Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Serie- Parallelforbundet lyt/diode.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med mange indlæg her (Hurtig, Kurt von Kubik m.fl.) vedr. især store 'lytter' til udgangsforstærker, synes jeg der manglet lidt sammenhængende information omkring forskellige konsekvenser og især den lydmæssige erfaringen med subj. ved den type ændringer.

Kondensator..
Serieforbindelse = ½ kapacitet og dobbelt spænding etc. Parallelforbindelse = dobbelt kapacitet etc.

Ensretterdioder..
Hvis parallelforbindelse også udføres med ensretterdioderne i en brokobling = fordeler strømmen over 2 eller flere dioder i stedet for de 4 vanlige dioder, opnå's der fordele her ?

Eller skal der i stedet for de gængse 1N4xxx typer mfl. anvendes Schottky dioder ?

Hvad sker der lydmæssigt/støjmæssigt ifm. de forskellige muligheder ?

--

Hvis vi ser bort fra det prismæssige, samt de fysiske pladskrav og glemmer transformator i denne forbindelse. Hvad er det mest optimale - er der så nogle fordele lydmæssigt, ved valg af en/flere dioder, samt de vanlige typer overfor Schottky ?

Hvad er erfaringerne på området, fordele/ulemper ?
Hvem har målt på de her ændringer, og hvad blev resultatet ?

Venlig hilsen
Finn
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 December 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Fedt oplæg.....

Er nemlig selv ved at bygge et effekttrin hvor jeg bruger Schottky dioder som sidder enkeltvis og altså 8stk, men tænker selv hvorfor man ikke bruger elektrolytter?? -godt nok mister man noget lavfrekvens men de er jo ikke hørbare når man snakker om 5-10hz.....

Jeg bruger dioder på 5A 60v. som jeg gav 7-8kr. pr. stk. de havde kun 6stk tilbage i TO-hus så dem blev det ikke, blot dem som ligner alle andre....

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
Kondensator..Serieforbindelse = ½ kapacitet og dobbelt spænding etc. Parallelforbindelse = dobbelt kapacitet etc.

Korrekt. Større lytter, mere strøm til bas.

FinnC skrev:
Ensretterdioder..Hvis parallelforbindelse også udføres med ensretterdioderne i en brokobling = fordeler strømmen over 2 eller flere dioder i stedet for de 4 vanlige dioder, opnå's der fordele her ?Eller skal der i stedet for de gængse 1N4xxx typer mfl. anvendes Schottky dioder ?Hvad sker der lydmæssigt/støjmæssigt ifm. de forskellige muligheder ?--
Hvis vi ser bort fra det prismæssige, samt de fysiske pladskrav og glemmer transformator i denne forbindelse. Hvad er det mest optimale - er der så nogle fordele lydmæssigt, ved valg af en/flere dioder, samt de vanlige typer overfor Schottky ?Hvad er erfaringerne på området, fordele/ulemper ?Hvem har målt på de her ændringer, og hvad blev resultatet ?

Det, jeg kender til elektronik, skal man være påpasselig med at parallelkoble aktive komponenter. De, der leger med parallelkoblede udgangstrin i deres effektforstærkere, ved, at man helst skal sætte en modstand i serie med hver transistor for at få en jævn fordeling af strømmen mellem trinnene. Ellers vinder en af transerne og denne brænder af. Om det også gælder dioder, er jeg overbevist om, det gør, men jeg har ikke praktisk erfaring. Derudover kan det også være, at dioder overlever, da man vælger typer, der kan klare strømmen. For du havde vel ikke tænkt dig at sige: Dobbelte dioder, halv strøm -> strømmæssigt svagere dioder?

Well, du har åbenbart ikke læst tråden http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19825&KW=bo holm.

Og så er der meget mere gang i sådanne diskussioner på www.diyaudio.com, end der er her. Men som du vil læse i den anden tråd nævnt her ovenfor, er der nogen, der vil eksperimentere. Jeg vil også, men ikke lige foreløbig . . . du ved . . . julen . . . !

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 December 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
FinnC skrev:
Kondensator..Serieforbindelse = ½ kapacitet og dobbelt spænding etc. Parallelforbindelse = dobbelt kapacitet etc.

Korrekt. Større lytter, mere strøm til bas.

FinnC skrev:
Ensretterdioder..Hvis parallelforbindelse også udføres med ensretterdioderne i en brokobling = fordeler strømmen over 2 eller flere dioder i stedet for de 4 vanlige dioder, opnå's der fordele her ?Eller skal der i stedet for de gængse 1N4xxx typer mfl. anvendes Schottky dioder ?Hvad sker der lydmæssigt/støjmæssigt ifm. de forskellige muligheder ?--
Hvis vi ser bort fra det prismæssige, samt de fysiske pladskrav og glemmer transformator i denne forbindelse. Hvad er det mest optimale - er der så nogle fordele lydmæssigt, ved valg af en/flere dioder, samt de vanlige typer overfor Schottky ?Hvad er erfaringerne på området, fordele/ulemper ?Hvem har målt på de her ændringer, og hvad blev resultatet ?

Det, jeg kender til elektronik, skal man være påpasselig med at parallelkoble aktive komponenter. De, der leger med parallelkoblede udgangstrin i deres effektforstærkere, ved, at man helst skal sætte en modstand i serie med hver transistor for at få en jævn fordeling af strømmen mellem trinnene. Ellers vinder en af transerne og denne brænder af. Om det også gælder dioder, er jeg overbevist om, det gør, men jeg har ikke praktisk erfaring. Derudover kan det også være, at dioder overlever, da man vælger typer, der kan klare strømmen. For du havde vel ikke tænkt dig at sige: Dobbelte dioder, halv strøm -> strømmæssigt svagere dioder?

Well, du har åbenbart ikke læst tråden http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19825&K W=bo holm.
Nix, helt korrekt - den er fra et tidspunkt, hvor jeg var fraværende, men mange tak for den.
Der var en indgang til dele af det jeg eftersøgte.

Og så er der meget mere gang i sådanne diskussioner på www.diyaudio.com, end der er her.
Helt korrekt, og jeg følger også med der. Men jeg mangler lidt mere af det praktiske her. Det er
aldrig tilstrækkeligt at kunne bytte kabler og udskifte kondensatorer - hvorfor er faktisk det væsentligste. Der er også særdeles kompetente DIY'er i danmark - håber at kunne lokke nogle af dem frem..  de må jo få lidt tid her i de kommende dage..

Men som du vil læse i den anden tråd nævnt her ovenfor, er der nogen, der vil eksperimentere. Jeg vil også, men ikke lige foreløbig . . . du ved . . . julen . . . !

Ja julen skal også passes boholm, du har helt ret. Eksperimenterne venter vi med til efter nytår

Til Zenon. Jeg tror du har mistolket mit indlæg lidt. Jeg prøver at få lidt mere information om noget valgmuligheder, så jeg bedre kunne teste og evt. ændre en strømforsyning. Det er et åbent indlæg = mange muligheder og deres konsekvenser. Følg link fra boholm, der er noget for dig der.

Tak for dine link boholm. Jeg kender godt problemerne med at brænde halvlederne af ifm . at parallelkoble, også 'svage' dioder, da de jo i sagens natur aldrig er helt ens, så skal det gå galt.

Som du kan se herover, er det også erfaringen vi har her i DK, som jeg prøver at trække frem i lyset (de gemmer sig) - hvem har prøvet det her, hvad var resultaterne:

- Lydmæssigt (subjektive)
 - Målemæssigt (objektive) 'Snubbers', ESR/strøm/varme for lytter, støj/strøm/varme fra dioder etc.

PS. Din signatur er fortræffelig..

Venlig hilsen
Finn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes