Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Måling av høyttalere - verdiløse resultat (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Espen B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 23 December 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har gjort flere forsøk på å måle frekvensrespons++ på høyttalerne mine. Målingene har jeg foretat hjemme i min egen stue. Jeg har gjort MLS måling og benyttet ETF 5 sammen med en RadioShack SPL meter (har i tillegg kjøpt et eksternt lydkort - anbefalt i ETF's hjelpefil).
Jeg har forstått det slik at ved å benytte MLS skal en kunne gjøre fornuftige målinger selv i en stue. Ved å justere ned Gate Timing, så skal bidrag fra refleksjoner filtreres bort.

Når jeg gjør nærfeltmålinger, ~10cm fra elementene, virker måleresultatene ok, men måler hele systemet, ~1m fra høyttaleren, er målingene helt verdiløse. Snur jeg høyttaler+måleoppstilling 45deg endrer resultatet seg drastisk - uansett Gate Timing

Jeg har regnet på tiden på den reflekterte lyden i forhold til avstander i rommet og satt Gate Timing i hennhold til dette.
Jeg har selvfølgelig kalibrert lydkort, samt lagt inn kalibreringskurve for SPL meteret.

Er det noen som har tanker rundt hvordan jeg kan få gjort bedre målinger?

Det hadde vært interessant å fått målt høyttalerne i et rom hvor en kjenner rommet respons - er der noen som vet om noen slike muligheter, fortrinnsvis i området hvor jeg bor (Bergen)?

Mitt høyttalerprosjekt
Til top Vis Espen B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Espen B Besøg Espen B's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes