Hej
Jeg er den til dels lykkelige ejer af et par Aurum Cantus 2LE. Kanon i mlt/disk, men begrænset i bunden. Andre venlige personer i forumet har anbefalet at parre med sub's. Jeg overvejer derfor hvorvidt det kan betale sig at bygge et par passive subs til hver af dem. Tanken er at erstatte standerne med to kabinetter, der hvis man anvender højtalerens bund-fladeareal og standerens højde på 600 mm vil give et indvendigt volumen på 19,7 L ved brug af 19 mm sider/top/bund. Front er kun 200mm, hvorimod sider er 260 mm, hvilket tillader en 8 " enhed.
Budgettet hedder forøvrigt noget i retning af 2000-2500 uden finish.
Monacor laver en 8" enhed (SPH 200 CTC), med følgende data:
Fs 22 Hz, Qms 4,91, Qes 0,23, Qts 0,22, SPL 88 dB og Vas 75 liter. Enheden er 8 ohm dobbelt svingspole. Der om mere senere.
Jeg har ingen specielle preferencer for dette mærke, blot et stort katalog tilrådig.
Jeg har regnet lidt på ud fra de tilgængelige formler jeg har på QB4 (igen, eneste formler tilrådighed), og lander på Vb= 14,6 liter, F3= 49,9 Hz, Fb= 37,1 Hz. Kabinettets proportionsforhold imellem sider/front/top er ikke helt skævt, ud fra ønsket om forhindring af stående bølger. Portens areal er nærmest ubetydelig, og spørgsmålet er om man ud fra transientgengivelsen var bedre stillet med et lukket princip. Naturligvis bliver det så ikke kælder dybt, men ud fra de volummæssige forhold ligger der jo allerede en begrænsning.
Da enheden er med dobbelt svingspole er spørgsmålet om de to spoler må parallelkobles for at bringe impedansen ned på 4 ohm for at tilpasse enheden til de to øvrige i Cantus'en. Enhedens iøvrigt bedre følsomhed en selve Cantus'en er vel nærmest en fordel idet det vil være nemmere at dæmpe denne i forhold til at skulle forsøge at hæve følsomheden i mlt/disk.
Spørgsmålene jeg har brug for hjælp til er derfor:
1: Er det en født katastrofe, eller ikke helt tosset ? Delefrekvensen betyder naturligvis at der skal anvendes store spoler, men hva.
1: Enhedens placering på siden burde vel ikke betyde det store idet vi er i lav frekvensområdet - altså ingen forsøg på sprednings-integration imod de to eksisterende enheder i Cantus'en.
2: Anbefalet delefrekvens generelt (150 -250 Hz?)
3: Og nu det tricky - Filter. Igen lad mig høre jeres anbefalinger. Et passivt filter op imod eksisterende mlt enhed var min umiddelbare tanke, men igen delefrekvens, flankestejlhed og tilpasning ?
4: Man kunne jo også lave et komplet nyt filter, men det vil vel kræve adgang til enhedernes data'er hvilket jeg ikke har, kender til at de eksisterer.
Ser frem til lidt gode råd.
mvh
Thomas P.