| Forfatter |
|
Mr. Blues Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 19 Januar 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ligger inde med denne konstruktion fra High Fidelity (blad fra 1988 nr. 9).
Hilsen Dennis
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er jeg ret sikker på jeg har hjemme i skuffen et eller andet sted. Kigger lige i aften og finder jeg den , så scanner jeg den til dig.
|
| Til top |
|
| |
Mr. Blues Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 20 Januar 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder lovende.
Hilsen Dennis
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 20 Januar 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har osgå diagrammet liggende. Send din mailadresse, så skal jeg maile det til dig i løbet af weekenden.
Du kan i øvrigt medfordel ændre lidt i opstillingen. Emittermodstanden på hver af de 2 input transistorer kan med fordel skiftes til en almindelig diode 1n4148. Samtidig skal du øge emittermodstandene størrelse på udgangen, da de ellers trækker for meget strøm. Jeg kan lige vise dig det på diagrammet....
Konstruktionen er i øvrigt ganske fremragende. Den kan klart anbefales, eks i CD-afspillere. Brug den som buffer, i stedet for de skod op-amps der altid benyttes! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
sjonas Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 20 Januar 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Sjovt at andre tænker på at anvende bufferen. jeg har lige modtaget komponenter til 3 stk.
High Fidelity bragte i nr. 3 1990 en "balanceret linieforstærker" hvor der indgik en forbedret udgave af bufferen, her var der bla. anvendt andre transistorer. Det der den version jeg har tænkt mig at klistre sammen.
Er der nogen der har erfaring med den "forbedrede" udgave?
|
| Til top |
|
| |
Mr. Blues Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 20 Januar 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Hvis jeg skal være ærlig troede ikke at der var nogen reaktion på min forespørgsel. Det er efterhånden en gammel konstruktion.
Jeg vil prøve at bruge bufferen til at nedbringe en høj udgangsimpedans gennem flere pedaler i serie til et acceptabelt niveau i mit guitar setup. Måske er det overkill at bruge en sådan hifi-buffer til denne opgave, men nu må det prøves.
Brisse syntes jeg har set dit brugernavn inde på www.Aage.dk forum!.
Sjonas, jeg har forøvrigt dette nummer (nr.3 1990), men mangler det oprindelige diagram.
Hurtig, du må meget gerne vise disse forbedringer som du kort fortæller om, da jeg senere vil bruge bufferen til mit hifi anlæg.
Hilsen Dennis
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ligger der en zip-fil her : http://brian.nr6.dk/Superbuffer.zip
Fylder ca. 0.8Mbytes
God fornøjelse
Mht, aage.dk så er det ikke mig der hedder Brisse der inde.
|
| Til top |
|
| |
Mr. Blues Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker mange gange! 
Hilsen Dennis
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også tak herfra, det ser spændende ud  Der er vel ikke tilfældigvis nogen der har links til en lignende konstruktion som kan bruges
balanceret?
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carrotman:
Det er da bare at bruge to stk, en til hver fase.
Eller tænker du på en fasesplitter?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
nolde Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Emittermodstanden på hver af de 2 input transistorer kan med fordel skiftes til en almindelig diode 1n4148. Samtidig skal du øge emittermodstandene størrelse på udgangen, da de ellers trækker for meget strøm. Jeg kan lige vise dig det på diagrammet....
|
|
|
1. Hvorfor kan emittermodstandene med fordel skiftes ud med dioder...?
2. Og hvilken værdi mener du da modstandene i udgangen skal ha'?
Mvh.
Per J.
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem


Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk haft kig på dene buffer i nogen tid:
Er der nogen der kender den: Diamond Buffer?
Hvis der er nogen der kender den, hvilke erfaringer har I så med den?
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser umiddelbart meget spændende ud, jeg ville dog aht. til mine øjne og mit blodtryk vælge noget der havde leadede komponenter  . Der
er masser af udgaver af Walt Jung's diamond-buffer rundt omkring hvis du søger på nettet.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den HF buffer ser da spændende ud. Den kunne jeg godt finde på at brygge sammen.
Men... Den er da lidt kedelig mht. transistorer. BC413C/415C kan vist
fint erstattes med 550C/560C, for C udgaverne af 413/415 er vist ikke
så nemme at finde længere.
