Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Skære i smi eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa....

Jeg skal igang med hjemmebyggeriet i næste uge håber jeg, men jeg er kommet i tvivl om, hvad der er smartest, eller om det er ligemeget. At skære samlingerne i smi, eller bare banke dem sammen og derefter spartle samlingerne inden maling eller finér?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Hvis du har værktøjet til, at samle dem efter det er skåret i smig får du det pæneste resultat. Man kan oss godt få et pænt resultat på den anden måde, der er bare mere arbejde i det.

Man laver jo seletøj til, at samle rammer med og sådan nogel kan man bruge til dette formål.

Men hensyn til finéring ved jeg ikke hvad muligheder du har. Men og lime på bagefter er jo en nem mulighed. Dog kan det være svært og få det pænt ved kanterne. Finéren kan trævle så her skal du passe på.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Toolate: Mange tak for dit svar.

Jeg har tænk på det der "folie noget" i stedet for finér, for det skal jo bare "tapes" på, men jeg har aldrig set hvordan det ser ud, men jeg har mine bange anelser om at det kommer til at se ud derefter og det er jeg ikke interesseret i selvfølgelig. Men der er jo lang vej endnu til jeg kommer dertil, så nu må vi se.

Hvis du eller andre har erfarring med det der "tape halløj" vil jeg gerne høre om det.

Michael

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Det er nok lettere at få pænt, hvis du skærer i smig. Spartling kan være svært at få jævn nok... Det gælder især hvis du folie-'finerer'. Maling er mere tolerant, især hvis du bruger struktur på malingen (strukturrulle).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Min personlige mening med det der tape vil du nok ikke høre.

Er det første gang du skal DIY. Så ville jeg jo nok male. Man kan få gode malinger som flyder ud og ser pæn ud. Så kan man osse lakere bag efter og få piano "look a like", her skal man bare sørge for, at maling og lak kan sammen.

Når du har samlet kassen i smig kan du jo lime finér på en af siderne a´ gangen. Lægge en plade oven så med noget tungt så den trykker finéren glat på kabinettet.(husk plastik mellem pladen og finéren så det ikke sætter sig sammen). Og så tager du en skarp kniv og skærer forsigtigt den overlappende finér af. Sådan forsætter du så hele vejen rundt. Du pudser med fint slibepapir(korn120-180) bag efter og til sidst kan du så lakere dit finérede kabinet(mellemslib mellem hvert laklag m/k 180-240). Og ooooo lalalaaaa en finish.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene....

Jeg er endnu ikke begyndt, endsige gået i gang med bestille tingene, da jeg er i tvivl om hvad jeg skal vælge. Det ér første gang jeg DIY og derfor vil jeg gerne have bare lidt føling med projektet inden jeg går igang og derfor er jeg også "tidligt ude" med alle disse småting omkring projektet. Jeg vil overveje det igen, men jeg er nok gået væk fra det der "folie finér". Har også selv på fornemmelsen at det ikke bliver for godt, så det er droppet omend jeg godt kunne se det nemme i bare at smide sådan noget på. Men ærligt,så er det jo ikke for kønt.

Michael

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes