Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Foredel med sandwitchkonstruktion? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Der er del af jer som laver diy ht som laver dem efter "sandwitch metoden" har jeg lagt mærke til, men er der egentlig en lydmessig fordel ved det, eller er det bare fordi det ser bedre ud i det færdige resultat?

Jeg synes at det er flot visuelt, men skulle det være den eneste grund til at nogle gør det?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej michael

Sandwich metoden kan jo gennemføres på mange måder, men udgangspnktet er at du laver to kabinetter uden på hinanden. Dette giver et meget stift kabinet hvilket modvirker at kabinettet "spille med". Den udviddede model (og nok mest spændende) laver man så med et mellemrum mellem de to kabinetter der kan fyldes med sand. På denne måde opnår du udover det stive kabinet også et meget "dødt" kabinet der også står fast i transistenterne når det går hårdt for sig... Men det fylder, er upraktisk hvis der flyttes rundt og så skal man være meget omhyggelig med fremstillingen så det bliver helt tæt (både indvendig og udvendig). En påfyldningsstuds er et must!

Mvh

Kim

Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej Kim...

Mange tak for din gennemgang....Dog tror jeg at jeg måske har formulereret mig forkert i mit sprøgsmål, i alle tilfælde i forhold til dit svar. Jeg er helt med på den der med to kabinetter uden på hinanden og sand og så videre, men det var egentlig slet ikke det som jeg mente *S*

Det som jeg mente var, at jeg har set nogle konstruktioner af diy ht herinde, kan ikke lige komme på et link, hvor folk har lavet deres kabinetter i "stave" oven på hinanden og om der er nogle fordele ved dét?

Håber det bare mere forståeligt denne gang?

Michael

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hej Michael

Jeg er ikke sikker, men som jeg forstår det er det så lidt a'la krydsfiner? Måske kunne du tegne en skitse af princippet?

Mvh

Kim

Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Hej Kim...

Jeg har rodet en del forskellige tråde igennem her på sitet, men som det er når man skal finde noget, så er det aldrig til at finde, så det har jeg opgivet, og det der med at tegne hvad jeg mener er jeg ikke specielt god til.

Men jeg kom i tanke om at jeg mener at Sonus faber Amati Homage og vist nok også andre af deres modeller ser ud som jeg tænker på. Hvis du ser kabinetterne, så ser det ud som om de er skåret igennem flere gange, og så sat sammen. Det er den måde jeg tænker på, om det har nogen effekt lydmessigt eller om det er fordi det ser godt ud?

Michael

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 06:03 | IP-adresse registreret  

Tror du ikke du tænker på lagkage-modellen?

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25060&P N=1&TPN=6

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Der er del af jer som laver diy ht som laver dem efter "sandwitch metoden" har jeg lagt mærke til, men er der egentlig en lydmessig fordel ved det, eller er det bare fordi det ser bedre ud i det færdige resultat?

Michael

Hej Michael,

Sandwich-metoden er hvis man bruger flere lag materialer.

Lagkage-metoden er samme materiale, "bare" med mange flade udskæringer oven på hinanden.

Hvis vi starter med sandwich-metoden, så er formålet, at mindske vibrationer (resonanser) i kabinettet. Forskellige materialer svinger (vibrationer, resonans, egenresonans) ved forskellige frekvenser. Hvis man så kombinerer forskellige plader (træ, mdf, sten, blygummi osv) så er teorien, at man kan dæmpe resonanser til et minimum - man får et "dødt" kabinet. Det ultimative døde kabinet er to kasser med sand i mellem (et velkendt trick, men stadigvæk ikke overgået, det er nøje udmålt og dokumenteret). Det ultimative "stive" i forhold til vægten er en kugle, men en matrix-struktur er bedre til højttalerbrug  Hvis du så laver et dobbeltkabinet med matrix-afstivning i den inderste skal og den yderste skal som en sandwich, så er du kommet langt  

Lagkage-metoden er en smart "ny" metode til at opbygge kabinetter. Den udelukker hjørnesamlinger og giver dermed et stift og tæt kabinet - metoden giver også nye muligheder mht. formen på kabinettet (og det er jo ikke så ringe...)(Mht. stivheden, så skal man ikke lege lang tid med et FET-program, for at se fordelene ) Ulempen er selvfølgeligt, at det er næsten umuligt uden en fræser - helst en cnc-styret - og det kræver stor præsision i samleprocessen.

Håber at det hjalp lidt?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Mange tak for din udredning. Kan se nu at jeg skulle have kaldt den "lagkage" metoden, for ud fra din forklaring, så var den dén jeg tænkte på

Michael

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes