| Forfatter |
|
temlihemli Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har altid synes der er noget specielt ved horn, men har aldrig rigtig haft pladsen. Nu Byder sig så den mulighed, at jeg kan erstatte tv-bordet med en højttaler. Men kan man få et horn der kan klare ca 30 Hz og fylder max 90 L.? Jeg har 75*30*40 cm at gøre godt med (b*h*d).
Hvis det kan lade sig gøre at komme dernedaf i frekvens inden for de rammer, er der så nogen der har en god tegning, gerne til en enhed der ikke er alt for dyr?
mvh
Jeppe
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeppe, min egen lille "opfindelse" kunne måske være en ide. Jeg har yderligere beskrivelser, men vil helst gemme det lidt. Audioxpress har nemlig lovet at bringe den. Men du kan måske få nogle ideer her:
http://www.coolcat.dk/bjoern/Downsizing%20sub.pdf
Det er ikke et horn, men en TL/kvart bølge konstruktion. Du kan evt. læse min Martin J King for Dummies her
http://www.t-linespeakers.org/
Hej fra Bjørn
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
high bjørn
TL er det stik modsatte princip af horn - lyden er da osse..sløv og udynamisk,i mine ører dur TL højest til kontinuerte sinustoner som fx orgel!! eller måske som subwoofer til sløve elektrostater som fx els 63,og små tovejskonstruktioner med plasticmembraner
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Slowon, det er din mening - ikke min.

Hvis du har hørt en TL med de nævnte egenskaber, fristes jeg til at tro den har været fejldesignet.
Horn er mere følsomme end en traditionel TL, men fylder desværre en hel del.
I øvrigt er begge dele baseret på kvartbølge princippet.
Hej fra Bjørn
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har leget meget med begge principper - fra 77" hvor baileyen var hot - henover div IMF til en gang i starten af 90" hvor jeg fik ørerne op for hvad gode horn er..de er bestemt ikke alle kvartbølgeprincipfaste - og hvor TL pr definition er en stedse snævring mod munding,står hornet for det stik modsatte - hvilket igen tydeligt kan ses ved valget af enhederne,samt virkningsgrad!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ærlige svar vil være nej, Temli. Selv et stort horn, flere hundrede liter, anbragt ideelt (i et hjørne), kan ikke påregnes at gå meget under 45Hz. Har du 90 liter, ville jeg satse på en refleks el. lukket konstruktion.
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Slowon, bare et par kommentarer
I dag anvendes mindre dæmpning end de klassiske TL, og det gør dem mere følsomme. Der findes mange varianter af kabinetter, både lige, indsnævrede (taperede) som du nævner, eller et lige kabinet, hvor åpningen er reduceret (mass loading). Desuden monterer man ofte enheden et stykke ned i linjen, hvilket er befordrende for frekvensgangen, og dermed reducerer behovet for dæmpning (dæmpning er til for at fjerne toppe og dale i frekvensgangen)
Horn er meget mere følsomme, det har du fuldstændigt ret i, jeg har haft både Skyscraper og Minihorn.
Hej fra Bjørn
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt med held lave et reduceret bashorn som virker fint, det er bare lidt af en bitch at regne på og optimere. Et "ægte" bashorn vil blive temmeligt stort da et beregnes udfra bølgelængden af de dybeste toner det er optimeret til.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |