| Forfatter |
|
K-Lund Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey nogen der ved hvad man lige gør hvis man har bygget et par højtaler og desvære har fundet ud af at det er 4 ohm og ens forstærker kan kun klare 6 og 8 ohm? r der en form for omformer man kan købe eller noget i den stil
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sker intet, bare du ikke "volder" forstærker og højttalere! (Bliver forstærkeren meget varm, så kan den altså ikke tåle belasningen)
De fleste højttalere har en impedans på under 4 ohm i bassen og måske op til 20-40 ohm i diskanten, så helt rolig!
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag det ganske roligt. Der sker sandsynligvis intet ved at sætte din forstærker til de pågældende højttalere. En højttaler er aldrig en ren ohmsk modstand, men derimod en frekvensafhængig belastning. En højttaler kan sagtens ligge fra 2 - 25 ohm.
Betragt din forstærker. Bliver den meget varm, er der et problem, men det bliver sikkert ikke. Spil du bare løs, men aldrig så højt så forstærkeren klipper og forvrænger. For så kan det gå ud over højttalerene.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 29 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke føler dig helt tryk sker der intet ved at sætte en 2-4ohms modstand ved minus på højttaleren, det spiller den ikke lavere af......
|
| Til top |
|
| |
K-Lund Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja har bar det lille problem at min diskant horn r på 8 ohm og den spiller høj og min bass er på 4 og den spiller ik så højt :)
|
| Til top |
|
| |
K-Lund Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
for min denon forstærker kan kun klare 6 og 8 ohm... r der en måde man kan gøre noget ved det?
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har du i kasserne som delefilter? Det lyder som om din diskant skal dæmpes
Denon brænder ikke af med 4 ohm! Spil du bare!
|
| Til top |
|
| |
K-Lund Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=167& ;sub=1&page=1 det r det bygge sæt jeg har
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke komponeneter indgår i dit delefilter?
Måske er der en modstand der skal ændres til anden værdi.
mvh
|
| Til top |
|
| |
K-Lund Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
uha skal jeg li finde ud af.... men r det muligt at forøge bassen i stedet for at sætte diskanten ned?
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ret sikker på, at basserne på ingen møde er dæmpede. Men det er typisk, at der er et højere output fra diskant, især horn som du har siddende. så du bliver nok nødt til at dæmpe dem.
Det kunne jo foregå på din forstærkers diskantkontrol. Prøv det i første omgang. Hvis diskanthornene er sat i parallel indvending, så lav det om til serie. Du kan også prøve at tage det en horn fra.
Hvilken forstærker har du? Under alle omstændigheder er det altid vigtig ikke at spille højere end at det stadig lyder rent. De fleste højttalere aflives af en lille forstærker der klipper! Næsten aldrig af rene watt!
mvh
|
| Til top |
|
| |
K-Lund Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.denon.co.uk/site/frames_main.php?main=prod&ve r=&MID=3&sub=1&action=detail&Pid=236
det r min forstærker
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
K-Lund skrev:
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=167& ; ;sub=1&page=1 det r det bygge sæt jeg har
|
|
|
Er du sikker på at du har forbundet enhederne 100% rigtigt?
For mig lyder det som om nogle af basserne kan være koblet i serie, hvor de skulle have været i parallel - eller eventuelt at de er koblet i modfase.
Er problemet det samme med begge højttalere? - Altså lyder de to højttalere helt ens?
|
| Til top |
|
| |
K-Lund Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
K-Lund Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
på tegningen står der at de r samlet i serie ... ka jeg heller ik forstå for der kommer mere gas ud på parallel
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zenon skrev:
Hvis du ikke føler dig helt tryk sker der intet ved at sætte en 2-4ohms modstand ved minus på højttaleren, det spiller den ikke lavere af...... |
|
|
Hvad snakker du om??? Hvis du sætter en 4 ohms modstand i serie med en 4 ohms højtaler, får den lige nøjagtig det halve spændingssving. Dvs at lydniveauet falder 6dB. Altså til det halve! Desuden vil det sikekrt lyde jammerligt, da højtaleren drives af en kilde med 4ohms udgangsimpedans. Det giver en dæmpningsfaktor på 1.... Det duer IKKE!!! Hvis ikke man ved hvad man taler om, skal man overveje om det er væsentligt for andre at høre.
Husk i øvrigt, at der afsættes lige så meget energi i modstanden som i højtalerne. Og en 500 watt modstand er MEGET MEGET stor!!
Men OK... Med højtalere af denne type, er det jo ikke lydkvalitet man søger. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |