Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: En flad på væggen - Kan det lade sig gøre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 11 April 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg går og tænker på om det ikke kan lade sig gøre at bygge en vægmonteret højttaler med en rimelig ydelse og udseende.

Mine krav til konstruktionen er:
- Max 20 cm dyb
- Høj WAF
- Minimum samme ydelse som mine SA2K

For at løse dette har jeg pløjet forummet tyndt, og er kommet frem til følgende idé.

Da det ikke er muligt at komme uden om reflektioner fra væggen, kan jeg lige så godt udnytte dette i designet og tage udgangspunkt i en konstruktion med en forholdsvis bred baffel. Jeg tænker på at lægge designet tæt op af LAST's / Sonus Fabers wide baffel design blot noget mindre - ca. 60x40x15 (hxbxd) alt efter det nødvendige volumen. Højttaleren skal så blot monteres direkte på væggen, eller ganske få cm ude, så den måske kan vinkles en smule.

Problemerne med den rungende bas vil jeg angribe fra flere vinkler. For det første forventer jeg at skære højtaleren af ved omkring 80-100 hz og nedefter, og lade en kompetent subwuffer som f.eks. en velodyne dd15 tage sig af dette område. Det betyder at de valgte enheder ikke behøver gå voldsomt dybt.

Derudover skal højttaleren være med trykkammer, dels for at gøre tingene simplere, men da dette tilsyneladende også giver lidt bedre kontrol.

Endelig forventer jeg at højttaleren skal arbejde med et forholdsvist lavt Q - 0,6 (måske lavere ???) for at opnå bedst mulig kontrol med nedre mellemtone/øvre bas. Dette forventer jeg at kunne opnå med et lidt for stort kabinet og godt med fyld.

Jeg kender ikke så mange enheder, så gode idéer modtages med kyshånd, men de skal være nemme at integrere. Indtil videre har jeg kigge lidt på følgende:

Scanspeak 18W8546 + D2905/970000 i et ca. 18 L kabinet, hvilket skulle give et Q på omkring 0,6 og et -3db punkt omkring 70 hz. Bas/mellemtone enheden er valgt, da den tilsyneladen er rigtig god i mellemtoneområdet, men ikke går ret dybt, hvilket heller ikke er nødvendigt, hvis de alligevel skal støttes af en subwuffer. Hvis jeg skulle finde nogle billige R2904/700000, er det helt sikkert også en mulighed, men jeg synes godt nok deres std. pris er lige i overkanten.

Alternativt to Thiel enheder, der også ser ud til at få rigtig meget ros, nemlig C2 92-6 mellemtone/bas og C2 12 diskanten, der burde være rimelige at integrere i et ca. 20 L kabinet.

Er ovenstående helt umuligt, eller vil det være muligt at få en nogenlunde velspillende højttaler ud af det. Jeg forventer ikke det store lydtryk, men vil gerne have et veldefineret og medrivende lydbillede.

/Asger

Til top Vis Projectorfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Projectorfreak

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej Last,

Jeg har godt set dem, de ser ret godt ud. Jeg overvejer dog let buede sider. Jeg synes, jeg har læst et sted, at det er med  til at mindske baffel step'et.

Det jeg fisker lidt efter er, om det kan lade sig gøre at bygge væghængte højttalere, der er på niveau med de bedre stander højttalere.

Til top Vis Projectorfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Projectorfreak

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 April 2006 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Projectorfreak skrev:

Hej Last,

Jeg har godt set dem, de ser ret godt ud. Jeg overvejer dog let buede sider. Jeg synes, jeg har læst et sted, at det er med  til at mindske baffel step'et.

Det jeg fisker lidt efter er, om det kan lade sig gøre at bygge væghængte højttalere, der er på niveau med de bedre stander højttalere.

Tja - rent teknisk har du en stor fordel:

Du kender afstanden til bagvæggen

Ulempen er så at du får en ret "hurtig" første reflektion fra bagvæggen.

Der er også andre fordele ved vægplacering - basforstærkning og mulighed for et MEGET tungt kabinet (koblet til væggen!)

Alt i alt, så er der ingen grund til, at du IKKE skulle kunne få et rigtigt godt resultat ved vægplacering - der skal "bare" tages højde for de ændrede akustiske forhold.

God vind med projektet

Thomas 

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hvad med de forslag jeg kommer med øverst omkring lavt Q, ingen dybbas og en bred baffel, trækker de i den rigtige retning og er der andre ting jeg kan gøre for at optimere højttalerne?

Når jeg en gang er nået så langt at jeg har fået samlet nogle kabinetter og fundet nogle gode enheder, håber jeg på, jeg kan finde et sted og få dem målt igennem, så jeg kan få lavet et fornuftigt filter.

Bør jeg forøvrigt kigge på specielle enheder med speciel udstråling eller er det blot et filterspørgsmål?

/Asger

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 April 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej Projectorfreak

Det er mine højttalere, som Last henviser til, og de er faktisk konstrueret ud fra mange af de hensyn du remser op. Lukket kabinet med lavt Q og afrulning omkring 80Hz. Men der er også indgået velovervejede, små kompromisser af designmæssige og praktiske hensyn.

En buet forplade som smyger sig langs væggen vil klart være en fordel og er med i planerne til næste version.

Der er også grænser for hvor flade du kan lave kabinetterne, for enhederne skal kunne "ånde". Hvis de ikke har plads nok, vil det opleves som om membranen tilføres mere masse og det vil ændre T/S parametrene noget.

Enhederne fås ikke meget bedre, men det kunne være interessant at prøve bånd eller ringradiatoren fra Scanspeak sammen med sliced paper cone-enhederne fra samme sted.

Udstrålingen er først og fremmest et spørgsmål om filtrering, forudsat du ikke prøver at få en 15" til at spille sammen med en 1" dome eller lignende.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej Boye,

Spændende. Jeg hælder også meget mod en SS løsning, men jeg tror nu jeg venter til der forhåbentlig er en ringradiator på KSB, nyprisen er lidt hissig...

Har du prøvet at sammenligne dine højttaler op imod fritstående stander højttalere?

Hvordan er de i forhold til dine Jamo'er?

/Asger

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 April 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet hvordan du vil realisere filtret til højttalerne? Det er jo et stort arbejde at få til at lykkes, og der skal jo noget til at komme op på siden af de små SA2K.

Jeg har ikke prøvet mine egne mod et par fritstående. I hvert fald ikke direkte. Jeg har jo haft de samme enheder i et traditionelt kabinet med et filter, som Peak Consult havde rådet mig til.

Men det var i et helt andet rum og flere år siden. I mellemtiden kom børnene til og vi er flyttet et par gange. I den periode var det et par små Jamo E800 der leverede musikken. Først for nylig har jeg fået tid til at lave disse, og de er kun blevet til takket være den aktive filtrering som har gjort det til en leg at trimme filtrene til noget brugbart.

I forhold til Jamoerne vil jeg mene at de spiller lidt mere åbent og luftigt. De går også en del dybere, men kabinettet er jo også på 19 l mod Jamoernes 3 l.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 April 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg ville vælge en D2904/71000 der er til at betale samt en 15W sliced. Byg kabinettet, og så få en til at komme forbi med noget måleudstyr så du kan få noget filter på plads. Kig på troels gravesens hjemmeside, han har lavet lidt med 15W.

Jeg skal selv igang med en 15W + R29 løsning engang ala SA2K.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Omkring filtrene er jeg meget åben, og har ikke rigtigt lagt mig fast på noget endnu, jeg ville først undersøge om det i det hele taget kunne lade sig gøre at lave en væghængt højttaler af en fornuftig kvalitet.

Jeg håber på jeg jeg kan få nogen til at hjælpe med at lave en måling for mig, som Syncroniq foreslår.

Syncroniq, jeg har også haft kig på de sliced højttalere, men faldt over den anden, da den blev rost flere steder herinde. Hvorfor vil du ned i en 15W, er den lettere at integrere eller?

Omkring 710000'eren er det så fordi den vil være bedre til en flad pga. domen, eller er det kun prisen? Jeg håber nemlig på, at jeg kan finde enhederne brugt, hvor jeg kan se 700000 prismæssigt er mere spiselig.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 April 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

71000 var mere for pris, 70000 er væsentlig bedre efter min menning. 15W er på grund af at du ikke behøver output under 100Hz, væsentlig mindre kabinet og lidt pris. Dog spreder 70000 ikke så godt som 71000. Jeg har dog lavet en løsning med den hvor den er liniær op til 20000Hz ud på 20grader.

Går det helt galt med målinger, så sig til. Er ved at se om jeg kan få min Clio til at køre på min kærestes bærbar pc. Så må jeg tage en tur over på øen et smut.

Du er velkommen forbi og høre 18W med R29/7. Om en månnedstid har jeg nok også en 3vejs klar med 18W, 12M og R29/7.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2006 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Hej freak

Jeg fik en sjov idé. Hvorfor ikke lave dem som 3 vejs??

Diskant: D3004/660000

Mellemtone: 12M4631G00

Bas: 22W8857T00 + ss flow resistor

Kabinet  Der er 22 liter til bassen og >4 liter til mellemtonen (der skal nok arbejdes lidt med designet)

Det kunne så laves med pasivt filter mellem diskant og mellemtone, og med aktiver filter og EQ til bassen (evt via en DCX2496)

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Syncroniq, det var da ellers noget af et tilbud , nu har jeg vist snart ikke flere undskyldninger for ikke at gå i gang med højttalerne. Jeg håber dog de bliver lidt transportable, så jeg evt. selv ville kunne bringe, men det ville selvfølgelig være perfekt med en måling på deres endelige placering...

LAST, jeg kom faktisk til at tænke på noget af det samme i går aftes, nemlig i stedet for at bruge en decideret subwooffer, så lave et bassystem med en kasse der står på gulvet nogenlunde under hver højttaler. Det kunne måske lade sig gøre med noget 26W, og så dele lidt højere oppe med noget EQ?

Jeg vil dog gerne have en så simpel løsning som muligt, da det er mit første højttaler projekt, det var derfor jeg tænkte det var lettere at dele til en sub.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej freak

Hvis du vælger at have en høj delefrekvens mellem bas og mellemtone, bør der ikke være for langt mellem enhederne. Jeg valgte 22W fordi den med lidt aktiv EQ nok kan flytte den luft der skal flyttes (220 cm2 / +-14mm) uden at kabinettet ville blive for stort.

Hilsen LAST

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

OK, det tænkte jeg nok ville give problemer. Er det ikke noget med at man generelt skal under 80 hz for ikke at kunne retningsbestemme bassen?

Tror du ikke det vil give for meget bas og dermed resonanser, hvis højttaleren kommer til at spille alt for dybt? Det vil selvfølgelig gøre det muligt at dele lidt lavere til sub'en. Jeg havde den lige igennem WinISD, der foreslår den et 18 L lukket kabinet for et q på ca. 0,7 mens jeg skal helt op på 27 l for at få Q'et ned på 0,6.

Er det ikke væsentligt sværere at få en 3-vejs til at fungere end en 2-vejs - mht. delefilter? Jeg kan nu godt se fordelen i en 3 vejs, da jeg kan forestille mig det kunne løse et af de få ankepunkter jeg har til mine SA2K, nemlig at de mudre lidt i mellemtonen, når der er meget bas på musikken.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Selvfølgelig er det ikke helt let at lave delefilter til en 3 vejs højttaler, men jeg tror det vil være letterer end at få en 2 vejs løsning til at spiller ordentligt sammen med en subwoofer. Fordelen ved at køre bassen aktivt (via DCX2496) er at man får (næsten) fuld kontrol over både enhed og evt resonanser i rummet.

Hilsen LAST

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg havde også regnet med at sub'en skulle være EQ'et, netop på grund af samme.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det reflektionerne fra bagvæggen der er det største problem. Vil de ikke være størst i basområdet, og dermed være med til at gøre bassen upræcis, selvom det er muligt at justere niveauet med EQ?

Vil et tilpas lavt Q evt. kunne modvirke dette?

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hej freak

Reflektionerne fra bagvæggen kan vel ikke blive noget stort problem, da den næsten er en del af bafflen vil forsinkelsen blive minimal (uanset Q'et).

Den bedste måde at finde det rigtige "Q" på, må være at beregne hvordan roomgain'et vil være når højttalerne placeres hvor de skal sidde. Der findes nogle programmer hvor man kan simulere hvordan roomgain og resonancer påvirker lyden fra højttalerne, jeg kan bare ikke huske hvad det hedder.

Hilsen LAST

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Så er der sket lidt. Jeg faldt over et sæt 2904/7000 samt et sæt 18W/4531G00. Jeg er lidt i tvivl om bas/mellemtone enheden er optimal. Ham jeg købte dem af oplyste at de ville fungere godt i et 19L basrefleks kabinet. Jeg har prøvet at simulere dem i forskellige programmer, og får kabinetstørrelser fra 14-27L, dog uden de går voldsomt dybt.

Er der nogen der kender 4531'erne, og ved om de er til at arbede med, eller om jeg skal prøve at finde nogle 15W? i stedet for?

Er der nogen der kender et godt sted at læse om kabinet konstruktion. Jeg er begyndt at spekulere på om det er bedst at baflen buer bagud eller skråner plant bagud, samt hvad den optimale vinkel er.

Indtil videre går jeg efter et kabinet med en ca. 18-20 cm bred baffel. På hverside af denne vil baflen skråne bagud i ca. 10 cm bredde og med en ca. 15 graders hældning. Det svarrer til, at kabinettet bliver ca. 19L.

/Asger

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Efter at have leget lidt videre med forskellige udformninger af kabinettet samt at have regnet en del på 18W4531 enheden, er jeg kommet frem til at kabinettet bliver for stort >20L, hvilket er lidt voldsomt på væggen, så jeg overvejer en 15W'er i stedet som Syncronic jo også foreslog tidligere.

Jeg har lavet et forslag til et ca. 10,5 L kabinet.
http://jasit.dk/Speaker/forfra-for-neden.png
http://jasit.dk/Speaker/bagfra_fra_oven.png
http://jasit.dk/Speaker/fra_siden.png

Nogle forslag/kommentarer?

/Asger

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum