Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Trafo VS Nettet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 26 December 2005 kl. 03:06 | IP-adresse registreret  

Er det ikke normalt, at jo større trafo der er i en forstærker, jo mindre påvirkning vil der være fra nettet ?

Det jeg tænker på er, hvis en trafo er "for lille" og man trækker effekt på den, der er lige på grænsen til hvad den kan levere, vil der så ikk blive trukket mere fra nettet (i peak).

hvofor jeg spørger er, pga et lille forsøg vi har prøvet med en forstærker, når man spillede højt, kunne få lyset i stuen til at blinke - - efter at ha sat en trafo/ensretter mere i (præcis magen til) og 2 x 10.000 uF kunne man pludselig ikke få lyset til at blinke så nemt. (og det kan vel næppe være de 2 x 10.000 uF)

Normalt ville man jo tro at når lyset blinkede, så havde man nået effektgrænsen i stikkontakten, men man kommer vel ikke længere væk fra den effektgrænse, ved at sætte en trafo mere i, vel.

Sølv de rigtige steder - er guld værd.
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 27 December 2005 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Har vi slet ingen bud på dette ?

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 27 December 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

95 har kigget, ingen har givet et bud og der er ihvertfald EN herinde der ved ALT om strøm og forstærkere.

Thomas!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 December 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Jeg ved desværre ikke ret meget om strøm, men jeg supplerer gerne med lidt erfaring

I "gamle dage" hvor jeg rodede med bilstereo, oplevede jeg noget lignende. Det kunne ordnes med en kondensator på strømforsyningen. Hvis der kan drages paralleler, tror jeg det er de 2 kondensatorer der hjælper dig ved peakstrømme, og dermed gør udslaget.

calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 December 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Den eneste måde du kan få lyset til at blinke på, er at få spændingen til at falde, et gør du ved at trække meget store strømme, og ved hjælp af ohms lov kan man så regne ud, at der skal temmelig store strømme til (eller tilstrækkelig tynde/lange ledninger). Så jeg holder på det må være kondensatorerne som glatter det hele lidt ud. I en bil er det meget nemmere at får det hele til at blinke med! Her kører man jo kun 12 V og trækker derfor betydelige mængder strøm...

Mvh Anders

Til top Vis calimero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af calimero

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 27 December 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Ja ok, men spørgsmålet er egentligt hvad TRAFOEN har af indvirkning ?

Lad os "sige" at vi ikke havde sat de lytter på - hvad så ?

Hvis en forstærker leverer 100 W i 8 ohm - 200 W i 4 ohm - 400 w i 2 ohm (ja jeg ved den ikke findes) og det er i 2 kanaler = max 800 Watt, er det så overflødigt at ha en trafo på der er OVER 1000 Watt ? - Eller gælder = Jo større, jo bedre ?

calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 27 December 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart vælge at overdimensionere lidt, jeg kan ikke helt svare på hvorfor, nok mest fordi at jeg tror den så holder spændingen lettere på sekundær siden. Ved peak belastninger, tømmer man jo kondensatorne, og her ville det jo være rart om trafoen kunne levere rigeligt med strøm og holde spændingen.
Til top Vis calimero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af calimero

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at det nok er de 20000 uF som i første omgang gør forskellen. Lyset blinker fordi den hårde belastning får spændingen på lysnettet
til at falde kortvarigt. Kondensatorerne virker som reservoir og "holder spændingen oppe" ved kraftige peaks.

/U.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 27 December 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Som CarrotMan skriver er det kondensatorerne der lades op og afgiver de impulsstrømme som forstærkeren har brug for, derfor er det en god ide med en stor strømreserve, da den strøm kondensatorerne kan levere er momentan, yderlig forbedring kan opnåes ved flere mindre kondensatorer, da mindre kondensatorer afgiver deres strøm hurtigere end store kondensatorer.

Påvirkningen fra/til nettet vil være større med en større traffo, da modstanden i traffoen vil være mindre, og dæmpningen gennem traffoen også vil være mindre, dette betyder så at man kan trække væsentligt større strømme fra nettet = meget blink. Dog får man ofte ikke ret meget ud af at overdimensionere traffoen, da forstærkeren ikke kan levere mere end en vis mængde effekt. Men er traffoen derimod for lille, vil det påvirke lyden væsentligt.

Så svaret må være at det er kondensatorerne der har afhjulpet dit problem, du kan jo prøve med to parallelkoblede traffoer(skal være ens) uden mere kapasitet, så vil blinkeriet højest sandsynligt blive væere, da dæmpningen bliver mindre og der kan hentes mere fra nettet.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Sendt: 27 December 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Som CarrotMan skriver er det kondensatorerne der lades op og afgiver de impulsstrømme som forstærkeren har brug for, derfor er det en god ide med en stor strømreserve, da den strøm kondensatorerne kan levere er momentan, yderlig forbedring kan opnåes ved flere mindre kondensatorer, da mindre kondensatorer afgiver deres strøm hurtigere end store kondensatorer.

Påvirkningen fra/til nettet vil være større med en større traffo, da modstanden i traffoen vil være mindre, og dæmpningen gennem traffoen også vil være mindre, dette betyder så at man kan trække væsentligt større strømme fra nettet = meget blink. Dog får man ofte ikke ret meget ud af at overdimensionere traffoen, da forstærkeren ikke kan levere mere end en vis mængde effekt. Men er traffoen derimod for lille, vil det påvirke lyden væsentligt.

Så svaret må være at det er kondensatorerne der har afhjulpet dit problem, du kan jo prøve med to parallelkoblede traffoer(skal være ens) uden mere kapasitet, så vil blinkeriet højest sandsynligt blive væere, da dæmpningen bliver mindre og der kan hentes mere fra nettet.

Ok, skide godt og perfekt forklaring

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes