Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Noble potentiometer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 November 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Halløj i buret

Sideløbende med mit forforstærker-projekt er jeg ved at samle dele ind til en hovedtelefon-forstærker.

En sådan skal jo også have et potentiometer og for at undgå at skulle betale fragt, moms, told og afgift af afgifterne ved at købe det foreslåede ALPS RK27 i udlandet, ledte jeg efter alternativer.

Jeg faldt over et Noble... Det ligner faktisk det der:

Er det et godt potentiometer?? Er det ledende plast eller kulbaner?
Ja, jeg kunne have spurgt, men gjorde det ærgeligt nok ikke og der er lidt langt derud

Forhandleren der har det havde taget det hjem til en konstruktion i High Fidelity - guderne må vide hvornår den konstruktion blev bragt... Eller bringer HF stadig selvbyggerkonstruktioner en gang i mellem?

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Det er IMO bedre end Alps'en, men jeg kan ikke huske om det er kulbane eller plast. Desuden er det en smule større end et RK27, så om det
passer i dit print ved jeg ikke. Lad mig lige måle efter en gang når jeg kommer hjem i aften

/U.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 29 November 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Halløj i buret

Sideløbende med mit forforstærker-projekt er jeg ved at samle dele ind til en hovedtelefon-forstærker.

En sådan skal jo også have et potentiometer og for at undgå at skulle betale fragt, moms, told og afgift af afgifterne ved at købe det foreslåede ALPS RK27 i udlandet, ledte jeg efter alternativer.
Ja, jeg kunne have spurgt, men gjorde det ærgeligt nok ikke og der er lidt langt derud

Forhandleren der har det havde taget det hjem til en konstruktion i High Fidelity - guderne må vide hvornår den konstruktion blev bragt... Eller bringer HF stadig selvbyggerkonstruktioner en gang i mellem?

Nok fra en tidlig før 90' konstruktion, men lad dig ikke narre, det er et helt ok potentiometer. Det vigtigste parameter v. stereo-pots er at lineariteten (sporingen) mellem de 2 potmetre holdes indbyrdes (ikke noget med 10K Ohm på det ene og 9 K Ohm på det andet i samme position)

Og prisen bør holdes under 400 kr., ellers er der jo Penny & Giles. hvis de stadig kan opdrives.

Allan Bradley havde også engang et 10K Ohm pot, best. nr:  JD-2-N-032-103-U-A, men det er ikke til pcb montage.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Et noble er vist ledende plast, men det har en meget fin tolerangce.

Men et alps rk 40 med kulbane lyder bare bedre, det er dog ik så fint tolerangcemæssigt, det kan vist stadig fås hos lc audio.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

OK, tak for input allesammen

Kendte ikke lige RK40, men det er da måske værd at overveje det Noble...

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 29 November 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Sådan et  Noble som dette her  dette her er 100kom

kan ses her vor det er åbnet http://server2.uploadit.org/files/nhj444-Noble.JPG det her er 10kom

http://server2.uploadit.org/files/nhj444-Noble1.JPG

http://server3.uploadit.org/files/nhj444-Noble2.JPG

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Halløjsa

Interessant!

Altid glad for at se ting inden i
Men... Ser det ikke lidt funny ud eller er det bare mig?? Kører det i steps eller?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 November 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Halløjsa

Interessant!

Altid glad for at se ting inden i   Så er der et par biller mere.
Men... Ser det ikke lidt funny ud eller er det bare mig?? Kører det i steps eller?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hey

Cool! Men.. Jeg undrer mig stadig om det er stepless eller ej...
Ser man på f.eks. potentiometeret fra Thel.de ser det jo lidt anderledes ud:

Her ses det at "trinene" er til at fintrimme potentiometret med... Men da Noble ikke har det (blot udtag til Loudness-halløj), undrer jeg mig over hvorfor det er indelt i så mange steps...

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 02 December 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Tjek den side:

http://www.hificollective.co.uk/components/potentiometers.ht ml

Her har de en del forskellig bl.a. NOBLE

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 December 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved hvor der ellers er high-end kulpotmeter ?. Det skal lyde godt, jeg er kold ift. om de to kanaler nu er så ens :)
Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Synes lige jeg burde komme med en opdatering på denne tråd.

Hovedtelefonforstærkeren jeg vil bygge og som jeg har modtaget print til er PPAv2
http://www.tangentsoft.net/audio/ppa/amp2/

Jeg har købt Noble potentiometret, for jeg synes det så så kanont lækkert ud og "en feel" sammenlignet med min hukommelse af et ALPS RK27, som imo kun er en tand bedre end RK18 er det vist Elfa lagerfører. Så skidt med at det ikke kan være på printpladen, da jeg har købt den hammond-kasse de foreslår - benforbindelserne er fine, men det rager ud over kanten, så kassen vil være for kort.
Og så er det vist heller ikke helt et "current production" jeg har fået fat i. Dato-stemplet siger uge 13 - altså i det herrens år 1984. Ak ja, sommeren '84 Men det er totalt ubrugt og virker bare kanont lækkert sammenlignet med alt nyt jeg har været i nærheden af
Hvis der er noget jeg elsker, så er det gammelt elektronik (gammel teknik i det hele taget) vagt til live med glans og glød
Det kan være jeg hellere må købe et par stykker mens de er til at få fat på til at lægge på lager. Det er nok lidt som en god portvin

Gav var det 290,- for det, så det må ikke siges at være galt. Specielt ikke når nu printpladerne går så let gennem tolden som alm. brev, så er der ingen grund til at risikere noget ved at købe et RK27 med, som er med til at gøre forsendelsen interessant - vupti, så har du betalt mere i gebyrgribe end et Noble koster (den egentlige told/moms er i denne sammenhæng til at overse).

Har også skaffet de vigtigste transistorer (2n5087 + 2n5088). En anden vigtig, pn4392 til biasen, kunne jeg ikke skaffe, men 2n4392 er praktisk talt magen til og det kan pga. printets layout (ben på linie) sagtens lade sig gøre at sætte 2n i uden det bliver alt for amatør-agtigt.
"Rail isolation" transistorerne var heller ikke til at finde. Købte lidt af de foreslåede 2n5459, men med det mærke jeg fik fat i lå IDSS åbenbart i den lavere ende, så til dem bruger jeg bare BF245C (invers benforbindelse) i stedet for for ikke at købe mig fattig i porto på at prøve alskens erstatninger med samme benforbindelse. Så er det godt at lige netop de har plads nok til at de kan vendes om, for det kan 2n5087/8 ikke - i hvert fald ikke så det bliver pænt pga. den måde de sidder op og ned af hinanden på. Havde de bare givet dem lidt plads, så kunne man have brugt BC550/60C (praktisk talt samme elektriske egenskaber som 2n5087/8'erne, igen "blot" invers benforbindelse) uden problemer i lande hvor amerikanske transistorer næsten ikke er til at købe.

Så stay tuned. Snart vil der starte en tråd om en næsten DIY hovedbøfforstærker her et sted på h4a
(btw. må snart se at få rundet den pre helt af )

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Gav var det 290,- for det, så det må ikke siges at være galt.

Det ved jeg snart ikke rigtigt. Du kommer da nok til at tude lidt hvis jeg fortæller hvad jeg gav for de fem jeg købte på ebay

/U.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

@ CarrotMan

Fortæl fortæl Håber de var nye.

Må indrømme at med mindre sælgeren er i Europa og har mindst et par håndfulde gode karakterer og ingen negative eller i det mindste så kun en enkelt eller to negative hvor det er åbenlyst køber der er uretfærdig - eller en pæn sjat gode karakterer hvis det er uden for Europa. I begge tilfælde skal de acceptere PayPal.
Hvis ikke ovenstående er opfyldt, er jeg ikke meget for at købe noget over eBay.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
@ CarrotMan

Fortæl fortæl Håber de var nye.

54 USD - for 5 stk! Jeg ha ikke kigget datokoden, men de virker ganske fint
EDIT: Prisen er naturligvis inkl. porto

/U.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 December 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Nogen der ved hvor der ellers er high-end kulpotmeter ?. Det skal lyde godt, jeg er kold ift. om de to kanaler nu er så ens :)

Jeg har prøvet en del kol potmeter men noble er bedre, med kol potmeter er lyden lidt mere flad og efter et par år skal de skiftes, noble skal lige renses for snavs så køre det igen, det var min arfarimg

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

@ CarrotMan

Det må siges at være billigt!

Mit sammenligningsgrundlag er nu også mere basseret på hvad alm. forretninger og internetbutikker tager for diverse potentiomtre. I den sammenligning synes jeg nu stadig 290 er om ikke billigt, så nogenlunde fair pris.
Hos Elfa koster et RK 18 i omegnen af 100 kr. inkl moms men + porto. RK 18 er ikke high end, men det er hæderligt uden nogen kritikpunkter prisen taget i betragtning. Så' der Brinck, hvor du også kan få et potentiometer m. 6 mm aksel til ca. 45 kr. Uha en grim oplevelse. Det er sidste gang jeg køber Brinck's potentiometre hvis ikke de kan diske op med noget bedre. Ringere kvali skal man lede længe efter

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 December 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
@ CarrotMan

Det må siges at være billigt!

Mit sammenligningsgrundlag er nu også mere basseret på hvad alm. forretninger og internetbutikker tager for diverse potentiomtre. I den sammenligning synes jeg nu stadig 290 er om ikke billigt, så nogenlunde fair pris.
Hos Elfa koster et RK 18 i omegnen af 100 kr. inkl moms men + porto. RK 18 er ikke high end, men det er hæderligt uden nogen kritikpunkter prisen taget i betragtning. Så' der Brinck, hvor du også kan få et potentiometer m. 6 mm aksel til ca. 45 kr. Uha en grim oplevelse. Det er sidste gang jeg køber Brinck's potentiometre hvis ikke de kan diske op med noget bedre. Ringere kvali skal man lede længe efter  Der har du ganske ret men det er ikke en Hi-Fi biks det er mere elektronik bygge set, der er Åge Nilsen en tan bedre

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

@ nhj4

Jep. Aage Nielsen er rigtig god. Faktisk køber jeg flere ting der efterhånden end hos Brinck. Der er blevet for meget disko og blå lys over Brinck. Visse stik - f.eks. guld phono til både ledning og chassis er AN helt suveren med.
Derimod kunne AN ikke klare en kæmpe alu-knap til potentiomeret og Elfa hvor jeg tit bestiller ting AN og Brinck ikke kan klare (typisk kvali kondensatorer) havde heller intet interessant - den fik jeg så til gengæld hos Brinck. d35 x h22 mm massiv sandblæst aluknap m. "harlekin" mønster på kanten. FØJ den lækker En rigtig mandeknap, der udstråler KONTROL

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes