| Forfatter |
|
sprinG300 Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hep hey. Er ganske ny her på forummet, ligesom jeg sådan set heller ikke rigtigt har leget med hifi før. Men nu skal det altså være. Jeg har store planer om at indrette et kombineret øverum/hyggecafé (på 25- 30m2), hvilket betyder at jeg gerne vil lave et anlæg der er relativt alsidigt.
Umiddelbart ville jeg foretrække at streame musik fra min computer, men samtidig ville jeg være glad for analoge muligheder. Hvad er mulighederne? Hvilke enheder er essentielle og - ikke mindst - hvad kommer det til at koste?
Tror jeg vil bygge selv, men vil da gerne høre lidt om hvorvidt det kan betale sig (besparelse ift. arbejdstid).
Jeg har tonsvis af ting at spørge om, men vil gerne høre nogle forslag først (ved jeg har formuleret mig utroligt tyndt, men kan sgu ikke lige overskue hvad folk skal have at vide for at kunne sætte sig ind i det).
Jonas __________________ Play that funky music...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt spm:
1: Kan du uddybe øverum?
2: Kan du liste de forskellige formål op, som anlægget skal bruges til?
3: Præcist hvilke medier, har du tænkt dig at tilslutte. Du har sagt PC, men hvad med pladespiller mv.?
Kan du komme med et ca. budget. Alt efter behov kan det ligge fra få tusinde til både fem og seks cifrede beløb.
|
| Til top |
|
| |
sprinG300 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart skal der smides trommesæt derind, plus guitarer, en bas og mic. Så det ville være nice hvis jeg kunne plugge instrumenter til også.
Hvad angår streaming af musik ville jeg faktisk foretrække kun at gøre brug af computeren, da det er en hel del nemmere at finde rundt i mine musikarkiver dér end det er at rode med alle cd'erne.
Budgetmæssigt vil jeg sige et sted mellem 5-10.000. Det absolutte gennemsnit på 7.500 er faktisk meget passende da det er hvad jeg kommer til at tjene her i juleferien. Men hvis det kan gøres billigere er det bare super, da jeg skal skifte trommesæt ud snarest.
/Jonas __________________ Play that funky music...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det ikke hifi du skal bruge men PA. Du kan sikkert få nogle svar her, men jeg vil klart anbefale www.soundcheck.dk eller www.aage.dk istedet. Her findes der mere kompetente folk til den slags end her.
|
| Til top |
|
| |
sprinG300 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm... k. tænkte sgu nok jeg var galt på den... må dog samtidig sige at jeg meget gerne vil have alternativer... dvs. at jeg gerne vil vide hvad jeg skal gøre hvis jeg dropper at bruge rummet som øver... Kan også ske jeg bare køber den sædvanlige bunke forstærkere osv. og smider i et hjørne, for rummet skal primært bruges til at drikke nogle øl og høre noget musik i (måske skal der smides en projektor engang hvis jeg får råd)
__________________ Play that funky music...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et festanlæg i den nævnte prisklasse skal nok findes på brugtmarkedet. Jeg kunne forestille mig der vil blive spillet meget højt når festen er på sit højeste. Om lidt er der sikkert nogle der nævner Dali 450 som højttaler. Men glem alt om små 6½ tommer basser.
Find en gammel Cerwin Vega med 15" bas hvor kantophænger er iorden eller skiftet inden for de sidste par år. Her tilslutter du en god gammel forstærker. Af mærker kan nævnesOnkyo, Harman Kardon, NAD, Denon, Sansui mfl. Der vil også være PA forstærkere, men de har ofte blæserkøling der vil genere ved lav styrke.
Ældre integrerede forstærkere har som regel RIAA indgang til pladespiller, så ingen problemer her. PC tilsluttes analogt som var det en CD afspiller.
Et par af de helt store CW'er kan også anvendes til musik, når bare der ikke spilles alt for højt. Her skal du så have en lille mixer på, og jeg vil klart anbefale en limiter der indstilles så højttalerne ikke tager skade. Jeg vil dog klart anbefale en PA højttaler til dette formål. Her bør det være muligt at finde noget på brugtmarkedet til en rimelig pris.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt. bygge højttalerne selv. Kig efter brugte 15" Beyma
basenheder, en 8" eller 10" Fane Studio M serie og så et horn eller en
bullit diskant af god kvalitet. Enhederne vil koste omkring 4000 kr.
For restbeløbet er det absolut muligt at finde en fornuftig forstæker
og en lille mixer.
|
| Til top |
|
| |
sprinG300 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder umiddelbart ganske overskueligt... Det skal dog nævnes at der nok ikke vil blive spillet så voldsomt højt. Det er trods alt ikke nogen festsal der skal spilles op, og generelt foretrækker jeg selv at lyden er på et niveau hvor det stadig er muligt at snakke sammen. Men det er self. altid rart nok at være garderet  __________________ Play that funky music...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du køber brugte enheder, vil prisen på en 10" Beyma bas og en 15" ikke være mere end få hundrede kroner, så byg hellere lidt for kraftigt, så kan det også følge med til øvelokalebrug med trommer og det hele.
Alternativer til Beyma bas er JBL, FANE, Cerwin Vega B36. Grunden til jeg nævner Beyma er en god kvalitet, og de ses tit på brugtmarkedet.
|
| Til top |
|
| |
bertelsens Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen!!!!
Er der nogen der har gode erfasringer med AUDIOVECTOR C" MK II ?
__________________ npb
|
| Til top |
|
| |