Emne: Erfaring med Netkabler ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogle der kender disse?
http://www.gmsound.dk/ny_side_4.htm
ser umiddelbart spændende ud. Går lidt i tanker om at skifte mine strømkabler... dette kunne være en mulighed..., eller hvad? __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har den første udgave på mit anlæg - jeg kan ikke høre den store
forskel på mit setup, men jeg er overbevist over at det skyldes, at der
ikke er jord-forbindelse i den lejlighed jeg bor i.
Når det er sagt, så mener jeg helt klart at der er fornuft i nogle ordenlige stømkabler, det er ikke bare Wodoo.
- BR
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke hørt GM Sound's netkabler, men prisen er jo yderst fornuftig og jeg har hørt om en del andre der synes godt om dem.
Hvis man kan li' at lave lidt selv, er dette jo også en kærkommen lejlighed.
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om jeg decideret kan lide at lave dem selv, men kan det gøre kablet 300,- billigere gør jeg det gerne
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer vist an på hvilken størrelse du skal have... noget er der at spare:
| Beskrivelse |
Længde |
Varenummer |
Pris |
| Netkabel DIY 1,5mm² |
1,5m. |
10150 |
160,- |
| Netkabel DIY 2,5mm² |
1,5m. |
10250 |
175.- |
| Netkabel 1,5mm² |
1,5m. |
11150 |
350,- |
| Netkabel 2,5mm² |
1,5m. |
11250 |
375,- |
| Netkabel 2,5mm² Special |
1,5m. |
11251 |
425,- |
| Compact Netkabel |
1,5m. |
11300 |
700,- |
|
| Til top |
|
| |
JesperRL Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bestilt 3 meter som jeg vil montere noget af på min forstærker. Egentlig har jeg ikke den store fidus til at det skulle gøre nogen forskel. Når man nu i husets installation har 20 meter 1,5 kvadrat uskærmet kabel hvad forskel skulle det så gøre at den sidste meter er 2,5 kvadrat skærmet kabel med p***e dyre stik?
Nå, anyway så ser det da fedt ud
Jesper __________________ DENON AVR-2312
SONY CDP-XA7 ES
SONY BDP-S480
SONY KDL-52W5500
ENERGY Connoisseur C8
ENERGY RVS
ENERGY ESP-150
|
| Til top |
|
| |
popeye_2k Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Hvis man kigger på samle vejledningen på siden står der at man skal huske hvad der er fase og nul når man samle, efter lidt nærmere efter tanke kører vi med AC (= Alternating current) herhjemme, så hvad forskel gir det lige med hvordan man vender de to ledere???  Så længe jorden er hvor den skal være 
Please enlighting me...
Søren __________________ Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
popeye_2k skrev:
|
Hey
Hvis man kigger på samle vejledningen på siden står der at man skal huske hvad der er fase og nul når man samle, efter lidt nærmere efter tanke kører vi med AC (= Alternating current) herhjemme, så hvad forskel gir det lige med hvordan man vender de to ledere???  Så længe jorden er hvor den skal være 
Please enlighting me...
Søren
|
|
|
yessør! det er korrekt at det er ac vi har her i lille Danmark. Men hvis man i det ene netkabel har nullen til venstre, og i det andet har den til højre, kan det give problemer med brum i anlægget. Det giver en væsentlig lydforbedring at sørge for at fasen på anlægget altid er i orden.
mvh
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har lige købt 2stk DIY netkabler i "Special" udgaven (m. Wattgate-stik). Jeg har ikke lavet en direkte A/B test, da det ikke kan betale sig i nuværende situation - jeg har ikke jordforbindelse i min lejlighed. Dog er kablet i hæderlig kvalitet, og hvis du samler selv, er der mange penge at spare. Desuden er GMsound's service i top.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
popeye_2k Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
popeye_2k skrev:
|
Hey
Please enlighting me...
Søren
|
|
|
yessør! det er korrekt at det er ac vi har her i lille Danmark. Men hvis man i det ene netkabel har nullen til venstre, og i det andet har den til højre, kan det give problemer med brum i anlægget. Det giver en væsentlig lydforbedring at sørge for at fasen på anlægget altid er i orden.
mvh
|
|
|
Ahh ok, dvs at hvis ens enheder sidder på samme gruppe / stik så skal de helst have fase+nul vendt ens... Brummen vil opstå "mellem" enhederne pga af fase forskellen right? Rar info, det havde jeg aldrig tænkt over  __________________ Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
popeye_2k skrev:
|
Hey
Please enlighting me...
Søren
|
|
|
mvh
|
|
|
Hej Mørch. Jeg har ikke så meget forstand på strøm. Hvordan kan man se, hvad der er 'fase', og hvad der er 'nul'? På mine DIY netkabler hedder de bare 1 og 2. Jeg har sørget for at 1 og 2 er ens i begge ender på kablet. Mon ikke det går? __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående GM-Sounds netkabel kan jeg kun sige, at jeg er godt tilfreds med mine 1,5 kvadrat kabler. Der er helt klart en forskel på standard "lakridser", (typisk kun 0,75 kv. uskærmet) og på et solidt skærmet kabel. Fordelen er også tilstede selvom man ikke har jord i sin installation.
Til JesperRL, Forskellen ligger i, at hvis du bruger skærmede kabler det sidste stykke vej hen til anlægget, så slipper du for elektromagnetisk udstråling fra dine netkabler. Du/vi har jo som oftest, vores kabler liggende meget tæt sammen omme bag anlægget, derfor er det en klar fordel at de er skærmede.
Hvis du bruger samledåser, så husk at kablet fra den og hen til stikkontakten også skal være skærmet.
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
Henning Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, spændende debat.
Kig også på : http://www.oxboll.dk/hga/catalog/
Her er der også mange spændende ting. Har selv bestilt noget derfra. Der er lidt leveringstid på nogle varer. Det holder omkostningerne ned på dyrt varelager.
Glæder mig til at få stumperne hjem i al fald.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der gør om apparaterne er i fase eller ej, er deres indbyrdes påvirkning af hinanden.
Hvis man ser på AC spændingen så er den opdelt i perioder af 20mS, i denne periode er spændingen henholdsvis positiv den ene halvperiode (10mS), og negativ den anden halvperiode (10mS).
Hvis så ikke aparaterne er i fase så vil det ene apparat oplades positivt, mens det andet apparat oplades negativt, dette giver så en lille forskel mellem apparaternes spændingsforhold, selvom elektrolyt kondensatorerne udglatter det meste.
Yderlig betyder det også en del med transformerens kobling til apparatet, da dette giver et potentiale, dette skal også passe mellem apparaterne.
|
| Til top |
|
| |
JesperRL Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
|
Angående GM-Sounds netkabel kan jeg kun sige, at jeg er godt tilfreds med mine 1,5 kvadrat kabler. Der er helt klart en forskel på standard "lakridser", (typisk kun 0,75 kv. uskærmet) og på et solidt skærmet kabel. Fordelen er også tilstede selvom man ikke har jord i sin installation.
Til JesperRL, Forskellen ligger i, at hvis du bruger skærmede kabler det sidste stykke vej hen til anlægget, så slipper du for elektromagnetisk udstråling fra dine netkabler. Du/vi har jo som oftest, vores kabler liggende meget tæt sammen omme bag anlægget, derfor er det en klar fordel at de er skærmede.
Hvis du bruger samledåser, så husk at kablet fra den og hen til stikkontakten også skal være skærmet.
M.v.h.
|
|
|
Slipper for udstråling tror jeg nu ikke man gør og slet ikke hvis skærmen ikke er jordet i den ene ende, men det kan da godt at det dæmper det noget.
Jeg tror bare ikke der er en hørebar forskel når man stadig også har uskærmede netledninger og trafo inde i apparatet.
Nu er det jo ikke KA vi snakker om men kun nogle få ampere med mindre man har en klasse A amp på flere 100W, så jeg tror egentlig ikke der er tale om særlig stor udstråling.
Jesper __________________ DENON AVR-2312
SONY CDP-XA7 ES
SONY BDP-S480
SONY KDL-52W5500
ENERGY Connoisseur C8
ENERGY RVS
ENERGY ESP-150
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netkabler kan være svære at forstå.
Her indledningen fra testen af netkabler i HIGHfidelity i 2002. Den kan måske give en lille smule mere baggrundsviden. Når jeg får tid, vil jeg lægge hele testen ud på min hjemmeside.
"Med mindre dit anlæg kører på batterier, sol eller vindenergi, skal der strøm til fra nettet. Fra stikkontakten og hen til en fordelerskinne eller direkte i din forstærker/CD skal der sidde et netkabel. Nogle gange er det fastmonteret, men ofte er apparatet forsynet med en såkaldt IEC netbrønd og dit netkabel med et tilsvarende 3-polet hunstik. Netkablet følger med, når du køber dit anlæg, men lige som de billige signalkabler er de medfølgende netkabler bedst anvendt til alt andet end hifi – f.eks. PC’en, køkkenmaskiner, legetøj eller værktøj.
Hvorfor?
De fleste kan til nød gå med til, at der er forskel på signalkabler, men netkabler? Der ligger jo kilometervis af ”dårligt” kabel i væggen og hele vej ud til transformerstationen. Ja, det bedste ville være, om vil kunne skifte det hele ud, men desværre er det helt umuligt. Bygger du nyt hus eller skal du i gang med en udbygning, så er det en smal sag, at få elektrikeren til at lægge nogle ordentlige kabler i væggen.
Under alle omstændigheder er der et eller andet galt i ovennævnte betragtning. Godt nok kan vi ikke rette op på noget der er gået helt galt, men betragter du netkablerne som en slags filter, der fjerner noget af højfrekvensindstråling og anden støj, er sagen anderledes. Undervejs fra el-værket samt ikke mindst i din egen stue er der støj fra fyr, køleskab og fryser, mobiltelefoner, digitale apparater, TV og radiobølger samt en masse vi knapt nok kan gætte os til. Digitale apparater skaber deres egen støj og reflekterer den måske baglæns tilbage til forsyningen.
Desuden vil det uundgåeligt ske, at netkablerne ligger tæt op ad både signal og højttalerkabler, hvilket også har en uheldig indflydelse. Nu kan du måske lidt nemmere forstå, hvorfor netkablerne har en betydning.
Det kan også siges på en anden måde: ”Netkablet er det første strømforsyningen i din forstærker ser - ikke det sidste i den lange kæde fra elværket”.
En mere morsom analogi kom fra en deltager på det svenske HifiForum.nu: ”Det svarer til at du tager bussen hjem og så kører de sidste 100 meter til døren i en splinterny Ferrari”. Det går nok ikke hurtigere, men du komme langt mere tilfreds til målet!
Advarsel 1!
230 Volt AC er absolut livsfarlig og der skal kun én enkelt fejl til før det går grueligt galt. Nu er du advaret. Alle eksperimenter er helt for egen regning og det er bedre et kontrollere en ekstra gang, end at både huset og dig selv går op i røg. Hvis du klokker rigtigt i det, vil der måske nok være strøm på apparatet, men der kan stadig være risiko for brand eller at andre kommer til skade. Det kan således ikke indskærpes kraftigt nok: ”Hvis ikke du er absolut fortrolig med en loddekolbe og ved hvordan det hele fungerer, bør du holde dig til de færdige kabler”.
Advarsel 2!
I det følgende vil du kunne læse om netkabler der koster fra 100,- dkr. til over 10.000,- dkr. Hvis du allerede nu har afskrevet tanken om, at et godt netkabel skulle være i stand til at gøre nogen som helst forskel for dit anlæg og din musiknydelse, så læs videre alligevel.
Jord og brum
Alle de afprøvede kabler har en tredje leder til jord og flere af dem er skærmede. Har du ikke jord, kan vi så kun råde dig til at få det. Potteplanter eller altankasser er ikke nok! Bor du i hus eller i nærheden af jorden, kan et kraftigt jordspyd i haven klare sagen. Alternativt kan man prøve med en forbindelse til radiator eller vandrør der går gennem jorden. Disse skal selvfølgelig være ledende – plastikrør duer ikke! Du kan checke om der er jord ved at måle AC spændingen mellem fase og jord – ligger der de 230 Volt er den god nok. Ved du ikke en pind om Volt, Ampere og Watt, så overlad det til en fagmand.
Anvendelse af rigtig jord kan i visse tilfælde give brumsløjfer. Oftest sker det gennem FM eller TV-antenne indgangen. Andre gange kan det ske hvis flere apparater er forbundet til jord – det skete også for os da både forstærker og CD-afspiller fik et jordet kabel. I sådanne tilfælde må man tage sine forholdsregler. Til antennestikket kan man købe en skilletrafo (så lille, at den kan sidde i stikket). For anlæggets vedkommende kan det hjælpe, hvis kun eet apparat er jordet – det kan f.eks. være effektforstærker eller forforstærker.
Stik og bøsninger
Det er så smart, at vi her i lille Danmark, har helt vore egne 3-polede netstik og bøsninger. Danmarks naboer; Sverige, Norge og Tyskland er for længst gået over til Schuko stik, der også anvendes i flere andre lande syd for grænsen. I Danmark har vi stadig det ekstra ben til jord. Meget smart, men stikket kan ikke vendes, så man må blot håbe på at den korrekte polaritet er ramt fra starten. Desuden passer stikket ikke i bøsninger uden det 3. ben – meget irriterende.
Så er Schuko stikket smartere. Det indeholder en slids på begge sider, der fanger 2 tilsvarende fjedre i bøsningen. Stikket kan så vendes begge veje uden problemer og for den sags skyld vil det også passe i en normal dansk 2 polet bøsning. Som konsekvens af dette har vi valgt at udskifte alle fordelerdåser med jord til denne type. Når næsten alle andre lande i Europa kan anvende dem – hvorfor så ikke lille Danmark?
Ja, hvorfor egentlig? En mail til Elrådet fik løst lidt af mystikken. Schukostikkontakter er ikke tilladt i Danmark, men man må godt sælge (levere) HFI-udstyr med schukostikprop. Er udstyret af klasse I og stikkontakten har virksom beskyttelsesleder (altså jord) skal brugeren udskifte schukostikproppen til en dansk stikprop. Dette behøves dog ikke i boliger, såfremt der er HFI- eller HPFI-afbryder.
Har stikkontakten ikke virksom beskyttelsesleder (jord), må man godt anvende en schukostikprop på HFI-udstyr (men så er skærmen altså ikke tilkoblet). Endvidere oplyser Elrådet: ”Der er mange forskellige slags stikkontakter/stikpropper i Europa, bl.a. har Tyskland, Frankrig og England hver deres system. Danmark har to gange stemt for at der indføres en fælles europæisk stikkontakt- og stikpropsystem. Men forslaget er begge gange stemt ned”.
Således kan det konkluderes, at de mange færdige netkabler der leveres med Schuko stik, er lovlige såfremt man har installeret HFI eller HPFI afbryder, eller hvis man helt undlader at anvende jord. Næste problem er så hvor man skal forbinde sine kabler, når Schuko stikkontakter ikke er tilladt?
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|