Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bedste enheder til 2vejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hvilke enheder arbejder bedst sammen til en god 2vejs,prisen er ikke afgørende.?

Jeg sætter pris på en sprød detaljeret åben mellemtone, en dynamisk diskant.
Jeg kan fint leve med en bas der ikke går til afgrunden.

Teoretisk har en 3/4" dome nogle fordele frem for en 1" alligevel bruges der næsten altid 1" til selvbyg, 1" har en større power handling nedefter hvorfor det
kan åbne muligheder for 1st ordens filtre, det har jeg også selv gjort men jeg endte op med 2nd ordens hvorfor en 3/4" dome fint ville kunne anvendes ved afskæring omkring 2,5Khz.

Garvede højttaler byggere, øs ud af jeres viden og erfaring....!

Mvh Neist

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale at du prøver at lave en højtaler som beskrevet i mest rigtig lyd.

Men det kræver at du har mod på at modificere enhederne.

Ellers vil jeg mene at du skulle prøve at tage en snak med audiotechnology så er du rimelig sikker på at du vil få et godt resultat som matcher dine ønsker.

http://www.audiotechnology.dk/

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv en Vifa TC18WG4908 og en Vifa TC20TD0506.

Sådan en lille ting har lige udspillet en Icon fra DAT - der har en Scanspeak 15W og Vifa XT25. Altså enheder til 3 - 4 gange prisen !

Det er ikke (udelukkende) enhederne der er afgørende, men dine evner (og tålmodighed) som konstruktør

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej

Prøv en Vifa TC18WG4908 og en Vifa TC20TD0506.

Sådan en lille ting har lige udspillet en Icon fra DAT - der har en Scanspeak 15W og Vifa XT25. Altså enheder til 3 - 4 gange prisen ! - er overhovedet ikke overrasket ! Intet færdigkonstrueret dernede fra, evner at spiller musik. Det lyder voldsomt overdæmpet det hele...

Det er ikke (udelukkende) enhederne der er afgørende, men dine evner (og tålmodighed) som konstruktør  - du har evigt ret. Der bliver (næsten) altid kun fokuseret på enhederne og et filter efter bogen. - Dét dur´aldrig...

Hilsen

Nørd

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

duck64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

ScanSpeak D2905/9700 diskanter + ScanSpesk 18W/8546-00 bas/mellemtoner.

Eller . ScanSpeak D2905/9700 diskanter + Audiotechnology 5H.  eller 6H. flexunits.

For delefilter løsninger mm. kontakt  : djmj64@hotmail.com

mvh.

MJ.

Ducks rule!
Til top Vis duck64's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duck64

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give Nørd ret med en Vifa TC18WG4908, men som diskant ville jeg nok vælge enten en Vifa PL27TG35-06 eller XT25TG30-04. Diskanterne er godt nok 1", men de spiller ofte godt sammen med en bas/mellem enhed, altså et 2 vejssystem. Der findes selvfølgelig mange andre alternativer, både i dette og i andre fabrikater, men det var et bud til en fornuftig pris, med nogle gode enheder.  

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene

Er det ikke en fordel at benytte sig af en 3/4" diskant?? Fx Hiquphon skamroses ude i verden, jeg har set Peter AR nævne den her i forum, ellers har jeg ikke stødt på en eneste selvbygger der har haft gang i denne måske fremragende dome, men ude i den øvrige verden jo jo..! 

Eller er det mere eller mindre kotume at bruge en 1" når der er tale om et 2vejs system?

Fortæl fortæl, det tager alt for lang tid at prøve det hele selv og er også alt for dyrt.

Mvh Neist

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

neist skrev:

Tak for svarene

Er det ikke en fordel at benytte sig af en 3/4" diskant?? Fx Hiquphon skamroses ude i verden, jeg har set Peter AR nævne den her i forum, ellers har jeg ikke stødt på en eneste selvbygger der har haft gang i denne måske fremragende dome, men ude i den øvrige verden jo jo..! 

Eller er det mere eller mindre kotume at bruge en 1" når der er tale om et 2vejs system?

Fortæl fortæl, det tager alt for lang tid at prøve det hele selv og er også alt for dyrt.

Mvh Neist

Det kommer an på hvor højt oppe man vil have sin delefrekvens. HVis man vil benytte en 3/4" vil man alt andet lige skulle flytte delefrekvensen højere op eller skære stejlere som du skriver.

Hvis man samtidig gerne vil kunne flytte lidt luft med bassen begynder kravende til basenheden at blive høje.

Men jeg tror da bestemt ikke at det er umuligt at lave en god kombination hvis man vil gå lidt på kompromis med dybden i basområdet.

Grunden til at 1" ofte bliver brugt tror jeg er at den øvre grænsefrekvens stadig for det meste ligger over de 20 Khz.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle komme med et et lidt alternativt bud ville det være at lave en tovejs med et par accuton enheder.

Jeg har desværre aldrig hørt basenhederne men har fået fortalt at de små skulle spille med utrolig lav forvrængning.

Jeg bruger selv en diskant fra firmaet så jeg er måske lidt farvet her ..

http://www.thiel-partner.de/e_index_iexplorer1024.html.

Du kunne måske overveje en 3/4" diamant driver til den nette sum af 2800$/stk

http://www.madisound.com/accuton.html

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Med en rette delefrekvens kan du roligt bruge Hiquphon. Da jeg i sin tid købte den undrede jeg mig ligesom du over at ingen(tilsyneladende) herhjemme bruger den? Det eneste jeg kunne finde på dansk var det samme som dig. Jeg har så benyttet den sammen med en SS8545 med et filter anbefalet af Peter fra AR. Denne Scan Speak enhed har jeg så fundet ud af ikke har den bedste mellemtone, men det er jo ikke diskantens skyld!

Jeg startede sågar en tråd her i sin tid, men dengang var der heller ingen her der har prøvet Oscars Diskanter. Så måske er vi snart 2 ? Jeg har lige købt nogle SS9700 billigt, så om et stykke tid kan jeg foråbentlig komme med en sammenligning af disse 2.

Men ellers er der som du har opdaget en del bl.a. på Madisound's diskussions forum der har brugt den, og med godt resultat. Med Fs på 850 Hz så vidt jeg husker, er en deling ved 2,5 KHz fuldt ud muligt. Men jeg ville ligsom dig, gerne have hørt nogle flere danske erfaringer med denne, så man kunne springe nogen af eksperimenterne over

Ang. Bas/mellemtone har jeg ikke lige nogen anbefalinger, men følger gerne med i denne tråd, da den SS8545 nok står for udskiftning

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hvad koster Hiquiphonerne egentlig?

/U.

Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

andreas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hvad med en bånddiskant. evt en stageaccompany leaf diskant eller en Raven.  Hvis du kan finde en philips rsq8p 4 tomme bånd så kunne det nok være en kanon kombination med fx en flex units 8 tommer, med en delefrekvens på ca 1500 Hz eller deromkring

Ellers et par audionote basser til ca 1000 kr stk hos audioconsult, altså dem de selv bruge i deres snell J III typer.

Til top Vis andreas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andreas

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Sjorslev

Endelig en der skiller sig ud fra den store mængde....!

Jamen så vil jeg prøve Hiquphon med et par 5" Flexunits da jeg har disse liggende, spændt på at høre denne kombination. Er det OW1 eller 2 du har?

Mvh Neist

neist
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hiquphon koster 165Euro +moms for et sæt altså godt 1500kr, det er da til at overkomme.

Neist

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale ss9800. Jeg har i mine prosjekter og høyttalere prøvd ss9900, Vifa TX25 samt Esotar 330D og personlig så syntes jeg SS9800 låt mest oppløst i mine ører.

Og sammen med SS15w8530k00 så finnes det mange fine kombinasjoner. Med AR-sxo eller som en A4 monitor.

Hiquion har jeg enda til gode å prøve desverre

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

neist skrev:

Tak for svarene

Mvh Neist

Vi er da flere der har brugt hvad der reelt er den oprindelige 3/4 dome fra Scan Speak.
Jeg kan se der nu er hele 3 modeller så måske det er lykkedes at ødelægge den også (i lighed med 2008/2010)

Den oprindelige (uden olie) hed Scan Speak D20 og vi er tilbage i begyndelsen af 70'erne. De kan klunses fra gamle ITT konstruktioner. De er iøvrigt nemme at skille ad hvis der er grums i magnetgabet eller svingspolen skraber på

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hej Neist

Jeg bruger OWII eller OW2 om du vil. Jeg gav vist lidt under 1400,- i sin tid, men så er enhederne jo også med individuelle måleblade, og parrede.

Jeg købte dem direkte hos Hiquphon, men der er vel heller ikke andre der sælger dem her i DK?

Ring du bare og få en snak med Oscar selv. Han virker meget behagelig. Det kan jo også være at han selv har ideer til hvad han mener lyder godt sammen med hans 'barn'

Men Skaaning er vist ikke helt af vejen. Lad mig vide hvordan det går med dem, det kan jo være at de skal afløse min 8545

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes