| Forfatter |
|
Mingo Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er optimal kabeltykkelse til diskant og bas fra delefilter til enheder indvendigt. Der er skrevet så mange forskellige ting, at jeg er forvirret.
Nogle foretrækker tykke kabler overalt, andre forskellige til forskellige enheder.
I forbindelse med delefilterkonstruktion skal jeg benytte kabel til at forbinde diverse komponenter (spoler, kondensatorer, modstande), da de sidder langt fra hinanden. Er ret tynde kabler ok, eller skal jeg her bruge tykkere kabler, og har det nogen effekt, når man tænker på komponenternes tynde ben, som blot skal forlænges?
På forhånd tak for svar.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normal når jeg laver delefiltre, sætter jeg komponenterne så tæt at komponenternes ben kan nå hinanden og snoes sammen, de få gange jeg så har manglet lidt længde har jeg brugt 1,5mm2 eller 2,5mm2 solidcore kobber til forlængelse.
Men inden du samler dit delefilter, er det fornuftigt at pladssere komponenterne, så de ikke generer hinanden, specielt spoler kan give problemer, hvis de ligger tæt og i samme magnetiske retning.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale at du bruger solidcore kobbertråd og laver et fornuftigt layout som minder om diagrammet
Jeg kan ikke anbefale at forbinde komponenter direkte med hinanden eller at sno komponentforbindelser - for det første vil du få et uoverskueligt og ulogisk opbygget filter, og det vil være svært efterfølgende at ændre
Jeg vil også lige bemærke at det er vigtigt at de to kanaler er præcise kopier af hinanden helt ned til mindste detalje så som udførelsen af lodningen
|
| Til top |
|
| |
Mingo Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til Gorm og Musicus. Solid core lader til at være sagen. Skal plastikkappen tages af, eller er det ligegyldigt?
Jeg kan meddele, at der er taget behørigt hensyn til de gode forslag fra begge indlæg, men nogle meget store spoler bevirker, at vi skal benytte kabel for at alt kan nå sammen.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 23 April 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mingo skrev:
|
Tak til Gorm og Musicus. Solid core lader til at være sagen. Skal plastikkappen tages af, eller er det ligegyldigt?
Jeg kan meddele, at der er taget behørigt hensyn til de gode forslag fra begge indlæg, men nogle meget store spoler bevirker, at vi skal benytte kabel for at alt kan nå sammen.
|
|
|
Så husk lige at lave noget ledningsaflastning, gerne for hver 5 cm. (så de ikke kan vibrere) kobber vejer tungt. Mest myntet på internt delefilter.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 24 April 2006 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg laver filter eller højttalere indvendigt, så er print montage fint, men hardwiring er den korteste signalvej og den mest entusiastisk løsning, men prøv lige at hardwire et 3-vej 24 db filter, så finder du ud af værdien i et godt print udlæg! Men til simple konstruktioner er hardwire fint. Solidcore kobber eller sølv er fint at forbindel lokalt med, men kobber er lettere at finde end sølv. Jeg ville fjerne isoleringen og smøre noget linolie på i bedste Duelund stil. Fra højttalernes indgangsterminaler til filter ville jeg bruge noget lækkert, evt. et godt 4 kv. kobber, men mere eksotisk kabel kan med fordel bruges. Fra delefilter til enheder er jeg ikke ukritisk, men noget kvalitets 1.5 kv kan være helt fint...evt. 4 kv. til bassen. Er du glad for tykkere kabler, så kan man ogsp bruge tykkere, men det er ikke mit indtryk. VDH laver noget ok billigt ht.kabel som du kan bruge, og ellers kan du sagten købe noget brugt og klippe op.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |