| Forfatter |
|
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hej
Jeg synes at jeg kan erindre at der en gang under nyheder fandtes en to-vejs som benyttede en isobarisk kombination, dvs. to bas/mellemtoner placeret tæt i serie. Er der nogen der kan finde linket?
Dernæst: denne løsning kan vel benyttes som 2,5-vejs, dvs den bageste enhed kun arbejder op til omkring baffelstepfrekvensen, eller hur?
vH pH
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udner alle omstændigheder benyttes isobariske løsninger først og fremmest til at hjælpe i bassen (mindre boks/bedre bas). Så den bageste enhed bør deles ret lavt - i uheldigste fald vil den kunne karambolere med den anden enhed, hvis den deles for højt.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget galt her... Den bagerste enhed i en isobarisk kobling, skal ikke spille et andet frekvensområde, end den forreste. De kommer jo til at modvirke hinanden.
I isobarisk kobling, skal forreste og bagerste enhed arbejde som én enhed, dvs. i samme frekvensområde. Ellers vil de modvirke hinanden.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
I isobarisk kobling, skal forreste og bagerste enhed arbejde som én enhed, dvs. i samme frekvensområde. Ellers vil de modvirke hinanden.
|
|
|
Aha. Ja det er da muligt.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Der er noget galt her... Den bagerste enhed i en isobarisk kobling, skal ikke spille et andet frekvensområde, end den forreste. De kommer jo til at modvirke hinanden.
|
|
|
Der har været en lignende tråd engang for nogle måneder siden, her linkede jeg til en højttaler med isobarisk princip, hvor bageste enhed netop ikke spillede samme frekvensområde. Ulempen ifølge producenten var at isobarisk kobling ved højere frekvenser havde en uheldig virkning.
Jeg skal se om jeg kan grave linket frem en gang i week-enden
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Der har været en lignende tråd engang for nogle måneder siden, her linkede jeg til en højttaler med isobarisk princip, hvor bageste enhed netop ikke spillede samme frekvensområde. Ulempen ifølge producenten var at isobarisk kobling ved højere frekvenser havde en uheldig virkning.
Jeg skal se om jeg kan grave linket frem en gang i week-enden
|
|
|
Mener også at have læst at man bør holde sig under 100 Hz eller deromkring.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kjeldsen
Har svært ved at se nogle fordele ved at lade bagerste enhed spille et andet frekvensområde end den forreste. For i det frekvensområde hvor de ikke spille sammen, vil der gå masser af energi tabt, da den ene enhed skal trække begge enheder frem og tilbage. Det må da sænke følsomheden, og give en række problemer med præcise impulser. Eller hva?
Interessant løsning dog... Har ikke overvejet den sammensætning før.
Generelt har jeg da også kun brugt isobarisk under 100Hz. Men her er der også meget at hente (mener jeg).
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Der er noget galt her... Den bagerste enhed i en isobarisk kobling, skal ikke spille et andet frekvensområde, end den forreste. De kommer jo til at modvirke hinanden."
Ikke helt rigtigt, Daniels, og det er formuleringen heller ikke. Forestiller man sig en to-vejs højtaler, kan man jo forbedre bas/mellem-enhedens egenskaber i bassen, ved at placere en enhed bag denne, koblet isobarisk. Den bageste enhed skal så afkobles lavt, så den ikke (som en anden hér nævner), forårsager interferens i mellemtonen - som den forreste enhed jo OSSE udstråler.
Mht. energitab, er det principielt hverken værre eller bedre end i et alm. 2½-vejssystem, eller en subwoofer - man mister altid energi (følsomhed/virkningsgrad) ved at opnå samme bas i en mindre kasse. Hvilket er pointen med isobarisk kopling. Dynaudio lavede forøvrigt konstruktioner efter denne idé førhen - endda mere avanceret, hvor man lod en 12" bas spille ind i en lille kasse, der så blev aflastet af en 8" i en meget større kasse...
|
| Til top |
|
| |