning ved voksning eller rettere gør processen langsommere.
Man kunne jo starte med vådrumsgips indvendig og så lække HDF beklædt med den finish man nu vil have. Så er man næsten sikkert på kabinettet er dødt.
Håber ikke jeg forstyrede for meget. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toolate skrev:
Hej
Alt det her lyder sjovt for en snedker.
HDF er helt sikkert det mest lyddøde materiale hvis man ikke tager vådrumsgips med. Men så ikke sagt, at alt det andet ikke kan bruges. Det kommer også an på hvor store fladerne er og hvor god afstivningen er indvendig. Jeg er ikke selv hjemmebygger men følger med. For her kan jeg lære lidt om det.
Det er rigtigt, at limtræ er, at foretrække frem for planker da det ved sammenlimning er blevet mere stift. Det er osse rigtigt, at man mindsker gul- og farv-ning ved voksning eller rettere gør processen langsommere.
Man kunne jo starte med vådrumsgips indvendig og så lække HDF beklædt med den finish man nu vil have. Så er man næsten sikkert på kabinettet er dødt.
Håber ikke jeg forstyrede for meget.
|
|
|
Tak for input fra en proff.
Hvilke tykkelser fås vådrumsgips i?
|
Til top |
|
|
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
Sendt: 09 November 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
det største problem jeg har med at bruge f.eks bordplader til køkkenet, er at det er stavlimet. det ligner jo et opretstående bord  jeg vil have åretegninger i fuld længde, ikke de forkortede og klippede udgaver  __________________ Daniel
|
Til top |
|
|
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
Sendt: 09 November 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Vådrumsgips er 12-13 mm i tykkelsen og alene tror jeg ikke det er velegnet som kabinet til ht.
Og til Daniel så kan man få stavlimet på mange måder også med gennemgående stave så ligner det ikke et "køkkenbord". Og så syntes jeg faktisk, at Janils ht ser ret godt ud. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
Til top |
|
|
SA freak Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Twellmann skrev:
det største problem jeg har med at bruge f.eks bordplader til køkkenet, er at det er stavlimet.
det ligner jo et opretstående bord
jeg vil have åretegninger i fuld længde, ikke de forkortede og klippede udgaver |
|
|
Til større ht'ere kan det måske ligne et bord men til et par 12L 2vejs systemer
bliver det nok ikke så slemt.
Stavlimningen gør vel at der ikke opstår betydelige spændinger i træet.
Mit valg falder 95% sikkert på ask da det har gode akustiske egenskaber og er ret hårdt så den næsten kan poleres og ikke splintrer desuden synes jeg det er en flot træsort.
Silvan kører pt med et tilbud på en 26x800x1500mm plade til 600kr. i FIN kvalitet.
|
Til top |
|
|
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
Sendt: 09 November 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er også bare lidt gas..
I skal bare huske at have en god skarp klinge til rundsaven
der ligger vist forresten en trælast/snedkerfirma ude bag ved glostrup storcenter, de sælge vist rigtige planker af bla. ask og andre hårde træsorter.
__________________ Daniel
|
Til top |
|
|
miba Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 09 November 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er tilbøjelig til at give twellmann ret i hans første inlæg. Uden at ville gøre nogle kede af det, men det er bare ikke super pænt med stavlimet træ.. Og det lugter langt væk af at være hjemmebygget (på godt og ondt)- snedker eller ej.
-Hvis det endeligt skal være stavlimet, så gør som sonus faber og lim stavene i højttalerens fulde længde, det er der da stil over !
|
Til top |
|
|
SA freak Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan i nok have ret ............ må lige se på pladen hvor lange stavene er så der kan tages højde for det inden tilskæringen.
Ellers kan man gå efter en træsort med blødere overgange mellem stavene....altså finere åretegning
Der skal monteres SS 8546 og 2905-9500 i kasserne så lidt klasse og finish skal der være.I filteret kommer der Jensen Caps samt spoler med lav dc modstand ala X coil.... fladt kobber.
|
Til top |
|
|