Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 19:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Il Cascetto, højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Il Cascetto




Det siges at enhver højttaler er et kompromis. Herunder beskrives en højttaler, med følgende karakteristika (efterfølgende er mine egne subjektive betragtninger, og ikke udtryk for nogen absolutte sandheder. Tag det du kan bruge, og skip over resten. Spam frabedes, tak  ). Nuvel, tilbage til højttaleren, som jeg vil betegne som:

  • - dynamisk og impulsvillig som bare pokker,

  • - med høj følsomhed (93 dB)

  • - med en utrolig punktformighed

  • - en transparent og detaljeret gengiver

  • - og sidst men ikke mindst er den engagerende.

Ulemper:

  • - Kræver subbas (fuld niveau ned til 120 Hz, hvorefter afrulning)

  • - Hurtig start og stop af impulser medfører ”slanke” instrumenter/gengivelse, som jeg ikke finder fuldt naturtro (men stadigvæk opvejes det absolut af den engagerende gengivelse, über alles.


Baggrund

Jeg har gennem længere tid syslet med fuldtoneenheder. De kan noget ekstraordinært med stemmer (hvis anvendt rigtigt), idet man undgår delefilter i det område, hvor stemmer befinder sig. Fraværet af delefilter er desuden ofte med til at give ”hul igennem” i uhørt grad.

Jeg drømte oprindeligt om at lave en reol-HT med niveau 60-20.000 Hz med Fostex fe127e. Ved en fejl fik jeg købt fe126e i første omgang. Jeg lyttede i laang tid på begge enheder – fe127'eren kan godt gå ned til 60 Hz, og instrumenter og stemmer har den rigtige fylde, hurra. Problemet er bare at jeg ikke syntes de var engagerende. Det var kort sagt lidt kedelige.

Omvendt, så var fe126'erne vanvittigt engagerende, selvom blodet nærmest fossede ud af ørerne ved visse frekvenser . Kort fortalt, så er der et peak ved 6,5 kHz som kræver et notch filter. Desuden kan de ikke gå lige så langt ned som fe127'erne, selvom de har samme Fs (70 Hz).


Ide

Jeg vil se om jeg ikke kunne lave et ”full-range” højttalersystem uden brug af delefilter, og uden at der skulle være tale om et hornsystem. Fe126'eren skal anvendes som satellit. Seas CA21REX skal anvendes i et 4. ordens båndpass-kabinet til frekvensområdet op til 110 Hz. Seas'erne har samme følsomhed som fostex'erne (93 dB), så alt skulle være vel. Systemet bliver dog ikke uden passive komponenter, idet et notch-filter kobles på fostex'erne (Sorry, men nødvendigt )

Herunder koncentrerer jeg mig om satellit-højttalerne (kasketterne). Der er yderligere en grund til at jeg kalder dem for kasketter, men det fremgår senere hen, så hæng på .


Kogebog

Kabinetterne laves på 4 liter. Heraf kan fratrækkes ½ liter til enhed + basrefleksport. Jeg har prøvet at lave kabinetterne af 16 mm sort MDF, samt af 15 mm finer. Sidstnævnte giver mere dynamik og levende gengivelse – hvilket jeg klart vil anbefale.

Dæmpningen består af (bagerst i kabinettet) et stykke massagemadras fra Jysk (skumgummi med store dupper) på 12 x 18 cm. Foran et stykke fåreuld (fra Frequence) på samme mål.

Kablingen er sølvkabler, 1,5 mm diameter, 4 corer.

Notchfilter: 2,7 Ohm, 0,12 mH og 4,7 uF, alt fra Frequence (spole afviklet af Frequence). Alle komponenter sættes i parallel før + på højttalerenheden.

Port: Ø 5 cm, længde 6,8 cm.


Og- hul igennem. Det sjove var, at selvom det lød mere livligt i finer-versionen (versus MDF versionen), så lød det samtidigt mere rodet. Jeg blev da opmærksom på 1000-faktoren: ”Nogen” mener at et højttalerkabinet mindst skal veje 1000 gange så meget som det bevægelige membranareal. Aha.

MDF-kabinettet vejer 2,8 kg/stk, Finer'en vejer 1,6 kg stykket. Membranen 2,9 gram. Min teori går på at ikke bare højttalerenheden bevæger sig, men resten af højttaleren ligeså. Et par vægtskiver fra en udtjent håndvægt gav klar forbedring. 

Og således blev et par sorte blyposer (3 kg/stk) indkøbt, og lagt ovenpå højttalerne – heraf "kasketten".

Under højttalerne sidder der sorbothan-fødder.


Og slut-spørgsmålet: Hvorfor har jeg dog ikke bare købt et par Klipsch? Jeg HAR hørt Klipsch, men endnu ikke et par, som en forhandler har påstået er tilspillet. De skal efter sigende have mindst 100 timers bank, dem jeg har hørt har givet mig fornemmelsen af at få trukket rustent pigtråd gennem ørerne . Ovenstående er klart bedre (trods den manglende bas, som forhåbentligt bliver beskrevet i bånd-pas delen af dette projekt – ingen tidsgrænse sat for dette, nu skal der høres musik )

PS: Fostex'erne skal også have cirka 50 timers bank, før de er værd at lytte på.


Træ-udskæring til 2 højttalere i 15 mm finér

8 plader, 15 x 26 cm

4 plader, 15 x 12 cm.


Ydermål (H x B x D) = 26 x 15 x 18 cm.


Priser (2 højttalere)

FE126e-enheder 750 kr

Kabinet, udskåret 50 kr

Delefilter + kabling 100 kr

Terminaler, dæmpning 100 kr

Refleksporte 100 kr

Blyposer 400 kr

Dæmpefødder 50 kr

i alt ca. 1550 kr.


Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Jeg elsker bare gennemførte projekter, hvor man får det hele serveret. Virkelig godt gået, og så passer denne HT'er jo til "HighEnd minimalist" udstyr 

__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 05 November 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Flere billeder?

Kan fuldtoneenheder spille god diskant?



__________________
Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1410
Sendt: 05 November 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:

Flere billeder?

Kan fuldtoneenheder spille god diskant?

Jeg syntes desværre ofte det er her man ofte må gå lidt på kompromis, da diskanten mangler lidt opløsning/fylde, og der også ofte forekommer en del ulinearitet i toppen, selvfølgelig er det afhængigt af hvilke enheder man bruger, men tendensen er den samme. Dybbas er ofte også en manglende del i disse fuldtone konstruktioner.

Men så absolut har fuldtone konstruktioner deres berettigelse, da deres spillestil er engagerende og dynamiske, ofte har de også en ganske høj følsomhed, som passer godt til rør.

 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 06 November 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Adamfelix skrev:

Flere billeder?

Kan fuldtoneenheder spille god diskant?

Jeg syntes desværre ofte det er her man ofte må gå lidt på kompromis, da diskanten mangler lidt opløsning/fylde, og der også ofte forekommer en del ulinearitet i toppen, selvfølgelig er det afhængigt af hvilke enheder man bruger, men tendensen er den samme. Dybbas er ofte også en manglende del i disse fuldtone konstruktioner.

Men så absolut har fuldtone konstruktioner deres berettigelse, da deres spillestil er engagerende og dynamiske, ofte har de også en ganske høj følsomhed, som passer godt til rør.

 

Kunne man lave en 1½ vejs højtaler.. hvor en diskant hjalp fuldtoneenheden, men hvor fuldtonen stadig spillede diskant? bare en hurtig tanke, måske lidt for hurtig, nu sidder jeg og tænker at der sikkert ville komme faseproblemer mellem de 2 enheder?



__________________
Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 09 November 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Tjah, i gamle dage havde mine Coral fuldtoner hjælp af en lille Peerless diskant...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes