| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inspireret af alle de rigtig flotte HT projekter folk fremviser her hen over vinteren, er tiden nu kommet til at jeg vil gøre alvor af min trussel om at diy nogle ht selv. Men da jeg lige er flyttet og ikke har noget som helst værktøj pt, vil jeg gerne vide hvilke stk værktøjer folk bruger eller har brugt til at frembringe deres projekter når de laver ht?
Michael
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kapsav, boremaskine, overfræser, stiksav, hulbor, grov-fil... og en helt masse sandpapir.
Oven i det, alt det til det elektriske. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Kapsav, boremaskine, overfræser, stiksav, hulbor, grov-fil... og en helt masse sandpapir.
Oven i det, alt det til det elektriske.
|
|
|
Okey, det lyder overkommeligt. Må lige i det lokale byggemarked på mandag og kigge priser.
Michael
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
vi har brugt:
boremaskine, stiksav, overfræser, båndsliber, skruetvinger, loddekolbe, samt diverse skruetrækkere og skævbider etc. det er egentlig ikke så slemt igen, men et er at have værktøjet, noget andet er om man kan finde ud af at bruge det
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
|
vi har brugt:
boremaskine, stiksav, overfræser, båndsliber, skruetvinger, loddekolbe, samt diverse skruetrækkere og skævbider etc. det er egentlig ikke så slemt igen, men et er at have værktøjet, noget andet er om man kan finde ud af at bruge det
|
|
|
Så så du, nu skal du være sød du!
Tror nu jeg har nallerne rimelig skruet på som sådan, så det skal nok gå. Problemet er bare at jeg pt INTET værktøj har, da mit skur brændte ned til grinden i sommers, så derfor skal jeg ud og finde nyt, og så ville sådan et projekt jo være et godt sted at starte 
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad være med at spare penge på den uundværdige båndpudser......Den er din ven!
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
beol Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad sørensen bruger du den til ?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
beol skrev:
|
|
|
damage control ??
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hynne Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
En værkstedsstøvsuger er en god ting mdf støver af h.. til
Og med alle de maskiner du skal ud og købe så husk høreværn
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
beol skrev:
|
|
|
Det er mig den er gal med... er vist faret vild i begreberne. Det er selvfølgelig sådan en her jeg mener:
Link
Rundsav er vist navnet. Så er det vist klart hvad den bruges til 
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
beol skrev:
|
|
|
Det er mig den er gal med... er vist faret vild i begreberne. Det er selvfølgelig sådan en her jeg mener:
Link
|
|
|
Jeps der er da noget af en forskel, kunne heller ikke forstår hvad jeg skulle bruge det andet jævnskab til, men hvad viste man. 
|
| Til top |
|
| |
beol Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
|
|
Yes så er jeg med ;-) Jeg må indrømme at trælasten fik lov til og skære mine plader ud resten må "Kanin pikken" (pendul sav) klare
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
beol skrev:
Frede1977 skrev:
|
|
|
|
Yes så er jeg med ;-) Jeg må indrømme at trælasten fik lov til og skære mine plader ud resten må "Kanin pikken" (pendul sav) klare 
|
|
|
Kunne aldrig undvære min rundsav! Jeg har desværre haft både gode og dårlige erfaringer med trælasters savefærdigheder 
Hvis jeg ikke havde det store behov ville en lille skill sav stå højt på ønskelisten! Ellers helt klart en festool dyksav med førringskinne! Så kan man lave præsision selv med mere end to tommelfingre Men den koster jo også lidt mere end en skill! Johannes fog og de andre prof butikker har ofte tilbud på en 55'er med førringskinne som den på side 3 her: http://www.johannesfog.dk/log/library/Skurvognuge6.pdf Priser er ex moms desværre. Jeg har selv haft en 65'er i godt 6 år og der er intet der tyder på at den er ved at være slidt...
Mvh
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plaster og en smule is indtil stumpen kan sys på igen?
__________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
beol Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
beol skrev:
Frede1977 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Kunne aldrig undvære min rundsav! Jeg har desværre haft både gode og dårlige erfaringer med trælasters savefærdigheder 
Hvis jeg ikke havde det store behov ville en lille skill sav stå højt på ønskelisten! Ellers helt klart en festool dyksav med førringskinne! Så kan man lave præsision selv med mere end to tommelfingre Men den koster jo også lidt mere end en skill! Johannes fog og de andre prof butikker har ofte tilbud på en 55'er med førringskinne som den på side 3 her: http://www.johannesfog.dk/log/library/Skurvognuge6.pdf Priser er ex moms desværre. Jeg har selv haft en 65'er i godt 6 år og der er intet der tyder på at den er ved at være slidt...
Mvh |
|
|
Nu har jeg ikke det store udfoldelses rum så hvis jeg kom med en plade på 2x3 meter så ville jeg ikke kunne få den ind i rummet Der hvor jeg fik det snittet ud var der ingen problemer .. Jeg haved sælgers ord på at det var +/- 0,25 mm og så har man vel købeloven på sin side hvis der er problemer. Jeg købte også en krysfinner plade som have en fejl på den "gode" side og der var 0 problemer med og få den byttet selv om de skulle igang med saven igen ..
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
beol skrev:
Granholm skrev:
beol skrev:
Frede1977 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Mvh
|
|
|
Nu har jeg ikke det store udfoldelses rum så hvis jeg kom med en plade på 2x3 meter så ville jeg ikke kunne få den ind i rummet
Der hvor jeg fik det snittet ud var der ingen problemer .. Jeg haved sælgers ord på at det var +/- 0,25 mm og så har man vel købeloven på sin side hvis der er problemer.
Jeg købte også en krysfinner plade som have en fejl på den "gode" side og der var 0 problemer med og få den byttet selv om de skulle igang med saven igen .. 
|
|
|
Jeg får da også stadig savet en del hos trælasten da jeg ikke altid skal bruge en hel plade eller bare syntes det ikke er den del af projektet jeg vil bruge tid på. Men skal det være helt præcist så gør jeg det selv! Og de plejer heller ikke at ville skære andet end vinkelrette snit! Det kan jeg heller ikke klare mig med i længden ;o). Nogen gange får jeg også del en plade i nogle større bider som jeg nemmere kan bakse rundt med hvis jeg er allene om et projekt!
Købeloven er ikke meget værd lørdag aften når man gerne vil være færdig og der er noget der bare ikke passer fordi en eller anden €%&#&" har ødelagt ens træ og oven i købet taget penge for det 
Mvh
|
| Til top |
|
| |
beol Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
beol skrev:
Granholm skrev:
beol skrev:
Frede1977 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Mvh
|
|
|
Nu har jeg ikke det store udfoldelses rum så hvis jeg kom med en plade på 2x3 meter så ville jeg ikke kunne få den ind i rummet
Der hvor jeg fik det snittet ud var der ingen problemer .. Jeg haved sælgers ord på at det var +/- 0,25 mm og så har man vel købeloven på sin side hvis der er problemer.
Jeg købte også en krysfinner plade som have en fejl på den "gode" side og der var 0 problemer med og få den byttet selv om de skulle igang med saven igen .. 
|
|
|
Jeg får da også stadig savet en del hos trælasten da jeg ikke altid skal bruge en hel plade eller bare syntes det ikke er den del af projektet jeg vil bruge tid på. Men skal det være helt præcist så gør jeg det selv! Og de plejer heller ikke at ville skære andet end vinkelrette snit! Det kan jeg heller ikke klare mig med i længden ;o). Nogen gange får jeg også del en plade i nogle større bider som jeg nemmere kan bakse rundt med hvis jeg er allene om et projekt!
Købeloven er ikke meget værd lørdag aften når man gerne vil være færdig og der er noget der bare ikke passer fordi en eller anden €%&#&" har ødelagt ens træ og oven i købet taget penge for det 
Mvh
|
|
|
Man kan vel altid måle før man køre ..  Men jeg fårstår hvad du mener ... Har også stået med en plade som styre pind til min kaninpik som nødløsning
|
| Til top |
|
| |
nosferatu89 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
| Plaster og en smule is indtil stumpen kan sys på igen? |
|
|
Klart de to vigtigste ting i værktøjskassen!!!
Noget til at beskytte øjnene er måske heller ikk så dumt igen ( ved ikke lige på stående fod, hvor dygtig du er med rundsav )
Nosferatu
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hynne skrev:
|
En værkstedsstøvsuger er en god ting mdf støver af h.. til
Og med alle de maskiner du skal ud og købe så husk høreværn
|
|
|
En støvmaske selv om man bruger støvsuger er også et must! Den lim der bliver brugt til at binde MDF sammen med er ikke sund! Og støvet kommer ind alle vejne! Specielt hvis man bruger en overfræser...
Mvh
|
| Til top |
|
| |