Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 17:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Byg subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thoning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hey!

Er helt ny herinde, men håber alligevel på at få lidt hjælp

Har for nylig købt en Kenwood surround reciever (KRF V7030D) kan ses her

Nu vil jeg så gerne bygge mig en subwoofer, men er ikke helt sikker på størrelsen endnu! Men spørgsmålet lyder mest på om jeg er nød til at bygge en aktiv subwoofer? eller jeg kan nøjes med en normal bas-enhed i kasse. Stikket er jo et specielt sub woofer stik, så vidt jeg kan se. Så skal man have en speciel terminal, eller hvordan fungerer det?

Ved ikke særlig meget om sådan noget her, derfor jeg håber på lidt hjælp!

God weekend til jer alle sammen..
Thoning
Til top Vis thoning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thoning
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til!

Ved hjælp af søge funktionen på forum, dukker utalige tråde om DIY subwoofers frem. Giv dem et kig - der er meget information at hente.

Her

og

her

Jeg gå efter en løsning med en aktiv subwoofer.

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
thoning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Tak for det.. Jeg kigger på det :)
Til top Vis thoning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thoning
 
l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hey.

Fair`nough spørgsmål.

Du skal bruge en subwoofer eller bas-enhed i en kasse, som du skriver. Og den skal være aktiv eller have en ekstern effektforstærker sat til mellem den og surruond-receiveren. En gammel tereoforstærker kan bruges, hvis du har det. Men er langt fra optimalt.

Heldigvis kan man købe nogle forholdsvis billige subforstærkere til formålet.

Spørg hvis der er andet.

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt
 
thoning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Før jeg fik min kenwood reciever, brugte jeg min meget gamle JVC stereo reciever (JR-S200l), kan den ikke godt bruges (til at starte med) mellem forstærker og sub ?

Har læst et par steder, at man kan bygge forstærkeren ind i kassen, er det fornuftigt med så stor en forstærker som den JVC? (jeg synes den er stor)

Og hvad er det for et stik jeg skal bruge mellem de to recievere?

Til top Vis thoning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thoning
 
hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej Thoning,

Hvis du vil prøve en nem og god løsning til at starte med, er der en i annonncerne der har en Vifa PL26 10" bas og en Hypex HS200 til 1500 kr. Det er en rigtig god pris for de to enheder: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=15308 Lav et 70 liter kabinet med en 4" port på 25-30 cm lang, så får du en meget kapabel subwoofer med et f3 på 31 hz og som i en alm stue skulle kunne give et meget godt output ned til 20 hz med room gain. Jeg har selv et par højttalere med den enhed i hver side, og den har godt fat i vores 35 kvadratmeter stue.



__________________
Mvh Thomas.
Onkyo Integra A-9911 + Hjemmebyg der snart skal forbedres...
Til top Vis hifinørden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifinørden
 
l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en subenhed i et kabinet du vil prøve at bruge som subwoofer, til at afprøve det med en sub, kan du sagtens bruge din gamle mellem receiver og subben. Men den vil være langt fra optimal. Du bruger et almindeligt phono-kabel til at forbinde receiverens sub-udgang til en indgang på dein gamle forstærker og så et højttaler-kabel videre til subben.

Det kan til nød bruges, men en decideret sub af nogenlunde kvalitet vil være langt bedre.

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv en ældre NAD amp som forstærker til min selvbyg subwoofer. Vær dog opmærksom på, at du i realiteten kun har brug for effekt-trinnet i din gamle JVC-receiver. Hvis den har adskilte ind- og udgangstrin (med stik til de pågældende bagpå), kan du blot forbinde et af udgangstrinnene med din surround-amp. Ellers hænger du på at bruge en almindelig linieindgang til forforstærkerdelen i receiveren - og så skal der skrues op/ned på receiverens volumen for at få et passende niveau.

Du skal blot bruge et enkelt phonostik ml. de to - og jeg ville ikke bygge JVC'en ind i kassen. Det kunne jo være, du ville ændre på din opsætning senere, ikke?

De separate sub-amps, der kan købes, har den fordel, at du kan manipulere med subwooferens opførsel på forskellig vis - der er ikke samme muligheder med et alm. udgangstrin.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
thoning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at gøre som jay skriver, da jeg har en gammel sub til min gamle biler (r.i.p), på 2 x 8". Ved godt det ikke er en speciel god løsning, men vil bruge den indtil jeg finder på noget bedre :)

Har lige et enkelt spørgsmål mere. Hvad betyder det der NAD?

Tak for svarene alle sammen!
Til top Vis thoning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thoning
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

thoning skrev:

Har lige et enkelt spørgsmål mere. Hvad betyder det der NAD?


Det er blot mærket på komponenter som sælges af Hifiklubben.

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 08 Maj 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Ja - NAD står faktisk for New Acoustic Dimension... .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes