Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 21:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Super Buffer (High Fidelity) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. Blues
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 19 Januar 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ligger inde med denne konstruktion fra High Fidelity (blad fra 1988 nr. 9).

Hilsen Dennis

Til top Vis Mr. Blues's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Blues
 
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Den er jeg ret sikker på jeg har hjemme i skuffen et eller andet sted. Kigger lige i aften og finder jeg den , så scanner jeg den til dig.

 

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse
 
Mr. Blues
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Det lyder lovende.

Hilsen Dennis

Til top Vis Mr. Blues's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Blues
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har osgå diagrammet liggende. Send din mailadresse, så skal jeg maile det til dig i løbet af weekenden.

Du kan i øvrigt medfordel ændre lidt i opstillingen. Emittermodstanden på hver af de 2 input transistorer kan med fordel skiftes til en almindelig diode 1n4148. Samtidig skal du øge emittermodstandene størrelse på udgangen, da de ellers trækker for meget strøm. Jeg kan lige vise dig det på diagrammet....

Konstruktionen er i øvrigt ganske fremragende. Den kan klart anbefales, eks i CD-afspillere. Brug den som buffer, i stedet for de skod op-amps der altid benyttes!



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
sjonas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Sjovt at andre tænker på at anvende bufferen. jeg har lige modtaget komponenter til 3 stk.

High Fidelity bragte i nr. 3 1990 en "balanceret linieforstærker" hvor der indgik en forbedret udgave af bufferen, her var der bla. anvendt andre transistorer. Det der den version jeg har tænkt mig at klistre sammen.

Er der nogen der har erfaring med den "forbedrede" udgave?

Til top Vis sjonas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjonas
 
Mr. Blues
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Hvis jeg skal være ærlig troede ikke at der var nogen reaktion på min forespørgsel. Det er efterhånden en gammel konstruktion.

Jeg vil prøve at bruge bufferen til at nedbringe en høj udgangsimpedans gennem flere pedaler i serie til et acceptabelt niveau i mit guitar setup. Måske er det overkill at bruge en sådan hifi-buffer til denne opgave, men nu må det prøves.

Brisse syntes jeg har set dit brugernavn inde på www.Aage.dk forum!.

Sjonas, jeg har forøvrigt dette nummer (nr.3 1990), men mangler det oprindelige diagram.

Hurtig, du må meget gerne vise disse forbedringer som du kort fortæller om, da jeg senere vil bruge bufferen til mit hifi anlæg.   

Hilsen Dennis

 

  

Til top Vis Mr. Blues's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Blues
 
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Så ligger der en zip-fil her : http://brian.nr6.dk/Superbuffer.zip
Fylder ca. 0.8Mbytes

God fornøjelse


Mht, aage.dk så er det ikke mig der hedder Brisse der inde.
Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse
 
Mr. Blues
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Takker mange gange!

Hilsen Dennis

Til top Vis Mr. Blues's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Blues
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3141
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Også tak herfra, det ser spændende ud Der er vel ikke tilfældigvis nogen der har links til en lignende konstruktion som kan bruges
balanceret?


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Carrotman:

Det er da bare at bruge to stk, en til hver fase.

Eller tænker du på en fasesplitter?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
nolde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 August 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Emittermodstanden på hver af de 2 input transistorer kan med fordel skiftes til en almindelig diode 1n4148. Samtidig skal du øge emittermodstandene størrelse på udgangen, da de ellers trækker for meget strøm. Jeg kan lige vise dig det på diagrammet....




1. Hvorfor kan emittermodstandene med fordel skiftes ud med dioder...?
2. Og hvilken værdi mener du da modstandene i udgangen skal ha'?

Mvh.

Per J.
Til top Vis nolde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nolde
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk haft kig på dene buffer i nogen tid:



Er der nogen der kender den: Diamond Buffer?

Hvis der er nogen der kender den, hvilke erfaringer har I så med den?


__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3141
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Den ser umiddelbart meget spændende ud, jeg ville dog aht. til mine øjne og mit blodtryk vælge noget der havde leadede komponenter. Der
er masser af udgaver af Walt Jung's diamond-buffer rundt omkring hvis du søger på nettet.


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Den HF buffer ser da spændende ud. Den kunne jeg godt finde på at brygge sammen.
Men... Den er da lidt kedelig mht. transistorer. BC413C/415C kan vist fint erstattes med 550C/560C, for C udgaverne af 413/415 er vist ikke så nemme at finde længere.

Straks værre er det med 2SB786 og 2SB737... De godt nok kedelige. Er der nogen der har et datablad på dem, der ikke er på japansk? Det er garanteret heller ikke svært at finde en BC erstatning for dem, men det kræver jo lige et forståeligt datablad

EDIT:
Var vist lidt hurtig. Fandt et japansk datablad hvor egenskaberne stod på engelsk. Ser ud til at BC327-40/337-40 vil være fine. Til gengæld var det ikke lige til at se benforbindelserne, så der må man lige sammenholde print og diagram inden man mokker 327/337 i.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

nolde skrev:
Hurtig skrev:

Emittermodstanden på hver af de 2 input transistorer kan med fordel skiftes til en almindelig diode 1n4148. Samtidig skal du øge emittermodstandene størrelse på udgangen, da de ellers trækker for meget strøm. Jeg kan lige vise dig det på diagrammet....




1. Hvorfor kan emittermodstandene med fordel skiftes ud med dioder...?
2. Og hvilken værdi mener du da modstandene i udgangen skal ha'?

Mvh.

Per J.

Fordi man benytter modstandene til at danne en bias-spænding til udgangstransistorerne. Denne biasspænding skal være konstant, og ikke påvirkelig af signalet på ndgangen. Det er den også ideelt set, så længe de to strømgeneratorer er ideelle. Men det er de ikke. En diode er noget mere stabil, selvom strømmen gennem den varierer.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3141
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Straks værre er det med 2SB786 og 2SB737... De godt nok kedelige. Er
der nogen der har et datablad på dem, der ikke er på japansk? Det er
garanteret heller ikke svært at finde en BC erstatning for dem, men det
kræver jo lige et forståeligt datablad

Disse to har i flere "gamle" konstruktioner været brugt som "low-noise" udgaver af BC54x/BC55x. Jeg tror godt at du kan bruge BC'erne (C-
udgaven) over det hele uden noget nævneværdigt tab i ydelse. Ellers skal du finde nogen japanske "low-noise" udgaver og bruge dem. Jeg kan
ikke lige huske nogen typenumre, men der er nogen stykker som kunne være interessante


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Straks værre er det med 2SB786 og 2SB737... De godt nok kedelige. Er
der nogen der har et datablad på dem, der ikke er på japansk? Det er
garanteret heller ikke svært at finde en BC erstatning for dem, men det
kræver jo lige et forståeligt datablad



Hvad er der kedeligt ved dem?

Desuden er det en speciel "ultra low noise" transistor, der ikke laves længere.

Og hvad kendetegner en "spændende" transistor?

Hvad med Rohm 2sa933 / 2sc1740? Eller Toshiba 2sc2705 / 2sa1145 ? Eller Toshiba 2sc1815 / 2sa1015 ?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

Disse to har i flere "gamle" konstruktioner været brugt som "low-noise" udgaver af BC54x/BC55x. Jeg tror godt at du kan bruge BC'erne (C-
udgaven) over det hele uden noget nævneværdigt tab i ydelse. Ellers skal du finde nogen japanske "low-noise" udgaver og bruge dem. Jeg kan
ikke lige huske nogen typenumre, men der er nogen stykker som kunne være interessante


/U.


OK, tak for det!
Tror nu heller ikke strømreservene i BC327 spiller nogen større rolle i denne konstruktion. Ang. støj.. Ja, det tror jeg nu heller ikke betyder det helt store. Så mange transistorer er der jo heller ikke i signalvejen, men de befinder sig jo selvfølgelig på et kristisk sted, nemlig mellem potentiometer og effekt.
Btw. Er BC550 ikke også en low noise - eller er 2SD786 bedre?


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Hvad er der kedeligt ved dem?

Desuden er det en speciel "ultra low noise" transistor, der ikke laves længere.

Og hvad kendetegner en "spændende" transistor?

Hvad med Rohm 2sa933 / 2sc1740? Eller Toshiba 2sc2705 / 2sa1145 ? Eller Toshiba 2sc1815 / 2sa1015 ?


Hehe. Tror du har misforstået min formulering med kedelig. Med kedelig mener jeg at de ser ud til at være ret svære at få fat på
Men ellers generelt ja, så kan jeg godt lide BC, BD og BF. Dejlig nemme at skaffe, selv for private uden at man skal købe for en bondegård og plage og tigge hos Farnell.
Endvidere tilsyneladende også dejligt fri for forfalskninger. Har f.eks. fået falske MJ15003 - ikke nogen positiv oplevelse


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

BC550/560 er "low noise", men de er ikke så "low noise" som 737/786. Jeg ikke lige sammenlignet, men til en MC forstærker er 550/560 ikke gode nok.

Kedelig=svær at få fat i. OK, den havde jeg aldrig regnet ud. Jeg ville til hver en tid have troet, at det gjaldt lydindtrykket.

Farnell er nu ikke de eneste, der sælger transistorer. Tip: Gå nærmere kilden.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes