| Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Giver det bedre lyd ?
Hvad er pt. det hotte mærke inden for modstande ?
|
| Til top |
|
| |
neist Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det serie modstande kan jeg anbefale Vishay tykfilm, parellel modstande kan udmærket bruges standard trådviklede
Neist
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kan jeg købe vishay ?
Det jeg mente var nu om parallel kobling af flere modstande i serie med signalet var en fordel lydmæssig ?
Søren
|
| Til top |
|
| |
neist Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Induktionen falder ved parallelkobling, har ingen erfaring med lyden her.
Jeg ved at Peak Consult sælger Vishay modstande.
Neist
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan tilslutte mig Vishay.
__________________ /Ulrik
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 03:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man skal udnytte de induktions frie modstande,skal det både være ved paralel og serie, fks vis man dæmper med l pad, er det vigtigt!!!!!
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
| Hvis man skal udnytte de induktions frie modstande,skal det både være ved paralel og serie, fks vis man dæmper med l pad, er det vigtigt!!!!! |
|
|
Hvorfor ?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan sagtens bruge metalfilmsmodstande eller kulfilmsmodstande, i f.eks. 1W og så parallelkoble 10 stk. af disse = 10W.
Metalfilm har den fordel at de ikke støjer i sig selv, men de har en lille smule selvinduktion, men denne halveres hver gang man halverer modstanden. F.eks. 10 stk. 100 ohm i parallel = 10 ohm, her er induktionen ca 3,33 gange mindre end for en enkelt modstand af samme type.
Kulfilm har den fordel at de ikke har nogen selvinduktion, men de støjer en lille smule (egenstøj), men denne støj vil også formindskes ved parallelkobling, da man herved kan begrænse strømmen i de enkelte modstande, og det er effekten/strømmen der er skyld i støjen, og da effekt og strøm hænger sammen med kvadratet, vil det betyde, at en halvering af strømmen vil betyde en fjerdedel effekt, som belastning af modstanden.
Konklusionen må der for være at man med fornuftigt resultat, kan bruge alm. modstande i parallelkobling. Lydmæssigt er parallelkoblede modstande, de trådviklede effektmodstande laaaaaangt overlegent, mens lyd forskellen på Vishay og parallelkoblede modstande er svær at finde.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
R.P. skrev:
| Hvis man skal udnytte de induktions frie modstande,skal det både være ved paralel og serie, fks vis man dæmper med l pad, er det vigtigt!!!!! |
|
|
Hvorfor ? |
|
|
Det lyder "frækt"
Den induktion der forkommer i gængse modstande er fuldstændig uden betydning i højttalersammenhæng.
Til gengæld er det en god ide at undgå modstande med magnetiske materialer og "huse" af "keramik" "plast" eller metal.
Bortset fra de hjemmelavede grafit modstande er der såmænd ingen grund til at ofre mere end de almindelige effektmodstande, gerne uden overfrakken af "keramik"
der let fjernes ved "et klem" i en skruestik eller med en vandpumpetang.
Ideelt bør seriemodstande have negativ temperaturkoefficient og parallelmodstande positiv ditto hvilket taler for kombinationen grafit (serie) trådviklet (parallel)
Temperaturkoefficient 0 ville naturligvis være at foretrække hvis svingspolerne også var neutrale, men det er de ikke
Hvis i falder over gamle trådviklede uden magnetiske endekapper så brug dem.
Waal
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2003 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der vil jeg ikke give dig ret, for induktion er lig med afrulning, så hvis man bruger modstande med lav eller ingen induktion, er det jo nettop for at modstandene ikke ændrer sig frekvensafhængigt.
Jeg bruger selv hjæmmelavede grafit modstande(tidligere arkitekt blyantstifter) i serie med signalet, og der er vishay ikke meget bevendt til sammenligning.
Men til paralel er de fremragende!!
Hvis man dæmper med en l pad, og serie modstanden er ganske lille vil paralel modstanden være ganske stor, det er derfor ikke svært at forestille sig hvad der sker hvis en af modstandene i denne dæmpning andrer bare en lille smule på den samlede modstand på diskanten, så vil filteret hæve eller sænke delefrekvensen, og så vil den ellers så veludmålte højtalers( som nogen påstår +- 1,5 db inden for 20 til 20000 hz) ryge sig en tur.
Så induktion er ikke ligegyldigt, det bruges som regelt til at lave delefiltre med!!!!
Kul lyder bare bedre end metalfilm, det høres i serdeleshed i bla andet potmetre /atenuatorer.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Kul lyder bare bedre end metalfilm, det høres i serdeleshed i bla andet potmetre /atenuatorer. |
|
|
Jeg har for en månedstid siden skiftet et 5 kr.kul potmeter ud med NLE attenuator og min umiddelbare indtryk var at det blev lyden mindre behagelig af. Diskanten virkede en lille smule mere stikkende og raslende. Men jeg syntes nu også at der kom flere detaljer og åbenhed så derfor slog jeg den første indskydelse hen, da et potmeter til 5 kr, ikke kan være bedre end en NLE med metalfilm !!! Jeg synes det er svært at tolke resultatet ? - skal jeg stole på den første indskydelse ? Er den mindre påvirket af min erfaring/kultur/mening og er det en fordel...
(Det er ikke godt når man ikke kan gøre op med sig selv om eksempelvis en TACT forstærker lydder dårligt eller fantastisk).
Da jeg skiftede mine traditionelle keramiske modstande ud med danotherm i ht., kun i serie med signalet, kunne jeg ikke høre nogen forskel. Derimod gav det en kæmpegevinst at skifte fra wondercap til Jensen, i mit 3 ordens filter til ss9700.
Kan de der R-blyanter købes :) ?
Kan jeg købe et kulpotmeter af ordentlig kvalitet, dvs. at der nærmest ikke altid er denne niveaumæssige forskel på kanalerne ?
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke gøre op med om en tact er god eller dårlig, men jeg har endnu ikke hørt en digital forstærker der lød så godt, som en god gammeldags transister slæde, meed få komponenter.
Med hensyn til nle potmeteret, og eks hvis vishay efekt modstande, har du helt ret i at de gør noget ved lyden som ikke er godt, nogen mener at deres fine tolerangcer er helt fint, og så hul i at det hele bliver agrasivt.
Lc audio forhandler et kulbane potmeter, der heder Alps Rk 40, det er et 10 kg ohms, med rimelig snæver tolerangce, men der er en lille forskel på højre og venstre kanal, men det overvejer den fine lyd der kommer ud af dette potmeter.
Alternativt kan man bruge to stk, og kun lade dem drive en kanal hver, så har du den fineste balangce regulering du kan få.
Prisen på potmeteret er blevet lidt dyr, vidst nok 299 kr.
Blyantstift modstandene kan du nok ikke købe færdig, men duelund har omtalt dem, og laver dem måske også.
Du kan selv lave dem hvis du har mod på det, køb nogen arkitekt stifter, udglød dem, så der ikke er nogen urenheder og fedt tilbage.
Så kan du lave noget terminering af fks stiv ringeledning, eller afklip fra kondensatorer og lignede, ved at vikle ledningen rundt om en aksel der er et par tinedele mm, mindre end stiften.
Vikel dem ca 5 til 7 mm lange, så har du et gevind som kan køre på stiften, og du kan nu køre dem frem og tilbage til den ønskede modstand er nået.
Brug et multimeter, og du har finere tolerangce en dem du kan købe.
Forskellige hårdheder på stifterne skulle give forskellig modsand også.
Håber at det var en hjælp, men husk, de er nok bedst i serie, i paralel bruger jeg dem ikke, der er vishay helt fint. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
COOL med de modstande. Det lyder da ikke så svært. Det er også meget bedre end alt det der juleklip. Så kan jeg jo høre bagefter hvad jeg synes om det. Men jeg skal lige sikre mig at jeg får de rigtige stifter. "arkitektstifter" - undskyld men jeg skal sikre mig at jeg starter med de helt rigtige materialer - hvad menes der ?
Jeg vil prøve et alps rk40.
VH
Søren
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten R.P, du skulle prøve en super rør-slæde som forforstærker. Den måler godt nok ikke så godt, men så er du fri for at skide på den agressive lyd i eksempelvis en ad846 - sorry, jeg kunne ikke lade være...
VH Søren
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2003 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er at så skulle jeg have 6 stk rør linie trin, og det har jeg da haft i tankerne, men problemet er at de udvikler megen varme og fylder en hel del,så på nuværende tidpunkt kører jeg passiv kontrol.
Hvis du går ind i en boghandel, kan du købe arkitekt stifter løse i forskellige hårdheder, dem jeg bruger, er hb, og ender med maksimalt 3,7 ohm, og det er fint da jeg har brug for 3,3 ohm.
Men hvis de ikke passer ,kan man jo sætte to stk i serie.
Det eneste problem er at finde en måde at beskytte dem på, en slags hylster, jeg har dem bare hængende i ledningerne i fri luft, men mit delefilter sider også på bagsiden af højtaleren, så jeg hurtigt kan lave en ændring. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Der vil jeg ikke give dig ret, for induktion er lig med afrulning, så hvis man bruger modstande med lav eller ingen induktion, er det jo nettop for at modstandene ikke ændrer sig frekvensafhængigt.
Jeg bruger selv hjæmmelavede grafit modstande(tidligere arkitekt blyantstifter) i serie med signalet, og der er vishay ikke meget bevendt til sammenligning.
Men til paralel er de fremragende!!
Hvis man dæmper med en l pad, og serie modstanden er ganske lille vil paralel modstanden være ganske stor, det er derfor ikke svært at forestille sig hvad der sker hvis en af modstandene i denne dæmpning andrer bare en lille smule på den samlede modstand på diskanten, så vil filteret hæve eller sænke delefrekvensen, og så vil den ellers så veludmålte højtalers( som nogen påstår +- 1,5 db inden for 20 til 20000 hz) ryge sig en tur.
Så induktion er ikke ligegyldigt, det bruges som regelt til at lave delefiltre med!!!!
Kul lyder bare bedre end metalfilm, det høres i serdeleshed i bla andet potmetre /atenuatorer. |
|
|
Jeg var den første der forsøgsvis brugte de hjemmelavede grafitmodstande. Jeg var sgu med til at "opfinde" dem. Jeg var med andre ord den oprindelige forsøgskanin.
Kul og grafit er IKKE det samme
Den induktion der er i traditionelle trådviklede effektmodstande indfører da en afrulning - længe efter at diskenten ER rullet hjem i garagen. Den er både teoretisk og i praksis uden betydning.
Waal
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Waal
Ja det er muligt, men det er en induktion i serie med en svingspole som også har en induktion, så uden betydning er det ikke.
I øvrigt kan disse modstande også side i fks forstærkere tunere og andet, og der snakker vi altså andre frekvenser, der er en induktion slet ikke uden betydning.
Det er da helt fint at det var dig der opfandt blyantstift modstanden, men jeg prøvede bare at føre denne modstand videre til en anden som spurte om hvad det var, og jeg bruger dem på min måde hvis det er i orden med dig.
Det er i min interesse at andre kan lave vellyd for et lille beløb, og ikke er nød til at købe det af en eller anden fingerfærdig guru, som holder kortene helt tæt ind til sig
Og helt rigtigt kul og grafit er ikke det samme, det har jeg heller ikke sagt, jeg ved bare at de kan lede et elektrisk signal, med godt resultat, længere er den ikke, og du kan jo så fortælle mig om et kulbane potmeter, eller en atenuator med metalfilmmodstande lyder forskelligt? __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Til Waal
Ja det er muligt, men det er en induktion i serie med en svingspole som også har en induktion, så uden betydning er det ikke.
I øvrigt kan disse modstande også side i fks forstærkere tunere og andet, og der snakker vi altså andre frekvenser, der er en induktion slet ikke uden betydning.
Det er da helt fint at det var dig der opfandt blyantstift modstanden, men jeg prøvede bare at føre denne modstand videre til en anden som spurte om hvad det var, og jeg bruger dem på min måde hvis det er i orden med dig.
Det er i min interesse at andre kan lave vellyd for et lille beløb, og ikke er nød til at købe det af en eller anden fingerfærdig guru, som holder kortene helt tæt ind til sig
Og helt rigtigt kul og grafit er ikke det samme, det har jeg heller ikke sagt, jeg ved bare at de kan lede et elektrisk signal, med godt resultat, længere er den ikke, og du kan jo så fortælle mig om et kulbane potmeter, eller en atenuator med metalfilmmodstande lyder forskelligt? |
|
|
Induktionen i effektmodstande der kan tænkes anvendt i højttalersammenhæng er uden betydning og vil kun påvirke frekvensgangen ved frekvenser hvor diskantenheden forhåbenligt ER dæmpet ganske meget.
Opskriften på hjemmelavede grafitmodstande ER givet, så det er blot at gå i gang. De fås i flere tykklser og mange hårdheder hos velasorterede bog/papir-udsalg og steder hvor de sælger tegnematerialer
Grafitmodstandene som beskrevet til højttalerbrug kan IKKE anbefales til forstærkerkredsløb o.lign. De er da også tænkt/udviklet til brug i passive delefiltre.
Waal
|
| Til top |
|
| |
Martin N Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hvad kan de enligt tåle af effekt de der grafit modstande
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 November 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin N skrev:
| <P class=Msonormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=3>Hej <SPAN style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: DA; mso-fareast-language: DA; mso-bidi-language: AR-SA">Hvad kan de enligt tåle af effekt de der grafit modstande </SPAN> |
|
|
Vides ikke, men en 2mm stift har overlevt at "kortslutte" et fuldt opladet 12V batteri.
Tilledningerne brændte over men stiften var i fin form da den havde fået sin normale farve tilbage
Waal
|
| Til top |
|
| |