Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Glasfiber som kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har gået i et stykke tid og tænkt på at lave nogen højttalere i glasfiber.
Spørgsmålet er om man kan få et godt resultat ud af det?
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Jeg har gået i et stykke tid og tænkt på at lave nogen højttalere i glasfiber.
Spørgsmålet er om man kan få et godt resultat ud af det?

Det er sjovt du er inde på det, samme tanke har jeg faktisk haft....Går ud fra at vi snakker HT kabinetter?

Dog tror jeg ikke at det er nogen god idé, fordi det for det første ville være meget svært at lave, specielt hvis der skal afstivning inden i. Og jeg tror også at det hvis det skal være "dødt" skal været utrolig tykt.

Jeg har en plade der er 2 cm tyk som jeg bruger som afskærmning for hunden, og den plade er i alle tilfælde ikke tyk nok til at være "død" .

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

bland metalstøv i epoxyen og benyt meget afstivning, så kan det godt virker. Jeg har tidligere bygget lidt Carfi i glasfiber. Resonans dæmpningsplader indvendigt i kabinettet hjælper også.
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Min ide var at bygge et kabinet i træ, som er 20mm for lille på alle leder. Skær kabinettet midt over, og læg glasfiber herover kabinet siden(ca. 2-3mm). Lim så de to sider sammen og vupti har man et kabinet. Påfør så op til 20mm fiber. Bunden skal være åben, så man kan se helt op igennem kabinettet, og på den møde fører nogen skillevæge ind samt afstivning.
Lim blygummi på siderne.. Alt i alt tror jeg det vil kunne blive et flot resultat, isæt i en "Apple Mac" hvid lakering.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

lakering af glasfiber kan godt være lidt langhåret, men med en ordentlig spartelmasse eller rigtig gelcote så kan man opnå en overflade som er virkelig højglans!

Du må da smidde lidt fotos når det bliver aktuelt

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil overlade spartel og lakering til autolakøren. Han har bedre grej.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil IKKE anbefale dig, at lave kabinettet af glas-fiber..!

For at simplificere eksemplet:

Hvis du forstiller dig en eks. 12” bas membran, denne vejer vel typisk 120g. denne sætter du i et kabinet der vejer 120g, når så membranen accelerer, vil kabinettet accelerere med det samme! = 100 % forvrængning. Vælger du derimod at lave et kabinet på 200g med samme membran vægt, vil du halvere forvrængningen til 50 %, herfra kan du så selv lægge kilo på dit kabinet…! Og finde ud af! Tunge kabinetter er bedst til bas.

Alle toner her et resonans punkt! Tag og bank på ting ”den lyd du får = den resonans der vil blive absorberet..! hårde kabinetter absorberer høje toner, dette er så et problem når du når op i mellemtonen.

Kan du huske de fiber beton højttaler Avance engang lavede, de var fabelagtige i bassen, men for stive og hårde, til at de rigtigt fungerede i mellemtonen.

Det ikke uden grund, de fleste vælger MDF som materiale.

Peter

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg vil IKKE anbefale dig, at lave kabinettet af glas-fiber..!

For at simplificere eksemplet:

Hvis du forstiller dig en eks. 12” bas membran, denne vejer vel typisk 120g. denne sætter du i et kabinet der vejer 120g, når så membranen accelerer, vil kabinettet accelerere med det samme! = 100 % forvrængning. Vælger du derimod at lave et kabinet på 200g med samme membran vægt, vil du halvere forvrængningen til 50 %, herfra kan du så selv lægge kilo på dit kabinet…! Og finde ud af! Tunge kabinetter er bedst til bas.

du kan ikke sige at kabinettets eller membranens stivhed er lig massen? og resultatet kan da heller ikke opgøre som forvrængning. et afstemt kabinet lyder bedre end et overkill dødt sandwich ditto

CPH-R skrev:
Alle toner her et resonans punkt! Tag og bank på ting ”den lyd du får = den resonans der vil blive absorberet..! hårde kabinetter absorberer høje toner, dette er så et problem når du når op i mellemtonen.
delvis enig, men vil du påstå at et kabinet som ikke reagere ved banke testen ikke har en resonansfrekvens.... 

CPH-R skrev:
Kan du huske de fiber beton højttaler Avance engang lavede, de var fabelagtige i bassen, men for stive og hårde, til at de rigtigt fungerede i mellemtonen.
der var nok mange andre grunde end lige netop kabinettet der gør at en 8" har svært ved at møde en dome!

CPH-R skrev:
Det ikke uden grund, de fleste vælger MDF som materiale.

Peter

Næ, men det er fordi det er let og billigt samt man er sikret et rimeligt resultat, lidt lige som med OPamp. Der findes mange rigtig godt HT men de fleste benytter sjovt nok ikke ren alm MDF til kabinettet.

Jeg mener ikke at glasfiber på nogen måde er et super materiale til kabinetter, slet ikke, men ulemperne kan i nogle konstruktioner blive opvejet af de kunstneriske fordele og så er det altså for let at sige, duer ikke, byg en firkantet kasse i stedet 

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Kan kun sige at jeg er enig med kyhn.

Der findes jo massere af måder at optimere et kabinet på, så en direkte sammenligning mellem materialer syntes jeg ikke man kan lave.
Jeg vil da tro at man kan få en god lyd ud af alt materiale som kan bruges til at lave højttalere af.
Det er klar at der er forskel i materiale tætheden, men det kan man da kompencere for f.eks. vha, vægt, afstivelse og lydmateriale.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Vedr. glasfibers stivhed og resonans - her spiller selve faconen en afgørende rolle - desuden kan man lægge alverdens forskellige matrialer ind i laminatet  

Husk også lige at der skal være et vist "slip" i formen for at man kan skille emne fra støbeform

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes