Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 11:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjemmelavet brummer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Med farer for at indrykke indlæg i dette forum forsøger jeg nu alligevel.....

Da jeg er ved at være nåedet til vejs ende i min helt egen forstærker hvor sikringerne ikke længere sprænger undrer jeg mig over dens brummen.....højttalerne spiller meget svagt "lyd" med en fantastisk irriterende brummen som jeg ved ikke burde være der.....

MEN DEN LEVER

Hvad har jeg gjordt forkert, eller hvad mangler jeg at gøre??

Skal stel sammenkobles fra "in" til effekttrin??

Det som jeg har bygget er ikke en nem hurtigløsning med færdiglavet produkt som bare skal samles....det som var min ide var blot et effekttrin med single-end transistorer men jeg bruger dog 2 NPN pr side....men hvorfor brummer den, skal der mon en elektrolyt på udgangen for mulig DC??

Blot fordi man er mand behøver ens anlæg vel ikke stå henne i krogen og brumme....

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du havde et diagram over forstærkeren vi kunne se, så var det nok lettere at hjælpe

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Den er gal med dine stelledninger:

Prøv at isolere input-stikket fra kassen (hvis den ikke er det allerede) og træk begge ledninger (signal og stel) hen til printet. Stelledningen skal ramme et centralt stelpunkt på printet. Eller prøv at træk input-stelkablet direkte til det fælles stel-punkt, hvor lytters stelledning og forstærkers stelledning mødes - stjernestel?

Der må kun være én vej for stel fra start til mål. Kan man gå i ring, er det forkert og skal laves om.

Én-kanals eller to-kanals?

En eller fæles strømforsyning?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Det er totalt umuligt at sige, når vi intet aner om hvad du har lavet. Det lyder til, at du har lavet en konstruktion helt fra bunden, og med al respekt, så lyder du ikke som nogen hardcore elektronikudvikler.
Der kan derfor være mange løsninger.

• Måsk er det selve kredsløbet, der bare ikke fungerer. Man tager ikke bare en håndfuld transistorer og modstande og klistrer tilfældigt sammen. Der skal regnes lidt på sagerne, og man skal have et vist kendskab til elektronik, for at udvikle en brugbar forstærker.
  • Det kan også være, at du simpelthen har skruet noget forkert sammen. Evt en manglende stelforbindelse.

Start med at poste et diagrem, så kanvi da tage stilling til om det overhovedet kan komme til at fungere. Og i så fald, kan vi nok også finde de typiske faldgrupper ved samlingen.

Men du må forstå, at uden noget som helst kendskab til hvad du sidder og roder med, kan vi ikke vide hvad du har lavet galt.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet ud af hvad det er......manglende stelforbindelse......

Jeg har nu lært mig selv at lave en effektforstærker uden at have en p***e fornem uddannelse bag mig.......det vil jeg kalde intelligens......

Men tak for svarende herinde, fandt selv ud af det.....man lærer jo imens man lever....Man skal bare ikke gå for HURTIG frem......

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Det som jeg har brugt er en 225va. ringkerne med dobbelt vikling, altså 2 x 24v. 4,7a.....skulle gerne blive 2 x 90w. i 4ohm når den står færdig.....

Fik nogle ret spøjse elektrolytter på 15000uf, med 5 ben.....regner med at de 3ben hver er på 5000uf, minus er minus og ben et kan afgive den fulde styrke på 15000uf!! -en sjov fætter....

Mine hjemmebryggede højttalere skal selvfølgelig på......som til sommer skal beklædes med massiv træ i evt.kirsebær.......forslag modtages gerne da træ ikke bare er træ og måske har forskellige egenskaber i henhold til den færdige lyd!?

En pivtone kan skyldes tre ting, højttaler, elektronikken eller kæresten som trænger til en justering!!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Det var nu ikke ment som nogen hån, at man ikke bare laver sin egen forstærker uden videre. Personligt konstruerede jeg min første power amp mens i starten af 1.g... Der var jeg vist 15 år. Det var ren klasse-A, single ended og nul modkobling. Tror nok den gav ca. 8 watt, og den blev MEGET varm!!
Jeg havde den fordel, at min far er i elektronikbranchen, så jeg kunne altid hente lidt råd. Og så havde jeg en aftale om, at han altid lige kigge sagerne igennem, inden jeg koblede mig på 220 volt. Her kunne mange lære noget.... 220 volt er en dræber!

Jeg mener nu alligevel, at hvis man skal lave noget der virkelig rykker, så skal man have et vist kendskab til elektronik. Man behøver ikke være ingeniør. Men et solidt elektronikkendskab sammen med interessen for at skabe noget der spiller godt (ikke nødvendigvis måler godt)... det rækker LANGT.

Kan vi ikke få lov at se et diagram??? Det er ganske sjovt at se hvad andre folk laver af DIY.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Godt ord igen.....hæ hæ hæ

Når den er helt færdig bliver anlægget sat i "mit stereo"....naturligvis med billeder.....!!

Er det bare mig som savner disse smukke trækasser man brugte i 70erne, min forstærker ender klart i en smuk trækasse med rigelig ventilation.....

Min impendance stabilisator er havnet i højttalerne så forstærkeren ikke behøves være ret stor selv om jeg bruger 12" bas og 8" mellemtoner....

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Februar 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Kan vi ikke allerede nu få et kig på diagrammet??

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

high hurtig

"Her kunne mange lære noget.... 220 volt er en dræber!

yeah 220vac..prøv du at lege med 2 gange 1250vac med midterudtag og ensret dem

passer fint til en chokekoblet singleended 845 - 25 watt uden modkobling

mvh slowon still alive

ioanorion50kgturnaround8182816sn7845alkibiades

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

ioanorion50kgturnaround8182816sn7845alkibiades

hvad gør det der godt?

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes