Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilken Op-amp er bedst til cd mod.?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lave en lav budgets opgradering til anlæget. Jeg har en Sony CDP-XE210 som efter min mening er det svageste led i kæden. Da jeg har kompetencen og stumperne ikke koster mig noget, havde jeg tænkt lidt på at modificere strømforsyning til noget bedre dimensioneret, og så seperat forsyning til elektronik og til løbeværk. Derudover ville jeg skifte til bedre komponenter mellem D/A converter og udgangen.

Hvilke stumper er bedst til dette. Kom med lidt erfaringer, har læst mig lidt til Black Gate kondensatorer, men hvilke opamps performer bedst. Hva med NE5532?

Derudover har jeg undret mig lidt over denne kobling, at man har 2 positive udgange pr. kanal på dac'en og så forstærker man diferensen. Hvorfor? har det en lydmæssig fordel?

Mvh Thomas

Til top Vis kUmSE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kUmSE

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige med på en lytter her...

Har selv en XE520 (også med JM4558). Rimelig gammel, men har indtil fornylig stået ubrugt hen, så den er faktisk "ret ny" .
Jeg har også kraftigt overvejet at skifte opamps. Tiden er simpelhen løbet fra 4558 -  og det allerede i 80'erne hvis ikke endnu tidligere. De er jo ikke bedre end de forhadte 741'ere(!)

Ja, jeg overvejede selv at sætte 5532 i, men har endnu ikke fået det gjort. Det skader jo ikke at prøve og 5532 er jo en ganske billig, men alligevel meget rost, kreds... Sæt en sokkel i, så kan de nemt skiftes.

Jeg overvejer også om man skal prøve OPA2134 eller OPA2604 som i min DVD-afspiller (NAD T524). Den er faktisk mindst lige så god som CD'en og her er jo en mulig del af forklaringen

Og ved samme lejlighed, så low esr elektrolytter over hele linien - det skader i hvert fald ikke

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Mange tak.

Men lad mig høre om der er nogen der kan forklare mig lidt om det er fuldstændig spild af tid, eller om det kan give et lille pust i den ellers billige Sony konstruktion. Mit budget er meget lille da jeg studere, det håber jeg i har forståelse for

Mvh THomas

kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

McAllan>> Ja i med en 8pin sokkel. så kan man jo prøve sig lidt frem. Jeg har nu siddet og kigget på datablade. det lader til at OP2727, MC33078 og AD823 og OPA2134 og OPA2604 er benkompatible med den der sidder i Sony'en. Man kunne jo prøve nogle stykker af dem.

Gu ve hvor man får de black gate kondensatorer der bliver snakket om. Jeg har kun adgang til almindelige komponenter bla også smd.

Mvh Thomas

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2006 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

@kUmSE

Ja, langt de fleste dobbelte opamps er benkompatible. Lidt værre står det til med de enkelte, men oftest er de ekstra muligheder i forhold til de dobbelte udgaver uudnyttede og så går det alligevel.

Ang. lytter, så bruger jeg ikke selv BG. Laves BG i det hele taget længere? Synes jeg har hørt produktionen er stoppet.
Jeg bruger alm. god kvalitet low esr kondensatorer som Elna RJH og Sanyo MV-AX - og i sjældne tilfælde hvor det kan lade sig gøre Rifa PEG124. De fås hos Elfa til rimelige priser. Sikker ikke det billigste, men dog ganske overkommeligt. Af polypropylen og polyester bruger så vidt muligt Rifa - ellers Wima.

kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Er der mon nogen der kan fortælle om man skal bruge tid på det, er det det værd ??

Kom med nogle fuskerhistorier. Der må være nogen der piller lidt ved sådan noget?

Mvh THomas

Mr. Ice
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Det kan altid betale sig at fuske lidt !

Du kan jo starte med at pille mute transistoren ud - det koster ikke noget og Black Gate til udgangen kan fås hos HiFiCollective for omkring 45,-/stk. Hvis du synes maskinen bliver bedre af det kan du jo fortsætte derfra - og det behøver ikke at blive specielt dyrt.

Ice

Boe Audio Black Ethernet,
Nordost Frey2 højttalerkabel.
Til top Vis Mr. Ice's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Ice

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Aage Nielsens sælger nogle OSCON kondensatorer til afkobling, som også skulle være gode.

Jeg kan desværre ikke anbefale nogle bedre opamper, men jeg kan anbefale at læse denne tråd: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=34 324&highlight=

Den vil give dig nogle tips. Desuden skal du som nævnt se efter en "dual op-amp", som der er færre af end "single"s, selv om en del typer kommer i begge versioner, såsom NE5532 / NE 5534. www.analog.com og de andre firmaer har glimrende sites til info-søgning (jeg kan ikke alle de forskellige typer).

Jeg bakker op om den med at lodde mute-transistoren ud. Desuden kan du gøre noget mere ud af afkoblingen omkring opampen. Gerne lodde en 100-220 nF kondensator direkte på opampens "+" og "-"-ben, skifte afkoblingskondensatorer ud med bedre typer; OSCON eller Panasonics FC-serie. mht. lytter og noget polypropylene/polystyrene for de mindre (værdimæssigt) kondensatorer.

Og så fandt jeg lige denne tråd: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=42 441&highlight=

EDIT: Jeg så lige, at der sidder en 100 µF /16,3 V lyt i udgangen (C303). Hvis opampen sender 0 volt ud, kan denne fjernes. Ellers er der alle chancer for at lytte på lytter her . . .

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen. Jeg kigger nærmere på det. Rart der er folk med "hjemmefusk" på hjertet.

Jeg vil senere beskrive mine mods og mine erfaringer med det.

Men jeg er stadig modtagelig over for hints

Mvh Thomas

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeg ville klart erstatte NJM4558 med NE5532.

C303 kan sandsynligvis kortsluttes, en elektrolyt i signalvejen, BG eller ej, er ikke godt for lyden.
Til nød en polypropylen på 1uF, hvis indgangsimpedansen på den efterfølgende (for)forstærker er 10K eller derover. Det giver en ret frekvensgang ned i 16Hz, det skulle række.

Det ser mystisk ud at der kommer to positive signalhalvdele ud på samme kanal fra DAC'en. normalt er det en positiv og en negativ halvdel, der så kan føres ud til balanceret udgang eller summeres i en opamp til single enden udgang.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du også skifter clock generatoren ud kan der vindes noget. C254 og C255 skal loddes ud lige som X210.

Den nye clock's out +leder skal forbindes til ben 22 på DAC'en og out -lederen til stel (der hvor C254 eller 255 IKKE var forbundet med X210, men til det andet ben).

En separat clock skal helst også have sin egen lille 12V trafo med ensretter og udglatningskondensator på ca. 470uF parallelt med en 100nF polyesterkondensator.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

kUmSE skrev:

Tak for hjælpen. Jeg kigger nærmere på det. Rart der er folk med "hjemmefusk" på hjertet.

Mvh Thomas

Har selv haft stor succes med OPA2134 i min Yamaha CDX-1060, kan kun anbefale den! (Var for nærig til at investere i OPA627/637)

http://www.mgp-projects.com/cdx

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Nu er OPA2134 en dobbelt opamp, hvorimod OPA627/637 er enkelte.
Så det betyder man skal bruge adaptor og skal bruge 2 stk. i stedet for én OPA2134 

Adaptorer kan fås her: http://www.brndog.com/

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:
kUmSE skrev:

Mvh Thomas

Har selv haft stor succes med OPA2134 i min Yamaha CDX-1060, kan kun anbefale den! (Var for nærig til at investere i OPA627/637)

http://www.mgp-projects.com/cdx

Og single opampen OPA627 er heller ikke benkompatibel med dual opampen OPA2134!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Det' jo det jeg siger 

Men, du kan godt få en adaptor, som gør at 2 stk. 627 kan gå i en printplade/sokkel hvor der ellers skulle være f.eks. en 2134 - se på mit link!

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Ja, har selv loddet OPA627 på adapters fra Shuro

http://www.schuro.de/preisl-smd-adp.htm

De sidder som I/V konvertere i min Denon DCD3560 i stedet for uPC4570C dual opamps. De alm. 627 sidder i stedet for NE5534 i analogudgangen. Kanon!

kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Uha jeg er glad for alle disse inputs! Efter lidt tids undren, er det da gået op for mig det er en diferens kobling den første efter A/D'en.

Jeg kan godt se fordelen i at undgå jitter med en mere jævn clock puls, men så spørger jeg så. Er LC clock X03 den eneste løsning?? eller er det muligt i grove træk med en ekstra fornuftig spændingsforsyning til denne og et dyrere krystal at opnå pris/ydelse et godt stykke hen af vejen mod den meget fine LC clock?

Jeg har iøvrigt skiftet grundlag, for jeg fandt en Onkyo DX-701 i gemmerne, som lader til at have bedre A/D converter og endda 8gange oversampling.

Mvh Thomas

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Nu er OPA2134 en dobbelt opamp, hvorimod OPA627/637 er enkelte.
Så det betyder man skal bruge adaptor og skal bruge 2 stk. i stedet for én OPA2134 

Adaptorer kan fås her: http://www.brndog.com/

Det er jo et USA baseret firma. Slipper man for told når man modtager noget derfra?

Shuro modtager ikke andet end bankoverførsler, der lægger 100 kr oveni prisen på det man køber. Kunne være rart at slippe for.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Ved ikke med BrownDog om man slipper. Det afhænger nok af forsendelsesmetode og specielt indpakning. Det er jo transportøren, der står for at kontrollere om det er en forsendelse der skal moms/told osv. på, så i princippet slipper du ikke. Jeg mener bagatelgrænsen er 80 kr. (inkl. porto)

F.eks. har jeg da fået printplader til en værdi af et stykke over 80 kr. (eks. porto) fra USA, men fordi de var sendt som (dog registreret) brev og dermed virkede som en ganske uinteressant (flad) forsendelse gik de glat igennem
Flere af mine bekendte/familie har haft samme oplevelse. Er forsendelsen rimeligt flad er chanchen for at slippe stor.
Så er spørsmålet bare hvor godt de pakker dem ind, for dels skal de jo gerne være flade, dels skal det være godt nok til at benene ikke bliver skadet i håndteringen.

Ja, det er drøn irriterende med Schuro. Tog de dog bare PayPal havde jeg garanteret købt noget hos dem. Det der bankoverførsel er dels enormt besværligt, dels hundedyrt - eller det er måske kun i DK at de grundet kartelaftaler tager så stor en gebyrgrib? Ellers, så har jeg kun gode erfaringer med at handle med de butikker, der tager PayPal - om så de er tyske eller amerikanske.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes