Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Velleman K4100 forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 November 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej

I min evige jagt på en forforstærker er jeg faldet over en Velleman K4100:
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id=9202

Er der nogen der kender den?
Umiddelbart ser den jo ud til at kunne alt det jeg leder efter - dvs. være digital og fjernbetjent - og har tilmed hovedbøf-udgang. Dog nævner de ikke noget om om net-udgangen er switched - det ville jo super anvendeligt

Én ting undrer jeg mig dog over - og det er at de specificerer udgangen til 1 V. Det er rigeligt til Bofa'erne, som er dem jeg pt. savner noget fjernbetjent til, men det er nok lige en kende for lidt til mange nye effektforstærkere hvis man vil kunne udnytte dem fuldt ud.
Så er der nogen der kan sige om de 1 v ud blot er for de specificerede 0,5 v ind?
Jeg går ud fra det er nemt at ændre de andre indgange (tape 1/2, tuner) til samme følsomhed som CD ved blot at ændre nogle komponentværdier i de forskellige indgange til de samme som for CD-indgangen...

Og derudover - er der nogen der kan fortælle noget om den lydmæssige side af sagen?

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

raver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 November 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

jeg er lige med på en lytter da jeg selv lige har bestilt K8040 Effektforstærker til min sub ..

vil prøve at lave min egen aktive sub nemlig .. og har ikke lige råd til en hypex ! en 100W RMS mono forstærker burde være nok ! :)

Til top Vis raver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af raver

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Kender ikke K4100, men kender flere andre konstruktioner fra Velleman.
Ved dog, at K4100 er en ret gammel konstruktion. Men jeg har et katalog fra 1993 hvor den også er i. Så helt ny er konstruktionen ikke.
Normalt ville jeg ikke mene alderen på konstruktionen er et problem, hvis der var tale om koventionel teknik. Men den er digital styret... Altså... Baseret på digitale lydbehandlingskredse til indgangsvalg, volumen osv. Og den slags ann tidligt i 90'erne er ikke noget at råbe hurra for!!

Desuden skal du huske, at Velleman IKKE er et decideret audio-firma. Det vil sige, at det er de samme folk der konstruerer løbelys, controllerkort og så disse audio-konstruktioner. Altså... Ike folk der brænder for audio.
Derfor er der ikke tale om noget revolutionerende. Nærmere ganske mainstream-konstruktioner. Et rigtigt ingeniørprodukt.
Af samme årsag skal du nok ikke forvente nogen lydmæssig åbenbaring.

Mit bud er, at du skal overveje noget andet ret kraftigt!!! Kig evt på LC Audios forforstærker....

Ellers, hvis det skal være Velleman, så kig på K8021, som er en "High End" forforstærker. Hvor meget High End den er skal jeg ikke kunne sige. Men jeg er ikke i tvivl om, at den er MEGET bedre end K4100. Den benytter bl.a. ALPS potmeter til volumen, og er vist nok relæstyret.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

@Hurtig
Er godt klar over at K4100 ikke er nogen ny konstruktion, men solid state potentiometre har man da også haft rimeligt længe og så et par op-amps, som jo ikke er noget problem lige at bytte ud til noget bedre.
Nå, men jeg tror jeg i den nærmeste fremtid vil gå igang med en Dantimax-konstruktion i stedet - de bygger i hvert fald på kendt teknologi og diagrammerne er modsat K4100 tilgængelige. Hvis bare Velleman havde gjort manualen til K4100 tilgængelig som med de fleste andre sæt var det jo nemt lige at se hvad det var for en fætter og om den bruger en skod-potmeter-IC. Kan for sjov skyld oplyse at jeg har bygget deres remote volume control MK164 med TC9413AP som regulator. Ikke en speciel audiophil IC, men den fungerer faktisk overraskende godt - og specielt prisen taget i betragtning (kondensatorerne er dog byttet ud til nogle tør-aluminiums, der kort fortalt tager det positive fra hhv. elektrolytter og tantaler, men uden det negative) - men det er jo trods alt kun legetøj

Den Dantimax konstruktion jeg påtænker er den ChipVol1 med PGA2310, Input1 og Control1 med LCD. Overvejer dog om jeg skal tage RelVol1 i stedet, men PGA2310 skulle jo være rigtig god.
Minus ved Dantimax er dog at jeg selv skal lave kabinettet (får hurtig tendens til at blive noget hjemmelavet i det) og med kvalitetsknapper, strømforsyning osv. løber det meget hurtigt op i pris, selvom de tre moduler + de småting Dantimax har tilgængelige kun bliver ca. 13-1400. Og vil jeg have en hovedtelefonforstærker i den, må jeg finde en egnet konstruktion.

Kender godt K8021/8020. De er ganske fornuftige og lyder prisen taget i betragtning rigtig godt. Har selv haft en K8020, men solgte den (desværre) på et tidspunkt hvor jeg ikke havde så meget at bruge den til.
MEN. De kan ikke fjernstyres og så er der et minimums gain på 2 (3 dB) og det medfører at man påpulært sagt brænder det hele af kl. 9 med dagens signalkilder og effektforstærkere. Dette gain er dog nemt nok at ændre til 0 dB i 8021 så det bliver en ren buffer, da den bruger opamps, men det ændrer ikke ved den manglende fjernbetjening.
Ja, de bruger reed-relæer til at foretage omskiftningen med. Absolut lækker kvalitet og den kan blive endnu bedre med bedre komponenter og bedre opamps. Men som sagt, dog ikke lige den type forforstærker jeg leder efter.

@raver
Den K8040 er nu kun 70w RMS i 8 ohm og 90 w i 4 ohm (var der nogen der sagde Linn ). De tal vidner om det nok ikke er en speciel strømstærk forstærker, men afhængig af hvor højt du vil spille kan det sikkert være fint nok.
Men kabinettet og den mekaniske kvalitet er da lækker nok - specielt prisen taget i betragtning. Bare ærgeligt de ikke har lavet den med diskrete udgangstransistorer eller med en mere strømstærk IC, det tror jeg vil kunne give et væsentlig boost i både lydkvalitet, men også i 4 ohms belastninger.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 November 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Den Dantimax konstruktion jeg påtænker er den ChipVol1 med PGA2310, Input1 og Control1 med LCD. Overvejer dog om jeg skal tage RelVol1 i stedet, men PGA2310 skulle jo være rigtig god.
Minus ved Dantimax er dog at jeg selv skal lave kabinettet (får hurtig tendens til at blive noget hjemmelavet i det) og med kvalitetsknapper, strømforsyning osv. løber det meget hurtigt op i pris, selvom de tre moduler + de småting Dantimax har tilgængelige kun bliver ca. 13-1400. Og vil jeg have en hovedtelefonforstærker i den, må jeg finde en egnet konstruktion.

Spørg Mikkel fra Dantimax, det kan være han har PCB og komponenter liggende til en Hovedtelefonforstærker. Han har mange projekter igang.... Så det skulle ikke undre mig

Lige en ting, hvis du køber PGA2310 modellen, er jeg interesseret i at høre hvad du synes om den!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Spørg Mikkel fra Dantimax, det kan være han har PCB og komponenter liggende til en Hovedtelefonforstærker. Han har mange projekter igang.... Så det skulle ikke undre mig

Lige en ting, hvis du køber PGA2310 modellen, er jeg interesseret i at høre hvad du synes om den!

DOH! Det er selvfølgelig Control2 der skal bruges hvis man også vil have LCD

Det kunne jeg selvfølgelig gøre... Men det kan nu også være jeg bare lader den være uden bøfforstærker og så laver en separat eller finder en og sætter i. Skal alligevel lige have mailet til Mikkel og høre nærmere hvad forskellen er på 1 eller 2 rotationsdekodere. For nok ser det fedt ud det han laver, men beskrivelserne kunne godt være bedre
I første omgang tror jeg bare jeg udelader bøfforstærkeren - håber jeg kan layoute det sådan at jeg kan få plads til en uden at det virker akavet at den er der hhv. ikke er der.

Skal nok lade høre fra mig. Hav lidt tålmodighed... Jeg har endnu ikke bestilt noget som helst.
Påtænker at oprette en tråd i Mit DIY project når jeg så småt er gået igang

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 16 November 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv købt  en  passiv pre fra  Dantimax

Den fungerer perfekt og kvaliteten er helt i top

Ja du har ret, der overlades en del til fantasien i hans beskrivelser, såvel som i byggevejledningerne, de er ikke for den uøvede.

Jeg overvejer om jeg skal prøv den med gain

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Ahh... Du kører med to encoders. Hvordan betjenes det så? Er alle funktionerne tilgængelige med encoder versus knapper?

Må indrømme jeg mest er til knapper, men skal man have nogle kvalitetsknapper koster de øh knapper...
Elfa har en række rigtig lækre "vandal-sikre" knapper i rustfrit stål. Men prisen Man får hurtigt brugt for flere penge på knapper end på modulerne

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 16 November 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Den ene er omskifter og den anden volumen, men  jeg har  R/M  til min så jeg skal egentlig ikke bruge  Alps 'erne . Det er iøvrigt processoren der styrer det hele, derfor er der samme funktioner tilstede. Jeg har et 2*16 display, det giver lige lidt ekstra synes jeg.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Ok. Tak for forklaringen. Jeg undrer mig dog bare over hvordan en funktion som mute vil være tilgængelig med to drejeknapper... Mute er jo en meget anvendelig funktion på både apparat og fjernbetjening - men kun hvis den er hurtigt tilgængelig, ellers kan man jo lige så godt skrue ned.

Btw. Hold øje med DIY-forummet i den kommende tid. Har nemlig bestilt ChipVol1, Input1 Control2, C2Panel2 samt display og lidt løsdele. Når jeg modtager de første dele bliver tråden skudt igang

Til LCD-displayet valgte jeg det røde (så er spørgsmålet om det er sort med rød tekst eller rød m. sort tekst, men det vil vise sig ). Overvejede meget om jeg skulle tage det som dit, nemlig blå m. hvide bogstaver. Jeg tog dog det røde for at være lidt mere gammeldags og fordi alt i dag er blåt, hvidt eller (gyys) industri-grønt. Håber bare de har valgt 660 nm (nanometre) til baggrundsbelysningen - 660 nm er nemlig IMO de røde lysdioder der giver den absolut flotteste røde blandt dem alle (ja, røde lysdioder fås i mange nuancer!) - en rød, der både har styrke og glød.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 18 November 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Jeg var selv i tvivl om jeg skulle tage rødt eller blåt, det blev så blåt

Mute er svjs kun tilgændelig via rm

Glæder mig til at se dit setup   Jeg er ved at have mit bygget i kabinetter, sammen med to Zappulse monoblokke.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej soxen

Så kan du tjekke DIY forummet!
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31966

Den første spæde start på mit projekt

Btw. Det ser ud til displayet er sort - dvs. så er teksten rød Kan ikke vente med at se det i aktion

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes