| Forfatter |
|
sgun Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 06 December 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige fået en h/k avr 335, og efter den er sat foran mine jamo D 165 så er diskanten gået i den ene højtaler.
nu får jeg så nogle b&w højtalere i julegave , men ingen sub .
pengene er små her for tiden, og så tænkte jeg på at bruge de to 10" basenheder til at bygge en sub, eller måske 2.
Som jeg har forstået det, kan jeg bare købe en hypex forstærker og så smide det hele i et kabinet.
men hvor stort skal jeg lave kabinettet?
hvor stor skal forstærkeren være? smid gerne nogle links
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 11 December 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
man bliver nok nød til at få nogle spec. eller et link til dem på enheden, ellers kan man ikke besvare dit spørgsmål.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 04:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Banz har ret - man kan ikke vide, hvordan 10" enhederne vil virke, hvis man ikke kender deres tekniske egenskaber, dvs. Thiele/Small data. Ellers ville en lukket boks på 35-50 liter pr enhed være et gæt... En Hypex har frekvenskorrektion i bassen, så den kan hjælpe hvis der mangler niveau. Jeg tror ikke, at den mindste Hypex kan klare to 10", så du skal nok bruge den mellemste model - hellere den største, men den koster osse mere.
|
| Til top |
|
| |
sgun Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan desværre ikke finde nogle oplysninger på enhederne. Det eneste jeg ved er at højtalerne hedder jamo D165
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 12 December 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
D165 er en model fra en af Jamos billigere power-serier, som var meget populær for omkring 15 år siden. Der er lagt mere vægt på højt lydtryk end egentlig subbas, så enheden er ikke ubetinget egnet til formålet.
Er du sikker på at det er nødvendigt med en sub til dine kommende B&W'er? Hvilken model er det?
Men hvis du bare skal have lidt ekstra skub i bassen kan du jo bare benytte samme mål og basport som højttaleren har nu. Sådan er den jo afstemt. Alternativt kan du smække to enheder front mod front i samme kabinet i en push/pull-konfiguration. Så kan du nøjes med det halve kabinetvolumen. Hvordan porten så skal udformes, kan jeg ikke lige gennemskue.
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange gange er en sub ikke nødvendigt, men bare noget man godt kunne tænke sig. du skal jo også tænke på at subben skal være lige så god som resten af anlægget, ellers sænker de bare kvaliteten
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
det jeg mener med at ´kunne tænke sig´ er at man tror det giver en bedre lyd, men det er lidt snyd for mange gange gør det intet i musik, eller det hvis du bare køber en eller anden billig sub, det der er det er at den skal kunne bevæge membrammen lige så hurtigt (skifte retning fra frem til tilbage, eller omvendt) som selve hæjtaleren, hvis den ikke er i stand til at gøre dette så vil bare faktisk bare gøre lyden dårligere i musik, men dette er dog ikke så vigtigt i film der kan en langsom sub sagtens bruges.
|
| Til top |
|
| |
homemade Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2005
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har bygget en 2 subs ud af basserne fra en dali 909 ( vifa WP 25, 10"), til dem har jeg sat en Thommesen sw 1.4 subamp. (den mindste). Jeg har benyttet mig af målene fra højtaleren.
Resultatet er at de brager fint til filmbrug, men til musik er de ikke særligt velegnet. Det skal tilføjes at de var billige  .
En anden ting, det kan være svært at smide gamle enheder ud , men
en rimelig 8" basenhed kan fås fra omkring 500-600 kr
|
| Til top |
|
| |
homemade Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2005
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med " en 2 subs" mener jeg 2 kabinetter med 1 enhed i hver, der deler subampen
|
| Til top |
|
| |
sgun Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay er så kommet frem til at jamoerne ryger ud...
har så overvejet at bygge s8d fra frequence, men er ikke meget for at købe noget jeg ikke har lyttet til. ville den være et godt valg i en hjemmebio der måler 6*3 meter.
den skal spille sammen med :
b&w dm303 - front
b&w lcr3 - center
gale dipol højtalere - bag
|
| Til top |
|
| |
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej har du prøvet Jamoerne som sub? inden du skrottede dem?
du kunne vel bare starte med at lade blive i deres orginal kabinet og så sætte en forstærker til dem, til ren afprøvning kan du jo bare bruge en gammel stereo forstærker. så kan man altid opgradere han af vejen.... __________________ "Så slap vi af med Saddam Hussein.., - så mangler vi bare Nik & Jay!"
|
| Til top |
|
| |