Straks værre er det med 2SB786 og 2SB737... De godt nok kedelige. Er
der nogen der har et datablad på dem, der ikke er på japansk? Det er
garanteret heller ikke svært at finde en BC erstatning for dem, men det
kræver jo lige et forståeligt datablad
EDIT:
Var vist lidt hurtig. Fandt et japansk datablad hvor egenskaberne stod
på engelsk. Ser ud til at BC327-40/337-40 vil være fine. Til gengæld
var det ikke lige til at se benforbindelserne, så der må man lige
sammenholde print og diagram inden man mokker 327/337 i.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
nolde skrev:
Hurtig skrev:
|
Emittermodstanden på hver af de 2 input transistorer kan med fordel skiftes til en almindelig diode 1n4148. Samtidig skal du øge emittermodstandene størrelse på udgangen, da de ellers trækker for meget strøm. Jeg kan lige vise dig det på diagrammet....
|
|
|
1. Hvorfor kan emittermodstandene med fordel skiftes ud med dioder...? 2. Og hvilken værdi mener du da modstandene i udgangen skal ha'?
Mvh.
Per J. |
|
|
Fordi man benytter modstandene til at danne en bias-spænding til udgangstransistorerne. Denne biasspænding skal være konstant, og ikke påvirkelig af signalet på ndgangen. Det er den også ideelt set, så længe de to strømgeneratorer er ideelle. Men det er de ikke. En diode er noget mere stabil, selvom strømmen gennem den varierer. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Straks værre er det med 2SB786 og 2SB737... De godt nok kedelige. Er
der nogen der har et datablad på dem, der ikke er på japansk? Det er
garanteret heller ikke svært at finde en BC erstatning for dem, men det
kræver jo lige et forståeligt datablad  |
|
|
Disse to har i flere "gamle" konstruktioner været brugt som "low-noise" udgaver af BC54x/BC55x. Jeg tror godt at du kan bruge BC'erne (C-
udgaven) over det hele uden noget nævneværdigt tab i ydelse. Ellers skal du finde nogen japanske "low-noise" udgaver og bruge dem. Jeg kan
ikke lige huske nogen typenumre, men der er nogen stykker som kunne være interessante
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
McAllan skrev:
Straks værre er det med 2SB786 og 2SB737... De godt nok kedelige. Er
der nogen der har et datablad på dem, der ikke er på japansk? Det er
garanteret heller ikke svært at finde en BC erstatning for dem, men det
kræver jo lige et forståeligt datablad
|
|
|
Hvad er der kedeligt ved dem?
Desuden er det en speciel "ultra low noise" transistor, der ikke laves længere.
Og hvad kendetegner en "spændende" transistor?
Hvad med Rohm 2sa933 / 2sc1740? Eller Toshiba 2sc2705 / 2sa1145 ? Eller Toshiba 2sc1815 / 2sa1015 ? __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Disse to har i flere "gamle" konstruktioner
været brugt som "low-noise" udgaver af BC54x/BC55x. Jeg tror godt at du
kan bruge BC'erne (C-
udgaven) over det hele uden noget nævneværdigt tab i ydelse.
Ellers skal du finde nogen japanske "low-noise" udgaver og bruge dem.
Jeg kan ikke lige huske nogen typenumre, men der er nogen stykker som kunne være interessante
/U. |
|
|
OK, tak for det!
Tror nu heller ikke strømreservene i BC327 spiller nogen større rolle i
denne konstruktion. Ang. støj.. Ja, det tror jeg nu heller ikke betyder
det helt store. Så mange transistorer er der jo heller ikke i
signalvejen, men de befinder sig jo selvfølgelig på et kristisk sted,
nemlig mellem potentiometer og effekt.
Btw. Er BC550 ikke også en low noise - eller er 2SD786 bedre?
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Hvad er der kedeligt ved dem?
Desuden er det en speciel "ultra low noise" transistor, der ikke laves længere.
Og hvad kendetegner en "spændende" transistor?
Hvad med Rohm 2sa933 / 2sc1740? Eller Toshiba 2sc2705 / 2sa1145 ? Eller Toshiba 2sc1815 / 2sa1015 ? |
|
|
Hehe. Tror du har misforstået min formulering med kedelig. Med kedelig
mener jeg at de ser ud til at være ret svære at få fat på 
Men ellers generelt ja, så kan jeg godt lide BC, BD og BF. Dejlig nemme at
skaffe, selv for private uden at man skal købe for en bondegård og
plage og tigge hos Farnell.
Endvidere tilsyneladende også dejligt fri for forfalskninger. Har f.eks. fået falske MJ15003 - ikke nogen positiv oplevelse
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
BC550/560 er "low noise", men de er ikke så "low noise" som 737/786. Jeg ikke lige sammenlignet, men til en MC forstærker er 550/560 ikke gode nok.
Kedelig=svær at få fat i. OK, den havde jeg aldrig regnet ud. Jeg ville til hver en tid have troet, at det gjaldt lydindtrykket.
Farnell er nu ikke de eneste, der sælger transistorer. Tip: Gå nærmere kilden.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |