Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: diy bånd spørgsmål... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har anskaffet mig et par neo magneter og vil prøve at lave mig et bånd. Da det bare er for at prøve har jeg valgt at det blir 15cm og så 25mm bredt

Jeg har indkøbt englehud i 25mm bredde og nupper så alufolien(0,011mm mener jeg??) fra køkkenet til selve båndet

De 2 måder jeg kender for at lave båndet er:

1. En enkelt bred leder hvor man så ska bruge en trafo for at få impedansen op på noget mere normalt end under 1ohm

2. Flere ledere for at undgå trafoen...

Nogen der ka forklare hvordan man udregner hvor høj impedansen blir??? Evt nogen gode forslag til båndet med flere ledere og hvor mange??

Trafoen ka jeg slet ik regne ud så den ide er nok skrottet, hvis ik der findes en side der hedder trafoer til bånd for dummies

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet en del bånd i tidens løb, men lige nu er det heildiskanter der trækker og jeg har en tråd om dem under diy-projekter.

Hvis du har et bånd på 15cm længde og kører med alu i 11my så får du alt for mange ledere. Jeg har ikke formler for det i hovedet (men kan finde dem). Til gengæld sidder jeg med en af mine heilmembraner i 15cm's længde med en lederbanebredde på 3.5 mm i 14my tykkelse. Denne lederbane er ca 7 meter lang (48 ture frem og tilbage) og ender på 8 ohm. Det ender i frustation hvis du prøver at forbinde så mange returledere.

Du kan finde noget madpapir der består af et tyndt papirlag plus et alulag på bare 7my det vil hjæpe dig med at få den ohmske værdi op med et færre antal ledere. Man limer aluen på bærefolien og har papirsiden udad, denne kan så trækkes forsigtigt af med fingersnilde og en hårtørrer.

Jeg prøvede engang for sjov at måle frekvensgang på lidt forskellige forsyningstrafoer og blev egentligt forbavset over at flere af dem uden problemer kunne gengive op til 18-20kHz så en trafoløsning kan lade sig gøre for få penge.

Jeg skal prøve at finde et link til dig med en svensker der har lavet et bånd med en hjemmestrikket trafoløsning (håber jeg kan finde det).

Englehuden er nem at arbejde med men er egentlig for tung. Brug den til fingrene istedet når du skær dig undervejs. Som erstatning for englehud har folk brugt følgende. Magnetbånd (VIDEO), silkepapir, isolationsfolien i en kvalitets-plast-kondensator og....

Det bliver spændende at se hvor du kommer hen med projektet, Held og lykke!

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hej Wuffer,

Du kan finde lidt om DIY bånd på min hjemmeside:
http://www.soundimage.dk/Different-col/Ribbon-DIY.htm

Ellers prøv at Google .... der er MASSSER af hjemmebyggede bånd på nettet.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

takker.. har snakket lidt med en svensker som os har bygget et bånd og han mener det nemmeste for at få modstanden op er at lave et længere bånd 40cm.. så det blir løsningen hvis det går helt galt med det lille bånd..

regner med at lave jernåg til den i næste uge..

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Er det nødvendigt med jernåg?? Mener at have set folk der ikke brugte det. Gad vide om ikke magnetfeltet bliver mere jævnt åp den måde (men ikke så kraftigt).
Jeg kan ikke lige lure det... så skulle jeg vist have lyttet lidt mere i fysiktimerne på IHA.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

O.K. Jeg troede du havde lagt dig fast på de 15 cm. High Fidelity havde en konstruktion sidst i 90erne kaldet Loudfix. Den bestod af et ca 40cm bånd med 9 ledere (tror jeg). 4ledere for på bærefolien og 5 bagpå. De parrede den med en 8tommer så de må have opnået en passende følsomhed.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Per.G skrev:
O.K. Jeg troede du havde lagt dig fast på de 15 cm. High Fidelity havde en konstruktion sidst i 90erne kaldet Loudfix. Den bestod af et ca 40cm bånd med 9 ledere (tror jeg). 4ledere for på bærefolien og 5 bagpå. De parrede den med en 8tommer så de må have opnået en passende følsomhed.

ville helst ha lavet en på 15cm men hvis det er nemmere at lave en der er lidt længere så må jeg jo prøve det...

loudfix artiklen har jeg en kopi af men desvære ka man ik se ret meget på de tegninger af selve båndet da det er en kopi

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hva så wuffer gik du i stå eller...?

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

fuldstændigt... det er sat på hylden på ubestemt tid..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes